V americkém San Fanciscu už se o slovo hlásí podzim. Do městského parku Crissy Field od blízkého Tichého oceánu fouká chladivý vítr. Vedle angličtiny domorodců tu přitom v těsné blízkosti ikonického Golden Gate Bridge nezvykle zaznívá také čeština a slovenština asi šedesátky zástupců českých start-upů. Ti se sem přišli neformálně potkat před ostrým startem TechCrunch Disrupt, jedné z největších startupových konferencí, při níž se místním investorům a firmám budou od pondělí do středy představovat začínající technologické společnosti z celého světa.

Mezi tisícovky start-upů, které se na sanfranciském Disruptu ukážou, letos bude také 20 firem z Česka. Dvanáct z nich sem vyjelo za podpory vládní agentury CzechInvest, zbytek vyslala Czech ICT Alliance a Prague Startup Centre. Své služby a výrobky tu předvedou návštěvníkům Disruptu, dvě české firmy vybrané regionální porotou pak předstoupí přímo před investory z nedalekého Sillicon Valley, které je považováno za globální startupové centrum.

"Naším úkolem je sem české firmy přivážet a především jim pomoci získávat důležité kontakty, aby tu mohly rozjet vlastní byznys nebo si našly investora," vysvětluje místní zástupce CzechInvestu Miroslav Tenkl, který nás obratem seznamuje s přítomnými zástupci tuzemských start-upů.

"Baterii vyměníme levněji než Tesla"

Jedním z hlavních českých želízek ve startupovém klání je výrobce systému na výměnu baterií do elektromobilů Battswap. Formálně americká firma, za níž stojí kladenský podnikatel Radek Janků, už má v USA dobrý zvuk a místní tisk ji nedávno zařadil mezi přepravní inovátory po bok daleko známějšího výrobce elektromobilů a dobíjecích stanic Tesla Motors.

"Naše dobíjecí stanice, kterou sestavujeme v Česku, je oproti té jejich až desetkrát levnější. Výměnu baterie v elektromobilu navíc zvládneme do 30 sekund a zvláště spedičním nebo taxikářským firmám tak umožňujeme, aby jejich vozy mohly být permanentně v provozu a nemusely nečinně stát při několikahodinovém nabíjení," uvádí šéf Battswapu Janků. Jeho společnost své zákazníky loví právě mezi podniky s velkými firemními flotilami a podle Janků jim umožňuje snižovat provozní náklady za pomoci elektromobilů, jejichž provoz je při využití systému výměny baterií levnější než u klasických aut s dieselovými motory.

Mezi evropské klienty Battswapu se řadí přepravní firma DPD spolu s Deutsche Post nebo tuzemský e-shop s potravinami Rohlík.cz. "V USA zase náš systém pro své elektrické vozy využívá třeba přístav v Los Angeles," říká Janků, jehož Battswap se může pochlubit také spoluprací s jedním z hlavních světových výrobců baterií, čínským Eve Battery. "Čínská vláda nedávno ohlásila, že se pustí do významné podpory elektromobility. Proto je pro nás takové partnerství s tamní firmou klíčové," říká šéf start-upu.

Vedle něj se sanfranciského Disruptu zúčastní třeba podnikatel Miroslav Peřina s projektem svého karbonového skateboardu XTND, který je poháněn elektřinou a který už od lidí na crowdfundingovém webu Kickstarter posbíral stovky objednávek a více než 340 tisíc dolarů. Dalším z účastníků akce pak bude také třiadvacetiletá studenta Tereza Dřímalová se svou unikátní čističkou vody pro domácnosti AquaQube. Právě tyto české start-upy by mohly v americké Kalifornii zazářit nejvíc.

Internetová krabička místo počítače

Ani zbylí zástupci českých firem, které na akci dorazily, ale neberou svou účast na lehkou váhu a hodlají na konferenci získat cenné kontakty na místní byznysové partnery a investory.

Ostravská IT společnost Xevos tu například představí své zařízení Clouder, které má výhledově nahradit klasické počítače a notebooky. "Náš přístroj je v podstatě malá krabička s připojením k internetu, kterou můžete spojit s počítačovým monitorem nebo obrazovkou televize. Krabička vás připojí do internetového úložiště-cloudu, v němž vám můžeme poskytnout libovolný výpočetní výkon," vysvětluje zástupce Xevosu Adam Koudela. "Firma nebo jednotlivec si tak už nemusí kupovat klasický počítač. Měsíčně si předplatí naši službu a podle potřeby svůj tarif průběžně upravuje. Může třeba platit 600 korun za běžný výkon. Když se ale například dá do stříhání videa a bude potřebovat výkon navýšit, tak si za to na pár hodin připlatí a pak si zase nechá cenu snížit," uvádí Koudela.

Xevos chce zatím svůj Clouder nabízet svým dnešním firemním zákazníkům, do budoucna ale hodlá cílit především na klasické spotřebitele. "V Česku se takový model nejspíš v dohledné době neuchytí, ale mohli bychom jím zaujmout spotřebitele v USA. Proto tu chceme hledat partnera, který do tohoto byznysu půjde s námi," uzavírá Koudela.

Podobná očekávání má také start-up Dataddo, který firmám pomáhá shromažďovat a analyzovat jejich data z internetových reklamních kampaní a pak je ukládá na jejich servery. "Podobné služby poskytují velcí IT provideři jako německý SAP, kteří si za to ale berou spoustu peněz. My jsme mnohem levnější," říká Zdeněk Pecha z Dataddo. V Česku prý jeho firma žádné klienty zatím nemá. V USA a Kanadě už ale pracuje pro společnosti z kosmetického koncernu L´Oréal a silná je také v Nizozemsku. "Tam máme místního partnera, který naše služby firmám zprostředkovává. Podobného dealera bychom si teď chtěli najít taky ve Spojených státech," uvádí Pecha.

Uspěje jen pět procent firem

Podle Tenkla z CzechInvestu si ovšem tuzemští startupisté musí uvědomit, že investora ani obchodního partnera většina z nich v USA jen tak snadno nezíská kvůli vysoké konkurenci, která na kalifornském startupovém trhu panuje. "Díky účasti na Disruptu si tu ale vytvoří úvodní kontakty, na něž budou moci v budoucnu navázat. Klíčové pro ně přitom bude seznámení se s úspěšnými českými start-upy, které tu už působí a které je mohou rovněž propojit s místními mentory a investory," míní Tenkl.

Proto se ostatně nedělního "startupového grilování" ve stínu Golden Gate Bridge zúčastnil třeba místní manažer českého antivirového Avastu Filip Chytrý nebo slovenský partner pražského startupového fondu Credo Ventures Andrej Kiska mladší. V příštích dnech navíc české startupisty čeká ještě exkurze do místních poboček tuzemských IT firem GoodData nebo STRV. "Právě STRV patří k úspěšným českým společnostem, které se v USA uchytily. Podobné štěstí ale potká asi jen pět procent tuzemských start-upů, které sem přijedou," uzavírá zástupce CzechInvestu.