Pojďme si trochu užít fakt, že díky internetu a globální ekonomice můžeme dnes prodávat své zboží či služby i mimo vlastní zemi. A to téměř bez toho, abychom opustili obývák. V následujícím článku vám ukážeme, které nástroje Googlu vám pomohou určit, zda a do jakých zemí expandovat a jak posléze upravit svoji prezentaci tak, abyste zaujali místní.

Expanze z obýváku

Před expanzí do zahraničí je vhodné zjistit si, na kterých trzích můžete uspět a kam dává expanze smysl. S tím vám pomůže nástroj Market Finder od Googlu, který vám ukáže, jak často vyhledávají lidé v konkrétních zemích vaše zboží.

Země, kde se lidé hodně zajímají o to, co prodáváte, zřejmě budou pro expanzi ty nejvhodnější. Pak na tyto země použijte Plánovač klíčových slov, abyste prozkoumali míru reklam ve vyhledávání. Tak totiž zjistíte, jak silná je konkurence na trhu, kam se chystáte vstoupit. Dalším praktickým nástrojem je analytika webové stránky. Pomocí služby Google Analytics nebo jakéhokoli jiného analytického nástroje můžete zjistit, jestli na vaši webovou stránku chodí i lidé ze zahraničí a případně odkud nejvíce.

Mluvte místní řečí

Pokud chcete, aby vaše webová stránka upoutala zahraniční návštěvníky, musíte ji nejen přeložit, ale také lokalizovat. Lokalizací myslíme proces, kdy překlad přizpůsobíte místním reáliím, aby tamější obyvatelé měli pocit, že mluvíte jejich jazykem. S překladem vám může pomoci třeba nástroj Translator Toolkit do Google. Na závěr se ale vždy vyplatí nechat stránku zkontrolovat rodilým mluvčím.

Například Martin Velits, spoluzakladatel obchodu s  cyklistickým oblečením Isadore Apparel potvrzuje, že pro tuto značku byl česko-slovenský trh relativně malý. "Hned od začátku jsme věděli, že naše webové stránky budeme muset upravit do dalších jazykových mutací a možná se budou muset přizpůsobit legislativám jiných zemí," potvrzuje a dodává, že nyní jsou jejich stránky k dispozici ve slovenštině, angličtině a němčině.

Chcete prorazit? Inzerujte!

Chcete-li se svou firmou v zahraničí prorazit, je vhodné začít na nových trzích i inzerovat. Možností je mnoho - pro začátek zkuste reklamu ve vyhledávání. Při překládání vašeho obsahu nezapomeňte přizpůsobit novému trhu také klíčová slova.

Digitální garáž

Digitální garáž je rozsáhlý vzdělávací program, který má zájemcům pomoci rozvinout jejich digitální dovednosti. Jeho hlavním pilířem je online platformadigitalnigaraz.cz. Ta nabízí na jednom místě ve formě srozumitelných videí přehled, jak mohou firmy využít internet pro získávání nových zákazníků či budování věrnosti těch současných. 23 témat je rozděleno do 89 lekcí, jejichž náročnost postupně stoupá, takže si v ní to své najdou začátečníci i pokročilejší uživatelé. Každý, kdo úspěšně projde celým kurzem, získá certifikát uznávaný organizací IAB Europe. Ten potvrzuje získání pokročilých digitálních dovedností v oblasti online marketingu a zejména studentům může pomoci při hledání zaměstnání.

 

Jinou možností je inzerce na sociálních sítích nebo stránkách, které vaše publikum často navštěvuje. Ve chvíli, kdy jste zákazníky na cílovém trhu přilákali, vyzkoušejte e-mailový marketing či retargeting, abyste s nimi zůstali v kontaktu. Další způsoby reklamy na nových trzích můžete prozkoumat na stránce Digitalnigaraz.cz

Marketingem vše teprve začíná

Při expanzi na nové trhy ale nejde jen o marketing, je důležité postarat se o to, aby vše fungovalo. Zkontrolujte tedy, zda se vaše stránky v ostatních zemích dobře zobrazují. Zajistěte spolehlivý dodavatelský řetězec, abyste bez problémů obsloužili i nové trhy. Seznamte se v nových zemích se zákony a daňovou politikou. Nezapomeňte přizpůsobit zákaznickou podporu, zpočátku postačí e-mail nebo kontaktní formulář na stránce, časem přidejte i telefon.

Rozšiřte svůj e-shop

Další fází expanze může být zpřístupnění elektronického obchodu zákazníkům ze zahraničí. Prvním krokem bude opět překlad a lokalizace. Ve druhém kroku zjistěte, jaké způsoby platby můžete nabídnout. Přizpůsobte e-shop různým měnám, aby zákazníci nemuseli přemýšlet o směnném kurzu.

Expanze do zahraničí je nyní jednodušší než kdy dřív. Mezinárodního úspěchu ale dosáhnete pouze s důkladnou přípravou. Podrobný návod nabízí výukový program Digitální garáž, který tomuto tématu věnuje sedm lekcí.