Se spoluzakladatelem společnosti Incomaker, Tomášem Šalamonem, jsme se potkali v Lisabonu během konference Web Summit. Účast na nejvýznamnějším technologickém eventu světa zajistila česko-portugalskému start-upu síť Enterprise Europe Network, která pomáhá malým a středním podnikům pronikat do mezinárodního obchodu. Tomáš na akci odprezentoval projekt umělé inteligence, která ve zpracování a využívání dat nahrazuje práci marketingových odborníků. Start-up má ambici stát se evropským lídrem mezi systémy pro analýzu a optimalizaci dat.

Incomaker syntetizuje práci mnoha marketingových nástrojů, které jsou běžně dostupné. Program analyzuje data a co vyhodnotí, přetaví v konkrétní doporučení a tvorbu marketingového plánu. Na trhu sice existuje řada marketingových programů, Incomaker je ale komplexní a vykazuje signifikantní výsledky.  

"Z našich sekundárních výzkumů vyplynulo, že marketingové týmy věnují až 80 procent svého času úkolům, které by mohly být automatizovány. A už jsme si to potvrdili také v praxi. Například původní příprava kampaně zabrala jednomu z klientů zhruba 80 minut a s Incomakerem se dostal na čtvrthodinu," potvrzuje hrdě spoluzakladatel projektu Tomáš Šalamon.

Umělá inteligence poradí

Jak dokáže Incomaker práci zjednodušit? Například navrhne, kdy máte oslovit jakou skupinu zákazníků, jaké prostředky byste k tomu měli použít a navrhne také šablony sdělení, čímž ušetří marketingu třeba hodiny práce. "Máme k dispozici neuvěřitelné množství dat, jež systém využívá. Když se pak propojí s daty firmy, získá Incomaker přesnější informace, de facto se vyvíjí a stává čím dál tím inteligentnějším. Vlastně se učí z vlastních chyb a předchází zbytečným pokusům. A na rozdíl od vás stihne Incomaker souběžně sledovat, co je zrovna v trendu a podá třeba vašemu zahradnictví informace také o tom, která květina a aranže nejvíce frčí," dodává Tomáš.

Podle něj je Incomaker vhodný pro malé i větší firmy a klienty nezahrnuje zbytečnými tabulkami a stovkou analýz. V jednoduchém uživatelském rozhraní ukazuje spíše konkrétní kroky pro zlepšení a využití dosavadních dat a do budoucna prý přibude také video-průvodce.

 

Kdo zanalyzuje všechna data?

Jak na Web Summitu opakovaně zaznívalo, všichni potřebujeme "big data" a práce s nimi je nejúčinnějším mostem mezi zákazníky a našim produktem či službou. Obecné statistiky nicméně potvrzují, že průměrná společnost využívá jen 2-3 procenta relevantních digitálních dat. Podle Tomáše je to především jejich kvantem a nedostatkem času.

"Ohromnou zásobárnou dat jsou firmy samotné. Netušené možnosti skrývají také data ze sociálních sítí, což si běžný uživatel asi moc neuvědomuje. A pak je tu bezpočet otevřených veřejných zdrojů. Další data navíc získáme z interakce, našich zkušeností a samoučení," vyjmenovává Tomáš, co všechno se dá zpracovávat. Incomaker připravovali dva roky, letos spustili zkušební provoz a aktuálně vstupují na trh. Díky preciznímu testovaní a vývoji se jim už podařilo zvednout prodeje klienta až o 200 procent za šest měsíců.

Incomaker má oproti jiným dostupným programům hned několik výhod. Především nepotřebuje péči a časovou kapacitu "markeťáků", kteří musí výstupy analýz běžně zapracovávat. Incomaker už myslí jako zkušený markeťák: pracuje s širokým kontextem, vnímá specifické kauzality, porovnává různé vzorce a umí rozpoznávat i asociační nuance.

Založení účtu v Incomakeru a marketingové návrhy jsou ovšem zdarma, klienti platí  pouze pokud v něm nakonec realizují své kampaně. "Uvědomujeme si, že platba by měla být podmíněná konkrétním výstupem. A tak jako se snažíme vyjít firmám vstříc v jednoduchosti implementace a práce s Incomakerem, i tady se snažíme o maximální férovost, aby nekupovaly zajíce v pytli," vysvětluje Tomáš obchodní model.

Mezinárodní úspěchy i ambice

Jako teprve sedmá česká společnost dokázal Incomaker získat grant SME Instrument. Jedná se o prestižní program Evropské komise a konkurence je obrovská. Posláním programu je objevovat a podporovat zlomové inovace, perspektivní práce a převádět je z laboratoří a výzkumných center do praxe.

"Právě v přípravě a podání žádosti o grant nám zásadně pomohla síť Enterprise Europe Network. Nejprve jsme oslovili českou renomovanou konzultační firmu, ale ta nás od toho začala odrazovat. Je to prý příliš složité, riskantní a náročné. Jen nám to potvrdilo, že v Česku není pro sestavení podobné žádosti dostatečné know-how. Enterprise Europe Network při Technologickém centru AV ČR ale pracuje v evropském kontextu a intenzivně nás podporovala až do samotného vyhlášení," shrnuje své zkušenosti Tomáš.

"V Česku se lidé bojí jít do rizika a podnikání je u nás dost stigmatizované. Například bankrot je chápán jako totální prohra. Úspěšnost mých dosavadních projektů je 50 procent, což je nadprůměrný výsledek. Většinou je úspěšný každý desátý podnikatelský projekt. Že se něco nepovede, je v úplném pořádku. U nás to tak ale spousta lidí nevnímá. Je třeba se nebát," dodává. Právě odhodlání je nakonec dovedlo až na konferenci s 50 000 účastníky a jejich prezentace rozhodně nezanikla.