Podnikatelé se mohou do 10. září registrovat do soutěže Equa Bank Rodinná firma roku, kterou pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR již šestým rokem společně s partnery. Cílem ocenění je podpořit a motivovat firmy v rodinném podnikání.

"Chceme firmám pomoci v dalším růstu, ocenit ty nejlepší, motivovat je do další práce a v neposlední řadě i upozornit širokou veřejnost na existenci a výhody podobných podniků,"uvádí Luboš Janoušek, ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank, která je generálním partnerem soutěže. Letos bude odborná porota poprvé hlasovat v kategorii nejlepší malá rodinná firma a nejlepší střední rodinná firma. Svého vítěze si volí i veřejnost, která může hlasovat od 15. do 24. září.

Zapojit se mohou všichni živnostníci nebo právnické osoby, kteří mají rodinnou firmu a splňují několik kritérií. Musí se jednat o firmu s čistě rodinnou vlastnickou strukturou, jež má obrat do 50 milionů eur, působí na trhu déle než 5 let a zaměstnává maximálně 250 lidí. Do podnikání dále musí být zapojeni alespoň dva rodinní příslušníci a firma nesmí mít úvěrovou delikventní historii.

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhne 3. října 2017 v pražském hotelu Ambassador v rámci galavečera Dne podnikatelů České republiky. "Výhodou je bezpochyby široká medializace vítězných firem a raketový zájem klientů, což potvrzují všichni vítězové minulých ročníků. Jde o jejich zviditelnění nejen v blízkém okolí a jejich regionu, ale celoplošně," říká ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Férové podnikání rodinné firmy podporují

V loňském roce soutěžilo 113 rodinných firem a titul získala ostravská firma Ollies, která se primárně zabývá výrobou a prodejem cukrářských výrobků. Zakladatelé Olga Gondková a její manžel Ivo Gondek začali v panelákovém bytě péct cukrovinky. Dnes manželé provozují tři cukrárny a jedno bistro a do rodinného podnikání se zapojily i další členové rodiny. "Firmě vítězství otevřelo nové možnosti a dveře, které byly dosud zavřené. Společnost se dostala do povědomí lidí nejen v Moravskoslezském kraji, kde je známá, ale i na jiných místech v České republice," říká Barbora Hromadová, vedoucí marketingu Ollies dorty, která vyzdvihla také to, že díky soutěži se zvedla firmě prestiž.

Rodinné podniky vzkvétají. Polovina z nich očekává další růst a jen jedno procento z nich se bojí většího poklesu tržeb. Vyplývá to z průzkumu agentury IPSOS, který proběhl mezi 400 rodinnými firmami napříč obory a regiony v Česku v květnu v roce 2017. Osm z deseti rodinných podniků podporuje společensky prospěšné aktivity, drtivá většina z nich to ale nekomunikuje navenek. Tyto firmy se nebojí zaměstnávat starší pracovníky a umožňují ženám po mateřské dovolené zkrácené úvazky.

Rodinné společnosti zaměstnávají lidi i v méně atraktivních regionech, do kterých se nadnárodní společnosti nestěhují, jedná se například o rodinné farmy nebo živnosti. Jak zdůrazňuje Svobodová, velkou výhodou je, že rodinné podniky mají vazby na místo, kde vznikly. "Rodinné firmy jsou stabilnější, odolnější a v dlouhodobém horizontu je jejich cílem setrvat u nás, na rozdíl od velkých korporací, které se při horších výsledcích přesouvají do jiných teritorií," popisuje Eva Svobodová, ředitelka asociace. Dvě třetiny majitelů podle průzkumu vnímají statut rodinné firmy jako konkurenční výhodu, necelá polovina je názoru, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře.