Podnikatel Jan Srb ještě před dvěma lety vlastnil poradenskou firmu. Po 15 letech se rozhodl udělat změnu a stát se sociálním podnikatelem. Otevřel malý pivovar v Krásné Lípě u Rumburka, kde zaměstnává lidi s psychickými problémy.

Pivovar Falkenštejn je natolik úspěšný, že se letos po čtyřech letech fungování rozrostl do druhé budovy. S tím je spojené také více než trojnásobné zvýšení objemu uvařeného piva. Podnikatel plánuje do konce roku nad pivovarským provozem otevřít malý penzion s osmi pokoji a dvěma apartmány.

Obnova pivovarnické tradice

Historický dům na náměstí koupil Jan Srb od města v dezolátním stavu. Objekt zrekonstruoval i díky dotacím. "Počáteční investice do podniku se vyšplhala na 13 milionů korun, dotace činila čtyři a půl milionu," přibližuje majitel firmy.

Jan Srb (45)

Pochází z Ústí nad Labem a žije v Praze. Vztah k Českému Švýcarsku si vybudoval během dětství, kdy region s rodiči často navštěvoval. Ve volném čase se věnuje triatlonu, tedy kombinaci plavání, běhu a jízdy na kole.

Malý pivovar a přilehlou restauraci otevřel začátkem srpna roku 2013. Obnovil tak pivovarnickou tradici, která v Krásné Lípě zanikla s koncem druhé světové války. "Z původního pivovaru, který fungoval od druhé poloviny 19. století, už nic nezbylo," přibližuje místní historii Srb, který sice z regionu nepochází, k Českému Švýcarsku si ale vybudoval vztah v dětství, kdy oblast často navštěvoval se svými rodiči.

Pětina pracovníků s handicapem

Pivovar a restaurace zpočátku zaměstnávaly 10 pracovníků, polovina z nich měla mentální handicap. Podniku se postupně začalo dařit, přicházelo více zákazníků a provoz se rozšiřoval. Obsluhu hostů i výrobu piva bylo třeba zrychlit. "Ukázalo se, že je práce nad síly našich handicapovaných zaměstnanců. Později jsem s hrůzou zjistil, že polovinu energie vkládáme jen do toho, abychom tyto zaměstnance uřídili. To bylo neudržitelné," vypráví Srb.

Jeho podnik v současnosti zaměstnává 20 pracovníků, z nich čtyři lidi s různými psychickými i fyzickými problémy. Pracovníci se potýkají například se schizofrenií, maniodepresemi nebo s tím, že podstoupili vážné nemoci, kvůli kterým pobírají invalidní důchod.

Firma neustále roste, tržby činí zhruba 10 milionů korun. "Pivovar má mnohem větší potenciál, stále jsme ještě na začátku," říká spolumajitel.

Srb se před dvěma lety rozhodl zakoupit vedlejší budovu. Svým nápadem nadchl investora, který se stal vlastníkem 40procentního podílu ve společnosti.

Do vedlejší zrekonstruované budovy letos v květnu přesunuli výrobu. "Původně jsme měli kapacitu zhruba tisíc hektolitrů za rok, nyní můžeme za 12 měsíců vyrobit až tři tisíce hektolitrů," dodává Srb. Menší výroba v minulosti stála za tím, že podnik nemohl své zboží příliš distribuovat, 70 procent piva spotřebovali hosté v přilehlé restauraci.

V letní sezoně výroba stačila pokrýt pouze místní výčep. "S větší výrobou můžeme distribuovat dvě třetiny uvařeného piva. Proto jsme také nově zaměstnali obchodního manažera, který se stará o síť odběratelů," vysvětluje Srb. V současnosti mají o pivo ze severu Čech zájem desítky odběratelů, a to hlavně specializované prodejny piv, restaurace a několik penzionů. "Nově spolupracujeme také s pivními velkoobchody, díky nim se naše pivo dostane i do vzdálenějších lokalit, třeba i na Moravu nebo do Opavy," říká Srb. Falkenštejnské pivo nově nabízí také řetězce Makro a Globus v Ústí nad Labem, obchody jej zařazují do nabídky regionálních výrobků.

Prodej nezvyklých druhů piv roste

Mezi výhody malého pivovaru patří podle Srba například to, že může vyrábět různé druhy piv a nabídku pružně obměňovat. Pivovar v průběhu roku vyrábí 14 druhů piv, největší část tvoří spodně kvašená piva. Nejprodávanější je světlý ležák 11°. "Hodně vyrábíme ale i polotmavý ležák nebo speciál − tmavou čtrnáctku. Od loňského roku vaříme stále více svrchně kvašená piva typu ALE a IPA. Podíl těchto piv ve výstavu a v prodejích neustále roste," přibližuje sortiment spolumajitel podniku.

Pivovar připravuje také různé speciály, jako je nakuřované a medové pivo nebo "bock", což je silný ležák německého typu. V nabídce má krásnolipský pivovar také 22° pivo s názvem Náhlá smrt nebo naopak lehčí 9° s názvem Svižný Emil. Nápoj je pojmenovaný po legendárním běžci Emilu Zátopkovi. Veškerá produkce je nepasterizovaná a nefiltrovaná, nápoj si tak uchovává důležité živiny a prospěšné bakterie. Nevýhodou tohoto piva ale je, že nedosahuje takové životnosti jako pasterizované nápoje. "V chladu vydrží ve velmi dobré kondici dva měsíce," dodává Srb.

Na příští rok se pivovar chystá vařit pivo bavorského typu. Mezi další plány patří zprovoznění malého penzionu v prvním patře, tedy přímo nad provozem pivovaru, do konce tohoto roku. Osm pokojů a dva apartmány budou mít kapacitu 30 lůžek.

Chmel z Nového Zélandu

Autorem receptur a výrobních postupů je Oldřich Koza, který vyučuje na pražské střední průmyslové škole potravinářských technologií. Na výrobu dohlížejí dva sládci, kteří jsou shodou okolností bývalými žáky tohoto středoškolského učitele.

"Mají zkušenosti i z jiných pivovarů. Jeden působil nedaleko, druhý k nám přišel z pražské výroby," říká Srb, jehož nejoblíbenějším pivem z nabídky je polotmavá APA se 13 stupni.

Majitel pivovaru společně se sládky pravidelně ochutnává produkty konkurenčních malých pivovarů. "Chceme mít srovnání a zároveň tak čerpáme inspiraci," vysvětluje Srb, který své produkty vyváží také do nedalekého Německa, kde se účastní různých akcí a pivovar tam má také dva stálé odběratele.

Suroviny do podniku putují z Německa a ze Spojených států, ale i z Nového Zélandu, odkud firma získává speciální chmel na výrobu piv typu IPA.

Z poradenství do pivovaru

Podnikatel se k pivovarnictví dostal náhodou. Ještě před dvěma lety se živil prací v poradenské firmě, kterou spoluvlastnil. V roce 2015 svůj podíl prodal a rozhodl se zaměřit jen na vedení malého pivovaru na pomezí Českého Švýcarska a Lužických hor. Předtím totiž pracoval jak na pivovaru, tak v poradenství.

"Necítil jsem dostatek motivace zůstávat v poradenství, pivovar jsem bral jako výzvu. Po čtyřicítce to byla moje poslední šance udělat v životě nějaký zvrat. Nevím, jestli bych za deset let měl sílu udělat podobné rozhodnutí," uvažuje.

Nevíte, kam na pivo? Zde najdete mapu restauračních pivovarů a minipivovarů v Česku.

Každé podnikání je v začátcích náročné, řídit malý pivovar je podle Srba daleko obtížnější než vést poradenskou firmu. "Provoz pivovaru je extrémně náročná disciplína. V poradenství k práci stačí notebook a můžete začít vydělávat, pokud je vám za vaše rady a zkušenosti někdo ochotný zaplatit. Tak jednoduché to v pivovarnictví není," srovnává podnikatel, který v začátku investoval poměrně velkou částku s rizikem, že pokud firma nepřitáhne dostatečný počet hostů, nebude schopný půjčku splácet.

Společnosti se v severočeském regionu potýkají s nedostatkem kvalifikovaných uchazečů o práci. Do karet místním podnikatelům nehraje ani to, že se region nachází nedaleko hranic s Německem. "Lidé odtud za prací odcházejí do ciziny nebo do Prahy," jmenuje Srb a dodává, že současný tým pracovníků považuje za kvalitní. Kolektiv se svými spolupracovníky budoval téměř tři roky.

Nezávislost na státních dotacích

Firma za čtyři roky svého fungování využila jen několik státních dotací. "Kromě té počáteční dotace jsme za celou dobu provozu využili jen jednu půlroční, která se týkala podpory zaměstnání člověka, jenž byl dlouho zaregistrovaný na úřadu práce," vysvětluje Srb. Pivovar Falkenštejn v současnosti čeká na vyhodnocení své další žádosti o dotaci na pořízení nové technologie pro výrobu piva.

V budoucnu chce být firma na příspěvcích zcela nezávislá. "Není dobré na dotační pomoc příliš spoléhat," upozorňuje Srb. Státní či evropské příspěvky jsou podle něj těžko předvídatelné a administrativně náročné. "Dotační systém je komplikovaný. Pro podnikatele, kteří pracují s nějakým časovým plánem investic, je spoléhání na dotace poměrně rizikové. Doba vyhodnocení, schválení a přidělení dotace bývá zpravidla mnohem delší, než je avizováno v harmonogramu," přibližuje Srb.