Rychlost je v dnešní internetové době rozhodující. Zákazníci chtějí mít všechno hned - nejhůře do pár vteřin - zařízené, objednané nebo nakoupené. V prostředí internetu je ale velká spousta podnětů, které návštěvníky webů od nákupu odlákají. Proto se vývojáři největších světových korporací snaží návštěvníky svých platforem přimět ke konverzi na jedno kliknutí.

Příkladů je mnoho. Facebook například nyní předal preferovaným vývojářům k testování novou platformu na získávání tzv. leadů – jedná se o Lead Ads. Cíl této platformy je naprosto jednoduchý. Pokud jste někdy vytvářeli kontaktní nebo anketní formuláře, víte, jak důležité je promyslet, co vše od uživatelů můžete chtít a co už je moc (co už vám nevyplní).

Díky této novince však můžete nechat svého fanouška přihlásit se k odběru newsletteru skrze dva kliky. Facebook totiž disponuje velkými daty, které vám rád přenechá, a pokud uživatel Facebooku toto odsouhlasí, získáte jejich údaje velmi snadno. Díky tomuto systému se předpokládá nejen zvýšení konverze, ale i objemu dat, které vám uživatel předá ke zpracování.

A co na to ostatní sociální sítě? Ty rozhodně nespí. Z kraje června Pinterest oznámil, že začíná testovat prodejní "Pin", který umožní uživatelům Pinterestu nakoupit přímo v aplikaci, aniž by ji bylo nutné opustit. Facebook ve svém Instagramu naopak vidí velký potenciál pro budování značek a proto chce postupně zavést to, co dominuje právě na mateřském Facebooku – call to action tlačítka, jako jsou ta nákupní, instalační či přihlašovací.

Apple už nějaký ten pátek chce, abychom nepoužívali žádné údaje a platili pomocí otisku a Google nově testuje supertlačítko, které by bez nutnosti vyplňování velkého množství dat zajistilo požadovanou konverzi – tedy nákup.

Cíl je jasný – tyto platformy, které jsou dost velké na to, aby dokázaly přilákat velké množství partnerů, se snaží uzavírat systémy pro zvyšování vlastních opakovaných tržeb z reklam nebo plynoucí ze sdílení zajímavých nákupních dat s třetími stranami. Právě na zmiňovaném Facebooku je vidět, že se snaží postupně zpeněžit každý zajímavý nápad.

Co to znamená pro firmy?

Pro firmy a značky jsou všechny tyto zprávy velmi pozitivní. Třetí strany se totiž snaží co nejvíce zjednodušit procesy pro zvyšování konverzí a tím i jejich tržby. Facebook a ostatní se navíc nebojí sdílet zajímavá data o uživatelích, čímž se otevírají marketérům možnosti pro lepší cílení a hlavně jasně obhajitelné využití nákladů.

Firmy navíc mohou těžit z toho, že tyto data mají právě z daných platforem, a na Facebooku či Googlu bude následné bránění své pozice. Firmy se ale musí na tuto revoluci začít postupně připravovat a optimalizovat své působení na internetu i pro zákazníky s mobilními zařízeními. Ti budou totiž do budoucna tvořit většinu všech nákupů.

Co to znamená pro uživatele?

Pro uživatele mají tyto inovace dvě strany dopadů. Ta pozitivní je, že se už nebudou muset mořit vyplňováním neresponzivních formulářů jednotlivých firem či zdlouhavě procházet desítky stránek pro učinění objednávky, ale budou mít možnost vše pohodlně ovládat pár tlačítky pro všechny oblasti.

Negativních dopadů najdeme asi více. Mezi zásadní patří například to, že si musí uživatelé ještě více chránit své soukromí skrze nastavení platforem, ochranou hesel, klikat pouze na bezpečné odkazy a hlavně detailně pročítat, co komu dávají za informace a data.