Nekompromisní a tvrdá "M" je dáma, která v románech Iana Fleminga a ve filmových adaptacích s Jamesem Bondem řídí britskou tajnou službu. "Em" si říká i Marie Chytilová a také se tak ve Slevomatu, firmě, která tento týden změnila majitele a kde řídí dvě stovky zaměstnanců, vidí. Samozřejmě to myslí s notnou dávkou nadsázky.

Platit to bude i poté, co největší tuzemský portál na zprostředkování slev získala britská společnost Secret Escapes. Podle neoficiálních zdrojů za to zaplatila stávajícím majitelům − skupinám investorů Miton, Enern a In-Bridge − přes 1,5 miliardy korun. Stávající management i jím nastavený směr zůstanou minimálně do konce roku beze změny.

Chytilová má na úspěšném prodeji i na tom, kam se firma za posledních několik let od slevového tržiště po stále více plnoformátový internetový obchod s volným časem posunula, bezpochyby zásadní podíl.

Šéfkou firmy, která počítá s tím, že letos prodá zážitky za 2,5 miliardy korun a skončí v zisku kolem 100 milionů korun, se stala ve svých osmadvaceti letech v roce 2014, po dvou letech na nižších manažerských postech v této společnosti. Na konkurz přímo do čela Slevomatu se přitom sama hlásila už dřív z pozice manažerky prodejny módního řetězce Zara. Tehdy ještě neuspěla. Prý moc "tlačila na pilu". "Později jsem důvěru dostala především proto, že jsem vždy splnila cíl, který se mému týmu stanovil. Zároveň jsem od svých podřízených vždy cítila podporu a snažila se na sobě pracovat," popisuje důvody své úspěšné kariéry.

Jak na sobě pracovala? "Například jsem se snažila číst chytré knihy ať už o vedení lidí, nebo o akceleraci růstu firmy. Zaujal mě příběh Sama Waltona, zakladatele Walmartu, nebo Rockefeller Habits. Mou oblíbenou knihou je také The Innovator's Dilemma," vyjmenovává.

Věk nehraje roli

"Slevomat je dnes díky týmu Marie Chytilové skvěle vedená a finančně zdravá firma se silným tržním postavením," vysekl šéfce portálu poklonu zakládající partner jednoho z dosavadních akcionářů firmy, investiční skupiny Miton, Tomáš Matějček.

Její relativně nízký věk není překážkou. To potvrzuje i Pavel Vopařil, který byl pro prodávající stranu transakce poradcem. "Byl jsem s ní poslední měsíce v každodenním kontaktu a je zřejmé, že jako manažerka je velmi kreativní a zároveň silná v exekuci věcí. V e-com­merce obecně se pohybují mladí lidé, tedy nízký věk rozhodně není překážkou. Že si nový vlastník bude chtít stávající management ve firmě dál ponechat, je dokladem jejích kvalit," soudí Vopařil. Chytilová má ostatně pro obor e-commerce předpoklady, když na Univerzitě Karlově vystudovala elektronickou kulturu a sémiotiku.

Spolu s českým Slevomatem byla součástí obchodu ještě slovenská obdoba Zlavomat a další slevový portál Skrz. Podle Vopařila se na první pohled relativně drahá investice Britům vyplatí, protože kromě samotných dobře fungujících firem získávají blízký kontakt na dva trhy se stovkami tisíc nakupujících a několika tisíci partnery, kteří na webech umísťují své nabídky. Secret Escapes bude zároveň moci využít propojení Slevomatu se svým stávajícím byznysem. Tím jsou weby s nabídkou zlevněných luxusních dovolených, v Česku jde konkrétně o portál Travelist.

Otázkou ale je, zda trh slev dlouhodobě přežije, zda je ve své stávající podobě udržitelný. Pionýr a lídr oboru, americký Groupon, vznikl v listopadu 2008. Trefil se se svým rozjezdem do období, kdy vrcholila finanční krize a Ameriku i celý svět čekala léta šetření, recese a obav, co bude dál. Proto pocit, že kupujete něco, co je výhodné, levné, padal na úrodnou půdu. Zároveň obchodníci díky slevám vytěžovali své kapacity, protože standardní poptávka po jejich zboží a službách byla nižší. Groupon, Slevomat a další vytvářely a vytvářejí místo, kde se nabídka s poptávkou potkala, za to si od obchodníků braly provize.

Konec slevových kuponů z papíru

Z Grouponu se stala hned v roce 2010 společnost, kterou investoři oceňovali na více než miliardu dolarů, a svého času šlo o firmu, která se v historicky nejkratším čase dostala i k tržbám přes miliardu dolarů.

Do Česka fenomén nakupování tohoto typu slev dorazil o něco později. První byl před sedmi lety právě Slevomat, za nímž v době jeho rozjezdu stál především podnikatel Tomáš Čupr, dnes známý také konceptem rozvážkové služby Dáme jídlo či on-line obchodem s potravinami Rohlík.

Slevomatu se dařilo zjednodušovat uživatelský komfort. Ti, kteří slevové vouchery na ubytování, večeři v restauraci, zážitky a další věci nabízeli, si navíc postupně zvykli nerozlišovat mezi zákazníky, kteří hledají slevu, a těmi ostatními. Zákazníci se slevovými kupony se přestávali cítit "méněcenně".

Ještě před pěti lety fungovalo v Česku na dvě stě portálů rozdílné nabídky, rozdílných kvalit. Postupně docházelo ke konsolidaci trhu. Zůstalo pár nejsilnějších. Dvojkou trhu je dnes portál Klido (dříve Pepa.cz), který loni prodal zboží a služby asi za 300 milionů korun.

Ambice firem v tomto odvětví dál růst už ale u slev zůstat nemůže. Ví to Groupon a vědí to i ve Slevomatu. "Co je náš další krok? Přinést technologii, která propojí zákazníky s prodejci, umožní jim on-line rezervace. Zkrátka si něco vyberou, rovnou zarezervují a využijí. Takto také obrovsky pomůžeme menším firmám, které u nás mají nějakou nabídku a podobnou infrastrukturu si samy nemohou dovolit," řekl nedávno šéf Grouponu v rozhovoru pro televizi CNBC. "Zkušenost s papírovým voucherem je minulost."

Slevomat a český trh jsou stále na pomyslné růstové křivce. Byť ubývá provozovatelů slevových tržišť, celkové útraty na nich podle odhadů stále mírně rostou. Dlouho to ale trvat nemusí. Proto i české weby musí jít cestou rozšiřování svých služeb.

Chytilové je v tom inspirací třeba Tchibo. Dříve značka kávy, dnes prodejce všeho možného, podobně jako třeba Amazon. Slevomat začal nedávno nabízet klasické dovolené, auta, nemovitosti. "Lidé už k nám nechodí kvůli slevám, ale kvůli inspiraci a kvalitě," tvrdí Chytilová. "Chceme se stát partnery pro velké značky třeba v módě," plánuje.

jarvis_59a84c88498e27ac2399f6ae.jpeg
Marie Chytilová se z prodavačky vypracovala na šéfku firmy, která je lídrem svého oboru v Česku.