Doby, kdy Češi využívali cestování letadlem i k levnému nákupu parfémů v bezcelní zóně na letišti, jsou dávno ty tam. Stejně samozřejmě jako oblečení, potraviny nebo hračky kupují kosmetiku na internetu. Jen u největšího hráče na českém trhu v tomto segmentu, firmy Notino, loni zákazníci utratili téměř šest miliard korun. Ačkoliv už společnost − ještě minulý rok známá pod jménem Parfums.cz − působí celkem na 14 trzích, má stále větší chuť k rozšiřování. Ještě letos se rozroste do dalších pěti zemí a zároveň hodlá otevřít kamenné pobočky.

Notino je příkladem velkého českého e-shopu s úspěšnou zahraniční expanzí. Tuzemským on-line prodejcům přestává zdejší trh stačit a chtějí získat nové zákazníky a jejich peníze v cizině. Například největší český internetový obchod Alza letos otevře po Maďarsku a Slovensku další kamennou pobočku v Rakousku a kvůli expanzi rozšiřuje sklady. Jeho největší domácí konkurent Mall Group, kterého řídí investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, zase masivně investuje do rozvoje v zemích bývalé Jugoslávie. O rozšíření uvažuje i e-shop s oblečením Zoot, který by se rád přes akvizice dostal do Polska nebo Maďarska.

Notino teď plánuje ovládnout německý trh a následně dobýt celou Evropu. Firmu založil v roce 2004 podnikatel Michal Zámec, který se řadí mezi české miliardáře. Časopis Forbes ho loni v žebříčku nejbohatších Čechů umístil na 58. příčku, hned za průmyslníka Jana Světlíka. Firma působí hlavně v Evropě, ale také je jedním z mála on-line prodejců, kteří si troufli na americký trh. Kvůli expanzi se společnost i přejmenovala, v minulém roce sjednotila své jméno téměř všude v Evropě na Notino. Navíc se chtěla oprostit od názvu spojeného s parfémy, když se rozšířil její sortiment.

Michal Zámec (33)

◼ Pochází z Kroměříže, podnikat začal v 17 letech, kdy rozjel e-shop s mobilními telefony.

◼ V roce 2004 založil Parfums.cz, dnešní Notino.

◼ Loni ho časopis Forbes zařadil v žebříčku nejbohatších Čechů na 58. místo.

◼ Je ženatý, má dvě děti.

Velké plány v Evropě

S masivnější expanzí Notino začalo letos na začátku dubna, kdy koupilo nadpoloviční podíl v německé síti prodejen kosmetiky Mussler Beauty, která má roční tržby kolem 320 milionů korun. "Vybrali jsme si tuto síť, protože je známá na tamním trhu pro vysokou kvalitu služeb. Poskytují péči o pleť, služby kosmetického salonu, velice úzce spolupracují s výrobci. Je to dlouhodobě budovaná značka s vysokou kvalitou," říká Michal Zámec.

V německém řetězci, jenž má pět obchodů ve Stuttgartu a dva e-shopy, Notino koupilo 75procentní podíl. Cenu ale Zámec tají. S majitelem sítě, Mattiasem Musslerem, se setkal náhodou přes společného obchodního partnera. "Hledal partnera, který je silný a který nevnímá prodej kosmetiky a parfémů jen jako páté kolo u vozu," uvádí Zámec s tím, že se Mussler nechtěl firmy zbavit. Potvrzuje to i fakt, že zůstane v čele německých prodejen a zároveň se stal country managerem pro Německo a Rakousko.

Notino v číslech

Notino tak sleduje jeden z významných trendů, který vládne internetovému obchodování v Česku i v zahraničí, a to vzájemné prolínání prodeje on-line a off-line, tedy kamenných poboček. Naopak to funguje v klasickém retailu − na internet se dostávají typicky potravinové řetězce, jako například Tesco.

Alze se daří na Západě

◼ Největší český e-shop vstoupil na zahraniční trhy teprve nedávno. Ve velkém expandoval v roce 2014 téměř do všech zemí Evropské unie.

◼ Loni firma otevřela první kamennou pobočku mimo Česko a Slovensko v Maďarsku a letos se chystá založit obchod v Rakousku. V plánu má i Německo a další země.

◼Nejvíce se on-line prodejci v cizině daří na západních trzích – ve Velké Británii, v Německu či ve Francii. 

◼ Spolu s rozšířením Alza také zvětšuje svou logistiku a distribuci, do roku 2019 chce postavit supermoderní sklad buď v Česku, nebo v okolních zemích.

◼ V minulém roce firma utržila 17,5 miliardy korun a celkem vyřídila šest milionů objednávek.

Expanze Notina do off-line prostředí v Německu je součástí Zámcova velkého plánu. Do pěti let by chtěl mít 50 obchodů v evropských zemích, ve kterých nyní působí. Klasický prodej parfémů a kosmetiky by měly doplnit i různé služby, od líčení až po vlasový salon. "Pro každou zemi zvolíme vhodné služby a vhodný koncept. Zřejmě nebudeme napříč Evropou budovat celé portfolio, vždycky se soustředíme na nějakou část," popisuje čtyřiatřicetiletý Zámec. Počítá, že budování obchodů vyjde na desítky milionů korun.

Nové prodejny by kvůli službám měly mít jiný koncept než ty současné. V Česku má firma nyní pět prodejen a stejný počet výdejen, další budou přibývat spíš v jednotkách, protože pro Notino je tuzemský trh malý. Tvoří asi 20 procent jeho celkových tržeb. První novou prodejnu by ještě letos měla společnost otevřít v Polsku. "Z hlediska objemu i hodnoty je naším největším trhem, takže záměrem je zde ještě více posílit značku i obchodní pozici," dodává šéf firmy.

Kromě obchodů bude Notino letos expandovat i s e-shopy. Zaměří se na země Beneluxu, Skandinávii, ale také na Francii. Zámec přiznává, že právě působení na trhu, který je parfumerskou velmocí, bude složité. "Francie je doslova hlavním městem kosmetického průmyslu, je tam neskutečně vysoká konkurence. Nyní jsme na začátku, začneme s e-shopem a pak uvidíme. Chceme si tam vybudovat opravdu silnou pozici," říká. Ještě před rokem měl šéf Notina plány na expanzi také v Asii, hlavně v Číně. Nakonec to ale nevyšlo, protože se nedohodl s čínským partnerem. Podle Zámce to bylo kvůli tomu, že asijský obchodník nerozuměl e-commerce a měl jiné představy o tom, jak projekt realizovat. "Teď nikoho v Číně ani jinde v Asii nehledáme, prioritou je pro nás Evropa," doplňuje.

Zoot chce nakupovat

◼ Dalším z úspěšných tuzemských on-line obchodníků se zahraniční zkušeností je prodejce oblečení Zoot. E-shop s módou získal podle odhadů až 25 procent českého internetového trhu v tomto odvětví.

◼ Prodávat do ciziny začal v roce 2015, kdy expandoval do Rumunska. Nyní se firma poohlíží po akvizicích v Polsku a Maďarsku, kde zvažuje koupi firem s velkou zákaznickou základnou.

◼ Zoot patřil podle deníku Financial Times mezi nejrychleji rostoucí on-line obchody v Evropě v letech 2012 až 2015.

◼ Loni firma utržila 706 milionů korun, letos očekává překročení miliardového obratu.

Stamilionové investice

Tržby Notinu už několik let rostou. Letos Zámec očekává, že obrat by mohl stoupnout na 7,4 miliardy korun. Až 200 milionů korun v tomto roce hodlá proinvestovat. "Očekáváme poměrně velké investice do IT, protože modernizujeme celý systém. Nabrali jsme nové developery, otevřeli jsme nové vývojové centrum v Ostravě a kanceláře v Praze. Budeme rozšiřovat logistiku a samozřejmě investovat do kamenných obchodů," vyjmenovává.

Kvůli rozšíření svého zázemí letos firma v Česku přijme 100 až 150 nových zaměstnanců. Zaměří se hlavně na vlastní nábor, v logistice ale počítá i se spoluprací s agenturami. Že by se mohlo firmě stát něco podobného jako on-line prodejci potravin Rohlik.cz, jehož pracovníci byli na začátku března zadrženi kvůli podezření z nelegálního zaměstnávání, se Zámec neobává. "Řekl bych, že poměrně dlouho trvá, než se vybuduje správný vztah s agenturou, aby to fungovalo na obou stranách. To se nám podařilo," dodává s tím, že zaměstnává cizince, jejichž pracovní povolení jsou v pořádku.

Firma se připravuje také na zavedení nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které bude od příštího roku platné pro celou Evropskou unii. Znamená to, že stát i firmy budou muset lépe zabezpečit data šifrováním nebo anonymizací, aby nešly přečíst osobní údaje. Budou také muset zřídit nové pozice pro pověřence, kteří budou kontrolovat, zda se s údaji zachází bezpečně (tzv. data protection officer). Podle Zámce je to ale jeden ze zatím stále nevyjasněných bodů. "Nejzásadnější je v této chvíli upřesnění pojmů a zodpovědností ze strany státu, potažmo EU. Například kdo opravdu musí angažovat pověřence nebo jaký to bude mít vliv na on-line reklamu," říká. Pokud firmy nařízení nesplnění, mohou zaplatit pokutu ve výši čtyř procent z ročních tržeb.