Prorazit se svým start-upem v americkém Silicon Valley je snem tisíců začínajících podnikatelů z celého světa včetně mnoha Čechů. Navázat na úspěchy globálních velikánů, jako je Google či Facebook, kteří odtud vzešli, ovšem vůbec není snadné. V Křemíkovém údolí se často prosadí třeba jen jediná technologická firma ze sta.

Češi, kteří tu se svými projekty uspěli, se teď podělili o své rady s dvaceti tuzemskými start-upy. Ty se vydaly do San Francisca na velkou startupovou konferenci TechCrunch Disrupt, na níž v tomto týdnu představí své výrobky či služby.

"Kvalita života v Silicon Valley je nižší než v Česku. Bohatě vám to ale vynahradí pocit sebenaplnění, který tu přichází, když se vám konečně začne dařit," shodli se řečníci na pondělní debatě v moderním sídle české vývojářské společnosti STRV v San Franciscu.

K návštěvníkům tu promluvil místní zástupce vládní agentury CzechInvest Miroslav Tenkl spolu s šéfem startupových programů Czech ICT Alliance a Prague Startup Centre Michalem Zálešákem. Místní české start-upy zastupoval ředitel zmiňovaného STRV David Semerád nebo Ondřej Homola, zakladatel firem Corinth a Lifeliqe, které prorazily s vývojem interaktivních 3D pomůcek pro školy.

Jmenovaná čtveřice se nezvykle otevřeně podělila o to, co jim v jejich zdejším byznysu pomohlo a na čem se naopak spálili. Jaké jsou jejich postřehy?

      1. Nečekejte rychlý úspěch. Po třech měsících se začnete orientovat, po roce může přijít obrat k lepšímu

Po týdnu stráveném na akci, jako je Disrupt, si utvoříte jen prvotní kontakty, shodují se řečníci. Důležité je si tu ale předem domluvit co nejvíce schůzek.

Aby přitom start-up mohl z cesty do USA těžit také dlouhodobě, měl by tam strávit alespoň tři měsíce. "To je doba, po kterou tu třeba jsou české start-upy v programu Czech Accelerator. První měsíc bojují samy se sebou, až ten druhý a třetí se začínají rozkoukávat," uvádí Tenkl z CzechInvestu.   

"Já jsem tu strávil první rok bez toho, aniž by se naší firmě něco významného povedlo. Až pak jsme podepsali první zakázku," říká Semerád z STRV. "Proto je důležité být trpělivý."

     2. S českým s.r.o. nemáte u amerických investorů šanci

Na firmy založené mimo USA američtí investoři neslyší a vyžadují, aby si zahraniční startupisté zakládali místní společnosti. U těch mají pocit, že si je ohlídají jejich právníci. "Pokud ale máte americkou firmu, která je vlastněná společností z Evropy, tak se investoři bojí, že jejich investované peníze stáhnete k vám domů a oni už je neuvidí," upozorňuje Semerád.

Pokud tedy český start-up hledá investiční podporu v USA, měl by si zde jeho zakladatel založit společnost jako fyzická osoba. Tím pro Američany padá riziko, že jejich peníze zmizí v Evropě či jinde ve světě. Pokud v USA Češi jen podnikají, postačí jim americká firma vlastněná z Česka.

"Vhodné je také pronajmout si tu nějakou kancelář. Tím partnerům ukážete, že skutečně pracujete odsud a nejste tu jen na návštěvě," uvádí Homola.

     3. Kontakty na investory a zástupce firem hledejte přes další Čechy. Poradcům plaťte obezřetně

Nejsnazší cesta k místním kontaktům vede přes Čechy, kteří už v Silicon Valley působí. Řada start-upů si také platí profesionální zprostředkovatele, kteří je s důležitými lidmi propojují. "Spousta českých firem chce získat kontakt v Googlu či Facebooku. Zprostředkovatelé jim ale mnohdy za draho dohodí jednoho z tisíců lidí, který tam sice pracuje, jim ale nijak pomoci nemůže," upozorňuje Tenkl.

Často spíše pomáhá drzost, jak potvrzuje Ondřej Homola ze vzdělávacích firem Corinth a Lifeliqe, jehož kolega náhodou ulovil ex-šéfa Microsoftu Steve Ballmera. "Kolega se vetřel na jednu akci, kde Ballmer přednášel a po ní ho provokativně oslovil: ´Jak chcete ve vzdělávání bojovat s Applem, který má v tomhle směru plno skvělých věcí a vy skoro nic?´ řekl mu. A Ballmer odvětil, že je to skvělá příležitost pro naši firmu, abychom s tím Microsoftu pomohli. A touhle šťastnou náhodou začalo naše partnerství," uvádí Homola.

Ten ale zároveň nezavrhuje pomoc různých placených poradců. "Lidé, kteří vám skutečně mohou pomoci, stojí peníze. Musíte být proto ochotní jim za hodinovou konzultaci zaplatit 150 až 400 dolarů. Za ty peníze jim ale musíte přesně říct, co chcete. Třeba, že vás musí dostat ke konkrétním partnerům nebo zákazníkům," uzavírá.

     4. Partnery oslovujte stručně a jasně

České start-upy podle čtveřice řečníků mnohdy trpí tím, že příliš mluví a píší o technologiích, které vyvinuly, aniž by jim jejich posluchači a čtenáři věnovali pozornost.

"Lidé tu ale nemají čas číst zdlouhavé e-maily, které jim pošlete. Proto je lepší psát krátké zprávy, které se vejdou na displej mobilu a v kterých krátce představíte, o co vám jde," radí Tenkl z CzechInvestu.

"Pokud někomu píšete s prosbou o schůzku, musíte mu za to něco nabídnout. Vyplatí se krátce napsat, kdo jste a jak byste si s daným člověkem mohli vzájemně pomoci. Mně se taky osvědčilo to, že mé e-maily jsou formulovány tak, aby na ně člověk na druhé straně mohl odpovědět buď ano, či ne," říká Semerád.

     5. Nepodceňujte marketing

Startupy se mnohdy příliš soustředí na rozvíjení svých produktů a byznysu, zapomínají pak ale na propagaci.

"Všem start-upům proto doporučuji, aby si tu najaly PR agenturu, která je vyjde na pět až 15 tisíc dolarů. To je spousta peněz, firmy se ale často ztrácejí v detailech a agentura jim pomůže vyzdvihnout to podstatné a dostat je do novin. Naše společnost si jednu takovou agenturu zaplatila a dva měsíce po tom už jsem měl vlastní článek na webu Techcrunch," uvádí Homola z Lifeliqe.

"Investoři vám mohou dát spoustu peněz, ale neobcházejí garážově firmy. Když o vás ale vyjde nějaký článek v médiích, tak si vás konečně všimnou a někam si vás zařadí. Bez toho vás sami neosloví," upozorňuje Zálešák z Czech ICT Alliance.

     6. Uspějí jen ti trpěliví

Nejvíce skloňovanými slovy debaty jsou pokora a trpělivost. České start-upy ze Silicon Vallley uvádějí, že prorazit v Mekce start-upů pro ně znamenalo skousnout plno prvotních neúspěchů, aby mohly nakonec uspět.

"Představte si, že jste tu rok, nic se vám zatím nepovedlo a peníze vám zbývají jen na další tři měsíce. Jste pořád na cestách a snažíte se nahánět investory, kteří by vám pomohli, a nevidíte to moc růžově. Jenom ti schopní nakonec takovou krizi zvládnou, zatímco ostatní to často zabalí," říká Homola.

Další řečníci zase upozorňují na to, že české firmy často do USA přijíždějí s přehnanými očekáváními a pak bývají ze zdejší reality zklamané. "Česko je pro Američany 'banánová republika' uprostřed Evropy. Vaše firma může být úspěšná doma, ale tady to vůbec nic neznamená. Musíte být tedy pokorní a trpělivě tu pracovat do chvíle, než začnete být úspěšní i na americkém trhu," dodává Tenkl z CzechInvestu.

     7. Život v Silicon Valley není lepší než v Česku

I přes úspěchy svých firem v USA neopomenou místní čeští startupisté zmínit, že je život v Silicon Valley daleko složitější než v Česku. A to především kvůli zdejším vysokým cenám, rozšířené kriminalitě nebo placenému zdravotnímu systému.

Ondřej Homola zmiňuje třeba obtíže se získáním nájemního bytu. "O ten se uchází třeba 60 lidí ochotných za něj měsíčně dát čtyři tisíce dolarů. Často proto musíte jeho vlastníkům ukazovat svou platební historii, v které ale oproti ostatním zájemcům jako Čech nemůžete uspět," uvádí Homola, jehož doplňuje Semerád z STRV

"Já tu mám vízum, na které nemůže manželka pracovat, a k tomu ještě malé dítě," vypráví. "Beru zhruba středně velký plat běžného amerického manažera, z toho ale jen stěží celou rodinu uživím. A navíc nás v budoucnu čeká školka, za kterou se platí až 2500 dolarů měsíčně," dodává.

Podle Tenkla z CzechInvestu platí, že většina zdejších českých podnikatelů by se měla lépe doma v Česku. "Pokud tu ale chcete dosáhnout úspěchu, musíte se nad zdejší nižší kvalitu života povznést. Jinak v Silicon Valley neuspějete."

     8. Rozjíždět byznys v Silicon Valley stojí za to. I přes trápení, která to přináší

Po podobné kritice kalifornských poměrů se nabízí otázka, co tu zdejší české firmy drží.

"Těžko se to vysvětluje. Tady ale člověk získává silný pocit seberealizace," říká Ondřej Homola. "Má tu možnost vytvářet velké globální projekty se silnými partnery, o čemž si pak všichni lidé čtou. Vydržet tu je těžké, kdo to ale dokáže, ten nemusí mít strach, že pak nenanajde práci kdekoliv na světě," dodává.

"Lepší je jezdit po Silicon Valley na kole, než v Česku v bavoráku. Lepší místo pro startupový byznys na světě zkrátka není," uzavírá David Semerád z STRV.

(Zleva) Ondřej Homola (Lifeliqe), Radek Janků (Battswap), Michal Zálešák (Czech ICT Alliance), Miroslav Tenkl (CzechInvest) a Miroslav Peřina (XTND). Autor: Jan Úšela