Jako malého ho lákala letadla. Po střední škole se ale Filip Maleňák rozhodl pro nový obor - Medicínskou techniku. Už při studiu na Vysokém učení technickém v Brně  vytvořil aplikaci Záchranka, která usnadňuje práci dispečerům i posádkám záchranné služby. Díky ní se dostalo včasné pomoci už desítkám lidí, které postihla vážná zdravotní komplikace.

Jak najít volajícího o pomoc

Filip byl blázen do iPhonů, bavily ho aplikace a sám chtěl  nějakou smysluplnou naprogramovat. Na nápad aplikace na záchranu lidských životů ho přivedl jeho otec. Ten pracuje ve firmě, která vyvíjí softwarová řešení pro záchranné služby v Česku. Když se ho Filip zeptal, co by se dalo vylepšit, dostal jednoznačnou odpověď.

Dlouhodobým problémem totiž byla možnost lokalizace volajícího o pomoc. "V roce 2010 už měly některé mobily GPS a dalo se ji využít, jen se zatím nevědělo, jak na to," vypráví Filip, který problém vyřešil. V rámci bakalářské práce rozvinul koncept aplikace, ze které by bylo možné poslat nouzovou zprávu s žádostí o pomoc, souřadnice a zároveň něco málo o potřebné osobě.

"Brzy na to jsem byl pozván, abych koncept představil na konferenci v Mikulově, kde vzbudil obrovský zájem. Zvedla se vlna podpory, protože jde o poměrně revoluční řešení. Doposud mohla záchranná služba zjistit jen to, ke kterému vysílači je volající nejblíže, což ale znamenalo prohledávat třeba desítky kilometrů," upřesňuje Filip.

Dar umožnil první vývoj

Vývoj aplikace se zastavil skoro na 2 roky – nebyl tu nikdo, kdo by věnoval čas žádostem o dotace či partnerství a Filip se v mezičase soustředil na studia v Rakousku. Věci se daly znovu do pohybu až na jaře 2014, kdy mu napsal šéf letecké záchranné služby Alfa-Helicopter - doktor Müller. Domluvili na spolupráci a během léta už společně zakládali s.r.o. Filip dodal know-how a Alfa-Helicopter prostředky.

Vedení Alfa-Helicopter požádalo o spoluráci také Českou pojišťovnu, kde je pojištěna jejich flotila vrtulníků. Pomoc nabídl také Jimohoravský kraj. Díky těmto partnerstvím a intenzivní práci byla základní podoba Záchranky dokončena už rok po prvním setkání.

Pronikání do krajů

Nejtěžší fáze přišla ve chvíli, kdy se začalo vyjednávat s jednotlivými kraji. "Ta aplikace může být úžasná a data v ní také, ale někdo je musí evidovat a brát v potaz. Bylo proto potřeba propojit technologické řešení a mobil s informačními systémy a dispečinkem. Bohužel, záchranná služba v Česku není řízená centrálně, ale jednotlivými kraji," nastiňuje Filip hlavní komplikace.

"Každá dílčí služba má svého ředitele, jiné informační systémy, jiné procesy, kulturu... Navíc získat pro věc doktory, kteří třeba ani nevlastnili chytrý telefon, nebylo snadné. Naprosto zásadně pomohla odborná garance doktora Müllera a dalších odborníků, kteří se za myšlenku aplikace postavili," akcentuje inženýr elektrotechniky. Na přelomu roku se povedlo zapojit do spolupráce všech 14 krajů a efektivita komunikace získala nové rozměry.

Včasná pomoc i při infarktu

Denně přijme záchranná služba v Česku neuvěřitelných 10 tisíc nouzových volání. "Z hlediska legislativy má linka povinnost vyslat výjezd pouze na hlášení, během kterého s někým hovoří. Vyjížděli jsme například také k případu, kde byl pán ještě schopen odeslat hlášení stiskem v aplikaci, ale už nebyl schopen mluvit. Z informací v nouzové zprávě jsme se ale dozvěděli, že má značné zdravotní komplikace a tak jsme neriskovali a vyrazili. Nakonec se ukázalo, že měl infarkt, ale dnes je naštěstí v pořádku,” popisuje jeden z příkladů emotivních zážitků Filip.

Kvůli podobným případům doporučují záchranáři zadat do aplikace co nejpřesnější popis zdravotního stavu a vše, co by mohlo hrát v případě nečekané události roli. Aplikaci si stáhnete zcela zdarma a pro registraci pak poslouží základní osobní údaje. Pak máte možnost využít takzvaný testovací režim, ve kterém si mohou přivolání pomoci nanečisto vyzkoušet třeba starší lidé.

Statisíce registrovaných

K dnešnímu dni má aplikaci nainstalovánu a zároveň registrovánu 220 tisíc lidí. Od spuštění v březnu bylo přijato skrze aplikaci 3 500 hlášení, ale cílem Záchranky je, aby z ní pocházelo alespoň 30% všech volání na linku 155. Výrazně pomohla už v 450 případech.

"Byl bych rád, kdyby lidé nepřemýšleli, kdy vytočit tuto linku nebo použít aplikaci. Vždy je lepší použít Záchranku - je to ta rychlejší cesta a pracovníkům zdravotnické služby může ušetřit spoustu práce. Už během výjezdu mohou nastudovat, na co třeba máte alergii nebo zda jde o opakovaný případ," říká Filip přesvědčivě.  

Prozatím nelze obejít bezpečnostní zámek nebo zadávání kódu při probuzení obrazovky telefonu, což by ulehčilo přivolání pomoci. Podařilo se už ale upravit aplikaci také pro nevidomé a brzy budou moci Záchranku plnohodnotně využívat také neslyšící.

Slibná budoucnost pro všechny

Filip získal před nedávnem speciální cenu poroty za společenský přínos v soutěži Nápad roku 2016 a společnost Vodafone natolik zaujal, že se chce na provozu Záchranky dále finančně podílet. "Nechceme do toho tahat obchod ani politiku, a proto jsem rád, že se můžeme transformovat do neziskovky s našimi silnými partnery. Vidí v tom smysl a náš koncept skvěle zapadá do kontextu jimi nabízených služeb," dodává mladý nadšenec.

Tvůrčí tým nyní intenzivně vyjednává o zavedení služby také na území Rakouska a na Slovensku. "Do budoucna bude moci například Čech v Rakousku využít v naléhavém případě naše hlášení, což ho okamžitě spojí a lokalizuje pro rakouskou službu a naopak. To by mohlo zásadně pomoci, pokud třeba vůbec nevíte, kde jste," vysvětluje Filip.