Když se řekne co-working, většina lidí si vybaví sdílené pracoviště plné start-upistů a lidí na volné noze. Jenže v posledních letech tento trend pomalu proniká i do korporátního světa. Řada velkých firem vysílá zaměstnance do sdílených kanceláří, nebo dokonce vytváří vlastní co-workingová centra ve svých budovách. Chtějí tak umožnit svým pracovníkům, aby mohli trávit čas v kreativním prostředí, kde můžou načerpat inspiraci, rozvíjet inovativní nápady a získávat zajímavé kontakty.

Mezi společnosti, které nechávají pracovat část svých zaměstnanců v co-workingových centrech, patří i globální firmy jako farmaceutická společnost Merck či poradenská firma KPMG. "Chceme být na blízku nadějným start-upům, z nichž se časem můžou stát naši klienti. Umožňuje nám to lépe pochopit, jak začínající podnikatelé fungují, co je trápí a stát se součástí jejich komunity. To se vám z korporátního sídla nepodaří. Start-upy dnes rostou extrémně rychle a nemá cenu čekat tři roky, než s nimi navážete spolupráci. Musíte s nimi být od začátku," řekl šéf technologického rozvoje KPMG Petrick Imbach serveru RocketSpace.

Těžit z výhod sdílených kanceláří ale můžou i společnosti, které nehledají potenciální obchodní spolupráci. Co-workingové prostředí je obvykle velmi tvůrčí, a rozvíjí tak inovativní myšlení a nové nápady. "Vytváří se tam komunita a sociální vazby, které můžou podpořit spokojenost zaměstnanců v práci. Pracovníci jsou tam často šťastnější než ve formálním a hierarchizovaném prostředí korporátních kanceláří," uvádí dokument Jak využít potenciál co-workingu, který zpracovala americká společnost Haworth.

 
Zasedačka roku

Hlasujte pro nejatraktivnější české kancelářské prostory na webu Kancelář snů. Udělit svůj hlas interiérům firem, které se přihlásily do soutěže CBRE Zasedačka roku, můžete až do 31. ledna 2017. Kompletní fotogalerii všech přihlášených firem naleznete na webu Zasedačka roku.

Práci v takovém prostředí oceňují především mladší zaměstnanci. "Pomáhá to přilákat a udržet talenty především z řad millenials, kteří se nechtějí cítit jako kolečko v korporátním soukolí," podotýká Imbach z KPMG.

Firmy ale můžou postupovat i zcela opačným způsobem. Na místo, aby si pronajímali pracovní místa ve sdílených kancelářích, si můžou postavit vlastní. "Obě tyto varianty budou v budoucnu stále oblíbenější. Některé společnosti je budou dokonce kombinovat," očekává Gabor Nagy, výzkumník ze společnosti Haworth.

Sdílené kanceláře ve své budově vytvořila například stavební společnost Skanska ve švédském městě Malmö. "Je to nyní velký trend, který se bude postupně rozšiřovat. Usazují se tam start-upy, které postupně rostou a stávají se z nich klasičtí nájemci. Jsou to prostory, které lákají spoustu zajímavých lidí a napádů a napomáhají propojovat jednotlivce i firmy," přibližuje ředitelka oddělení pronájmů společnosti Skanska Alexandra Tomášková.

Ne všechny firmy, které založí co-workingové centrum ve své budově, je ale nabízí dalším nájemcům. Řada společností využívá tyto prostory pro interní účely. Slouží zaměstnancům jako místo pro kreativní práci, networking, inspiraci či odpočinek. Jednou z firem, která se rozhodla jít touto cestou, je i telekomunikační společnost O2 Česká republika. Operátor loni vytvořil ve své tuzemské centrále co-workingové centrum O2 Hub. To vzniklo v hlavní lobby budovy na pražské Brumlovce a o jeho návrh i realizaci se postaral ateliér room411.architecs.

"O2 Hub by měl naše zaměstnance především inspirovat. Mohou se tu setkávat se svými kolegy i zákazníky, pořádat týmové porady nebo pracovat na projektech u společných co-workingových stolů," popisuje Ctirad Lolek, ředitel pro lidské zdroje v O2. Každý týden se v prostorách Hubu konají také různé akce, přednášky, workshopy, setkání s inspirativními hosty či odpočinkové aktivity.

"Měsíc tu začíná kreativním pondělím, kdy si s externími lektory z oboru zaměstnanci procvičují nejrůznější kreativní techniky, jako třeba jak excelentně využít svoji paměť. Pokračuje se technologickým úterým, kde se dozvídají o digitálních inovacích z programu Garáž, který v O2 schraňuje ty nejlepší nápady. Následuje inspirativní středa, při které čerpají poznatky od svých kolegů, a to třeba jak to chodí ve světe Instagramu. A na závěr relaxační čtvrtek. V tento den se učí hlavně tomu, jak se věnovat sami sobě," líčí Lolek.

Mimo to v O2 Hubu zaměstnanci najdou také kavárnu, knihovnu či technologický showroom, kde si mohou vyzkoušet nejnovější produkty z nabídky společnosti. "Základem úspěchu podobných projektů jsou lidé, kteří tou myšlenkou žijí a zapálí pro ni i ostatní kolegy a vedení. Jestliže se tedy rozhodnete co-workingový prostor ve vaší firmě vytvořit, měli byste najít nějakého nadšence, který s tím prostorem sroste, bude se o něj starat a dál jej rozvíjet," uzavírá Lolek.