Přestože investoři neradi vidí projekty lokálního charakteru, u Mamma Tea slyšeli na neotřelý byznys koncept, pro který se Stachová rozhodla. Nechce konkurovat velkým a zavedeným čajovým výrobcům, kteří byliny pouze vykupují a sami je nepěstují. Svůj byznys plán staví na zcela jiných základech. Bylinné čaje s ovocem chce prodávat prostřednictvím sítě turistických a informačních center i hotelů, které každý rok v Beskydech přivítají statisíce turistů.

"Pokud v krabičce uvidíte jen čaj, přestože je jeho kvalita výrazně vyšší než směsi konkurence, tak vám bude připadat uvedení dalšího čajového výrobku na trh velmi složité. Pokud ale na něj budete nahlížet optikou suvenýru z Beskyd, je to koncept, který se v Česku nevidí, přitom v zahraničí dobře funguje," říká oceněná podnikatelka. 

Proč jste se pustila do výroby vlastních bylinných čajů?

K přírodě jsem měla vždycky blízko. Patnáct let jsem byla zaměstnaná v lesnictví, ale někde ve mně se skrývala touha podnikat. Ráda jsem si četla příběhy podnikatelů, kteří začínali úplně z ničeho. Chtěla jsem si taky splnit svůj životní sen. Zatím se mi to jeví jako to nejtěžší, co jsem kdy v životě dělala. Celé měsíce totiž něco budujete, aniž máte pozitivní zpětnou vazbu, a nevíte, jestli o váš produkt bude zájem. 

V prodeji jsou vaše čajové směsi poměrně krátce, přesto, jaký je na ně ohlas?

Partneři z oblasti turistického ruchu moji snahu velmi vítají. Podařilo se mi získat hlavního partnera, kterým je obecně prospěšná společnost Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko. Od vzájemné spolupráce si slibuji otevření cesty k dalším partnerům. Čaje chci totiž nabízet nejen v prodejnách zdravé výživy, ale ten hlavní potenciál vidím v hodnotném suvenýru z Beskyd. Chtěla bych proto čaje nabízet v síti informačních a turistických center, v hotelech, wellness centrech a jiných rekreačních zařízeních v regionu. Beskydy jsou totiž největší chráněná krajinná oblast v Česku, která je turisty velmi navštěvovaná. Čaje mohou ale sloužit i jako hodnotný firemní dárek nebo upomínkový předmět, který by mohly uplatnit různé instituce. 

Znamená to, že běžný konzument se k vašim čajům tak snadno nedostane, pokud zrovna nenavštíví region?

Pro takové vyvíjím e-shop, ale osobně si myslím, že prodej skrze něj bude spíše marginální, a to i v případě, že cenu na e-shopu budu zvýhodňovat.  

V čem jsou vaše čaje výjimečné oproti konkurenci?

Konkurence je přímo obrovská. Velké zavedené firmy, které mají svoji rozsáhlou distribuční síť, ale byliny pouze vykupují, samy si je nepěstují. Na nějaké větší úrovní to nedělá ani nikdo v Beskydech. Tím, že si ale sama byliny pěstuji nebo sbírám ve volné beskydské přírodě, mám absolutní kontrolu nad procesem i technologií jejich zpracování. Byliny sklízím ručně a nerozemílám je na příliš malé části. Výsledkem je kvalita, kterou je vidět. Díky ručnímu balíčkování nejsou lístečky bylin ve směsích rozdrcené téměř na prach, jak tomu bývá u konkurenčních výrobků. K bylinám dále přidávám přírodní sušené ovoce, které je nesířené, bez konzervantů, barviv a aromat. V mých recepturách nenajdete ani ibišek, který čaje barví do červena a většina výrobců ho do směsí přidává, aby docílila ovocnějšího "vzhledu". Mé čaje mají přírodní nazlátlou barvu a voní po ovoci. Oproti konkurenci používám i netradiční byliny, třeba majoránku, kterou by v čaji jen tak někdo nehledal.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

V nabídce máte čtyři čajové směsi. Plánujete sortiment postupně rozšířit?

Teprve začínám a nemám peníze na to, abych hned nabízela více druhů čaje. Čím více směsí, tím více peněz utratíte za grafické návrhy a tisk krabiček. Nejsem v situaci, kdy si to mohu dovolit. Na rozjezd podnikání jsem si i tak musela půjčit od rodiny. Velmi zvažuji, za co peníze utratím. Zatím jsem do podnikání investovala kolem 200 tisíc korun. Vesměs to byly nezbytné náklady, aby produkt mohl vůbec vzniknout. Finance jsem utratila za grafické služby, krabičky a taky za ovoce, které si zatím sama nepěstuji. Kupuji už sušené, ale pokud nejsem s jeho kvalitou spokojena, tak nakupuji čerstvé a suším si ho sama. V budoucnu bych si ráda pořídila sušičku na ovoce. Chtěla bych ale zůstat u co největšího podílu ruční práce, abych byla schopna zachovat a garantovat kvalitu čajové směsi.

Sortiment se samozřejmě rozšiřovat bude, a to už od další sezony. Čekám hlavně na reakci trhu a tím se budu řídit. Mohou přibýt jiné druhy čajů, ale i speciální dárková balení a doplňkový sortiment. Ve hře je například čaj Mamma Tea + med z bylin Mamma Tea, ale to chce trochu času a jednání s potenciálními partnery.

Které z bylinek sbíráte takzvaně "na divoko"? 

Řídím se heslem, že nebudu devastovat přírodu, takže sbírám jen ty, kterých je dostatek. Listy ostružiníku, maliníku, jahodníku a kopřivy. Kdybych ve velkém sbírala mateřídoušku, tak by to jednak nebylo efektivní, ale hlavně by se to na přírodě podepsalo, proto si ji pěstuji. 

Jaké jsou v tomto směru vaše ambice?

Zatím jsem na všechno sama, ale mým snem je vybudovat malou firmu, zaměstnat lidi z regionu a více bylin si sama pěstovat. Chci spolupracovat se vznikajícím Domem přírody Beskyd, který by mi mohl poskytnout pozemky k pěstování bylin i ovoce. Současný stav, kdy ovoce vykupuji, je jen prostředek, jak začít, v budoucnu bych si chtěla pěstovat vlastní maliny, arónie a další ovoce. To ale bez dalšího kapitálu není reálné. 

Váš projekt má čistě lokální charakter, což investoři neradi vidí. Jaký je váš plán expanze?

Mojí vizí není velkovýroba, to už bych nedokázala zachovat kvalitu bylinné suroviny. Pokud bych uvažovala o expanzi, tak bych možná chtěla zreplikovat model "bylin z regionu pro region", ale v jiných oblastech. Samozřejmě lze vybudovat jednu velkou firmu, ale to už ztrácí to, co od toho lidé očekávají. Logičtější cestu vidím v založení řady menších podniků založených na stejném principu. Mohli bychom využít synergie například při nákupu surovin, které bychom objednávali centrálně.

Myslíte na franšízový model?

To v tuto chvíli nedokážu říci. Čekají mě jednání s případnými investory, až po nich budu vědět, co je vůbec reálné. 

S jakým očekáváním na jednání přicházíte? 

V ideálním případě bych ráda získala rozjezdový kapitál, abych mohla rozšířit výrobu a dělat čajové směsi na vyšší úrovni než v domácích podmínkách. K tomu si budu muset pronajmout prostory, vybavit je a zaměstnat člověka. V prvé řadě tedy potřebuji peníze na posílení cash flow.   

Na přehlídce inovativních projektů Start-up Harvest vám investoři vyčítali, že své produkty prodáváte příliš levně. Jak s touto informací naložíte?

S cenou půjdu nahoru (směje se, pozn. redakce). Cenu svých výrobků jsem už zvýšila na úroveň odpovídající hodnotě produktu, tedy nad běžně dostupnou konkurenci s mletými, strojově sklízenými bylinami. Mají pravdu, že práci zaplacenou nemám, ale těžko se stanovuje cena, když ještě nemám reakci trhu. Tím, že chci koncipovat čaj jako suvenýr a podobný výrobek na českém trhu ještě není, tak se nemohu řídit ani podle cen konkurence. Pravdou je, že cena by měla odrážet vzácnost, takže prostor pro její navýšení tu je. Za suvenýr jsou totiž zákazníci ochotni jednou za čas zaplatit více než za čaj na každodenní užití. 

Jak se stavíte k poznámce Michaela Rostocka-Poplara, který na Start-up Harvestu vystupoval mezi investory a k vašemu projektu namítal, že se jedná o dobře samofinancovatelnou živnost. Odkázal vás na prodej na farmářských trzích. 

S myšlenkou prodeje čaje na regionálních farmářských trzích nesouhlasím. Nechci nadělat rychlé peníze, chci propojit aktivity v regionu a umět mu vrátit to, co si z něj beru. Dát práci lidem z regionu a podpořit turistický ruch. Byznys potenciál konceptu "čaj jako suvenýr" je podle mého mnohem větší než jeho prodej na pražském farmářském trhu, který dával pan Poplar jako příklad.

Od finále Start-up Harvestu, ze kterého jste odcházela s několika vizitkami investorů v kapse, uplynulo pár týdnů. Jak se jednání od té doby posunula?

Po soutěži nabrala situace rychlých obrátek. Od Hubu v Ostravě jsem získala pozvání na všechny jejich akce včetně akcelerátoru Impact First. Budu svůj projekt prezentovat na příštím MashUpu a určitě se chci stát členem a účastnit se jejich aktivit. Dostala jsem pozvání na Fórum malých a středních podnikatelů Moravskoslezského kraje a po třech týdnech prodeje se mi začínají ozývat i sami obchodníci se zájmem o moje výrobky. 

Ze soutěže jsem ale odešla s největší výhrou – nabídkou mentoringu od  jednoho ze zahraničních investorů. Jeho rady a osobní přístup mají pro mě nevyčíslitelnou hodnotu. Je úžasné, když vám někdo zkušený pomůže probudit vnitřní potenciál a správně uspořádat myšlenky. A navíc je mou oporou při vyjednávání s českým investorem.

Začala jsem se i více věnovat segmentu institucí a firem. Ze segmentu firem jsem si jako prvního silného partnera vybrala ocelářský gigant. Byliny by od něj asi nikdo nečekal, tak asi právě proto. Byliny budou sloužit jako dárky pro jejich VIP partnery. Dál vyhlížím další potenciální zákazníky právě z oblasti těžkého průmyslu, abych dala okolí najevo, že tento kraj navzdory "šedivé" image má co nabídnout. Vedle toho všeho si samozřejmě ještě zjišťuji možnosti financování pomocí dotací, bankovní půjčky a půjčky od Moravskoslezského kraje.