Za minulého režimu neměla rodina Jiřího Soukupa na růžích ustláno. "Tatínek byl syn kulaka a namluvil si sudetskou Němku," vzpomíná podnikatel. Na studium nebylo pomyšlení, na syna z "problémové" rodiny zbylo železniční učiliště. Život mladému muži navíc zkomplikoval úraz. "Na vojně, kde jsem byl kvůli svému původu u pétépáků, mě zranil vlak. Strávil jsem asi půldruhého roku po špitálech," vzpomíná Jiří Soukup.

Po vyléčení na dráze zůstal, dělal dozorčího přepravy na plzeňském nádraží. "Jenže peněz bylo málo, tak jsem si chodil přivydělávat s obkladači. To bylo to nejjednodušší, co jsem mohl po úrazu dělat - stát na místě a lepit obklady," konstatuje.

Hned po převratu v roce 1989 Jiří Soukup zamířil do Německa. "Když padly hranice, risknul jsem to a od února 1990 jsem tam začal pracovat," říká. Začal se živit tím, co předtím v Česku dělal jako melouch - obkládáním. Až v Německu se však prý naučil opravdu pořádně obkládat a v Mnichově složil mistrovské zkoušky. "První větší prací byla oprava plaveckého bazénu," vzpomíná. Šikovnému mladému muži se začalo dařit.

Protože zakázek přibývalo, rozhodl se založit v Německu firmu. Jenže k tomu potřeboval kontingent pro deset lidí, což byl tehdejší systém jednorázových pracovních povolení. "Napsal jsem proto dopis tehdejšímu ministru průmyslu a obchodu Vladimíru Dlouhému," popisuje Jiří Soukup svůj první zásadní manažerský počin. Pracovní povolení získal.

Průkopník nových technologií

Jiří Soukup (57)

- Po revoluci začal na jaře 1990 dojíždět do Německa jako obkladač, kde postupně získal práci pro několik desítek lidí.

- V roce 1992 otevřeli s manželkou Janou první malou prodejnu obkladů a dlažeb, v roce 1996 pak areál v Plzni-Křimicích s prodejnou, vzorkovnou a skladem. Na Slovensko vstoupila společnost Keramika Soukup v roce 1997. V roce 2005 otevírá pobočku v Dubaji ve Spojených arabských emirátech, v roce 2007 v Praze.

- Firma na českém trhu zaujímá přední pozici v obchodu s obklady, dlažbami, stavební chemií, sanitárním zbožím a nářadím potřebným k pokládce materiálů. Poskytuje servis od výběru obkladů a dlažeb přes zpracování grafického návrhu po konečnou pokládku obkladů a dlažeb.

- Roční tržby se pohybují kolem 1,3 miliardy korun.

- Jiří Soukup má dceru Janu a syna Jiřího, pracují v rodinné firmě.

- Je plzeňským patriotem, který podporuje místní sport.

Když se o dva roky později vracel do Česka, zaměstnával pětatřicet lidí a za sebou měl referenční projekty jako nemocnice a sídliště v Mnichově nebo koupaliště v Holzkirchenu. Peníze, které Jiří Soukup v Německu vydělal, využil k rozjezdu podnikání v Česku. Místo stavebních prací začal obklady a dlažby prodávat.

Zkušenosti, které získal v zahraničí, s odstupem let považuje podnikatel za naprosto zásadní a určující. "Kromě toho, že jsem se tam v oboru opravdu zdokonalil, naučil jsem se pracovat i s moderními technologiemi, které tehdy u nás nikdo nepoužíval. A nejdůležitější asi bylo, že jsem viděl, že byznys v oboru funguje, a když je člověk šikovný a pracovitý, dá se touto prací dobře uživit," shrnuje.

První malou prodejnu otevřeli manželé Soukupovi v činžovním domě, který koupili po restituci, v roce 1993. "Dali jsme do toho všechny úspory, a dokonce jsme kvůli půjčkám nechali zastavit můj dům i dům mého tatínka," vzpomíná podnikatel.

Nebylo ani snadné získat kvalitní české dodavatele, proto se Soukupovi obrátili na osvědčené zahraniční výrobce. "Jako první nám dlaždice dodal italský výrobce Marazzi, pak Marca Corona a až po nich přišly tři české závody," konstatuje podnikatel. V současnosti prodává Keramika Soukup české značky RAKO, Teraso nebo Eutit. Velký díl sortimentu v obkladech a dlažbách zaujímají prestižní italské, španělské a německé keramičky. K těm nejvýznamnějším stále patří Marazzi a Marca Corona.

Z hlediska zákaznického segmentu se dobrým podnikatelským tahem ukázaly dodávky do hobby marketů. V současné době firma prohlubuje spolupráci s developery. "Aktuálně dodáváme obklady a dlažby do projektů společnosti JRD, budeme pracovat na projektu Rezidence Trilobit. Podíleli jsme se například na rekonstrukci Žižkovské věže nebo naši obkladači pracovali na lodi Queen Elizabeth," vysvětluje Jiří Soukup.

Z činžáku do areálu s vzorkovnou a skladem

Po čtyřech letech postavili Soukupovi na vlastním pozemku velkoplošný areál v Plzni-Křimicích, zahrnující na jednom místě prodejnu, vzorkovnu a sklad s co možná nejširším sortimentem obkladů, dlažeb a stavební chemie na celkové rozloze 2100 m2. V roce 1997 už firma zaměstnávala padesát lidí. "Pak už jsme pokračovali expanzí do Prahy a na Slovensko. Zajímavou zkušeností bylo otevření pobočky v Dubaji, o kterou jsme však kvůli krizi v roce 2008 přišli. Určitě bychom se tam ale chtěli vrátit," vypočítává Jiří Soukup.

Aktuálně Keramika Soukup provozuje v Česku tři pobočky se vzorkovnami v Plzni, Praze a Horažďovicích. Další dvě má v Bratislavě a Žilině na Slovensku, kde firma působí od roku 1997. V současné době Keramika Soukup zaměstnává sedmdesát pět v Česku a šedesát lidí na Slovensku. "Také máme síť 45 obkladačů v sesterské firmě SPO (Sdružení plzeňských obkladačů)," podotýká majitel.

Principy managementu si osvojoval přímo v praxi

Stejně jako mnozí další se byznysu a zásadám managementu Jiří Soukup učil za pochodu. "Skutečnou korporátní strukturu do těchto oblastí vnáší až v posledních letech můj syn," poznamenává. V souladu s rozvážným selským přístupem, zděděným po předcích, se plzeňský podnikatel nenechal unést vizí překotného růstu, která se mnoha jiným firmám stala osudnou. Rodinná firma rostla postupně krok za krokem. "Obchod není sprint, ale spíše běh na dlouhou trať," konstatuje Jiří Soukup.

Nejtěžší v historii však byl pro jeho firmu rok 2013. "Zahraniční dodavatelé výrazně zkrátili splatnost faktur a současně klesal odbyt. Způsobilo nám to komplikace, protože právě v té době jsme se pustili do velkých investic," říká podnikatel.

Těžké časy přivedly Jiřího Soukupa k nápadu rozšířit záběr. Kromě keramických obkladů a dlažeb a koupelnového vybavení začala firma prodávat také podlahy, dveře, kování či nábytek.

Sehraný tým: Jiří Soukup mladší (vlevo), Jiří Soukup starší, majitel Keramiky Soukup (uprostřed) a manažer pro klíčové klienty Keramiky Soukup, Stanislav Líkař (vpravo). Foto: HN - Matěj Slávik

Vychází nové číslo

Magazín Moderní řízení vychází ve středu 23. září. Tematicky se věnuje novým formám kooperace. Můžete se těšit na.

Tradiční organizace je ohrožený druh

Národnost kapitálu ovlivňuje strategické řízení firem

Contipro v podhůří Orlických hor nemá o talenty nouzi

Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a discipliny

Vztah šéfa a podřízených dopadá na produktivitu práce

Nábor aneb jak skutečná je osobnost?

Marketingový expert se sklonem k adrenalinu

Kosmická personalistika

měsíčník si můžete předplatit i v našem e-shopu

Děti jdou ve šlépějích otce

V souladu se svou životní filozofií běhu na dlouhou trať Jiří Soukup systematicky připravoval na převzetí rodinného podnikání své dvě děti. "Musely začít od píky a chod firmy si vyzkoušet na vlastní kůži. Například syn Jiří už v 15 letech začínal s brigádami na skladě. Pozici výkonného ředitele jsem mu předal v roce 2013. Dcera Jana, která vystudovala antropologii, je manažerkou strategického nákupu a marketingu a vede také zahraniční oddělení," říká podnikatel.

Při budování úspěšné firmy jsou podle zkušeností Jiřího Soukupa nejdůležitější schopní spolupracovníci a firemní etika. "Pokud máte lidi, kteří jdou za stejným cílem a s dobrým záměrem, je radost firmu budovat," je přesvědčen.

I proto bylo pro Jiřího Soukupa nejtěžším rozhodnutím z hlediska manažerského i osobního propustit kolegu, který byl dlouholetým ředitelem firmy v Plzni. "Člověk se s tím musí naučit vyrovnat. Personální rozhodnutí nebývají jednoduchá, ale jsou nezbytnou součástí řízení firmy a základem vybudování kvalitního týmu lidí," konstatuje majitel společnosti Keramika Soukup.

Jiří Soukup je hrdým plzeňským patriotem, který dlouhodobě podporuje házenou a fotbalový tým. "Na naši Viktorku chodíme pravidelně fandit s tátou a synem. Dokonce když jsme představovali obchodním partnerům poslední vydání našeho katalogu, křtili nám jej dva výborní hráči FC Viktoria Plzeň Pavel Horváth a Jan Kovařík," uzavírá podnikatel.

/Článek vyšel v aktuálním čísle odborného magazínu Moderní řízení./