Josef Hůla byl jedním z odvážlivců, kteří předstoupili před investory a kamery známého pořadu Den D. Měl vizi, kterou se mu o několik let později podařilo naplnit. Dnes je majitelem největší sítě dietologických center s více než 80 pobočkami v Česku, na Slovensku a v Polsku.

Jak vznikl nápad založit si franšízu v oblasti hubnutí a zdravého životního stylu?
Začínal jsem v sedmnácti letech u Herbalife, kde jsem zjistil, že mne baví pracovat s lidmi a v oblasti zdraví. Vydržel jsem to 13 let, ale postupně ve mně sílilo přesvědčení, že bych chtěl mnoho věcí dělat jinak a dokázal je lépe. Vzdal jsem se tedy pohodlného způsobu života a začal budovat svůj vlastní podnik.

Ze začátku jsem oslovoval české výrobce se svým snem a touhou poskytovat lidem kvalitní, české, přírodní doplňky stravy. Výsledkem bylo osm produktů a vlastní multilevelová společnost. To bylo v roce 2008. Firma do dvou let dosahovala tržeb kolem 50 milionů za rok. V roce 2010 jsme založili společnost Svět zdraví. Když v České televizi běžel pořad Den D, ucítil jsem výzvu a přihlásil jsem se do něj. Šel jsem tam opravdu pro peníze, ne jako do zábavního pořadu. Setkání s Michalem Rostockem se nakonec stalo zcela zásadním. Po poradě s ním jsem začal budovat Svět zdraví formou franšíz, abychom mohli klientům poskytovat nejen kvalitní doplňky stravy, ale hlavně kvalifikované poradenství.

Jak probíhala komunikace s Michalem Rostockem, investorem s pověstí buldoka?

Přišel jsem za ním s tím, že budu potřebovat půjčit 10 milionů korun na rozvoj center, najmout 80 lidí a otevřít 10 kanceláří v jednotlivých krajích. Naše setkání trvalo asi dvacet minut, během kterých mi několikrát řekl, že jsem v uvozovkách úplně "blbej", že nemám nikoho, kdo by vše řídil a že mě to zabije. Doporučení, ať buduji společnost formou franšízy, pro mě bylo zásadní. Zabránilo mnoha podnikatelským chybám a ohromně urychlilo expanzi.

Z počátku 90. let si mnoho lidí odneslo špatné zkušenosti s multilevel marketingem. Vy máte zkušenosti s ním i pojetím formou franšíz. Jak byste je hodnotil?

Dělal jsem multilevel marketing (MLM) velkou část svého života a rozhodně ho nezavrhuji. Pro mě to je úžasný vstup do podnikání. Naučí se nebát mluvit s lidmi. MLM firmy mají často dobrá komunikační a obchodní školení. Na druhou stranu si myslím, že pokud se člověk nechce zacyklit, že bude dělat pořád to samé, pak je franšíza vyšší úroveň byznysu. Pro mě to tak je. Většinou mají franšízy ve všem daleko vyšší standard a máte tak větší pravděpodobnost úspěchu. Franšízant není na podnikání sám. Může se opřít o nějaký brand, o zkušenosti jiných lidí a třeba tohle u nás funguje poměrně dobře. Lidé se snaží navzájem podporovat. Navíc síť vymyslí víc nápadů než jednotlivec. Šance na úspěch je tedy ve franšíze vyšší, než když bude mít člověk svůj krámek na rohu ulice.

Jaké další okamžiky hodnotíte jako obtížné a zároveň zásadní?

Byla období, kdy se jedla "rýže a chleba". Prvních pět let bylo opravdu náročných. Střídaly se špatné i hezké chvíle. Dnes převládají ty lepší, ale samozřejmě pořád investujeme do rozvoje. První milník byl zmiňovaný vznik franšíz. Druhý důležitý krok bylo vyvážit vztah franšízant - franšízor. Spousta věcí se řešila za pochodu a někdy byla očekávání na obou stranách různá. Toto jsme museli sladit, aby obchodní partneři pochopili, že jsme tady pro ně a chceme, aby byli úspěšní. Bylo nutné vyladit všechny procesy. Když je firma velká, zpracovávají se obrovské objemy klientů a dat. Tohle nám dělalo problém. A co je asi u spousty firem oříšek, byl přesun komplet firmy do cloudu a IT nastavení.

Jak se vypořádáváte s některými špatnými referencemi na vaše služby, které lze najít na internetu?

Mám pocit, že Češi rozumí dobře dvěma věcem: jak by se měl hrát fotbal a jak jednoduché je zhubnout. Každý na to má teorii, každý si o tom něco přečetl. A najednou přijdeme my a sbíráme za to peníze. Špatné reference na mě samozřejmě působí špatně. Zvláště v začátcích jsme mnoho věcí ladili za pochodu a přece jen, práce v oblasti hubnutí není jednoduchá. Jinak by přece všichni byli hubení. Nyní jsem ale na náš systém práce s klienty a poskytované služby velmi hrdý. Máme vlastní vzdělávací akademii, ombudsmana pro řešení sporných situací a Vědecko-lékařskou radu pro vývoj nových služeb.

Děláme pravidelně mystery shopping. Snažím se to vylepšovat. Na druhou stranu víme, že když máme klientů desítky tisíc, tak v tom budou logicky nespokojení jednotlivci. A pak některé komentáře nepíšou reální klienti, ale konkurence nebo ti, kterým se nelíbí, co děláme. Takže negativní reference mě mrzí, pracujeme s tím a snažíme se dělat vše pro to, aby pro ně nevznikaly důvody.

Čím větší firma, tím složitější je udržet kvalitu. Co děláte pro udržení kvality? 

Kontrolních mechanismů máme hodně. Jsme jako firma kompletně v cloudu. Když pobočka začne dělat něco špatně, dozvíme se to přímo od klientů nebo přes čísla. Naše nejrychlejší převzetí provozovny trvalo asi 72 hodin. Tam jsme zjistili takové nedostatky, že došlo ke zrušení licence, převzetí provozovny, udělení pokut a tak dále. Každý má svoje jméno. To se snažíme chránit.

Jak konkrétně se onen franšízant provinil?

Začal pod naší značkou  nabízet neprověřené služby. Konkrétně se jednalo o krabičkovou dietu neznámé kvality. Snažil se obejít zavedený systém. Přišli jsme na to náhodou a zcela v zárodku. Majitel nám totiž omylem poslal mailovou komunikaci s dodavatelem krabiček. Byla to hloupá náhoda. Udělali jsme u něj mystery shopping a pobočku rychle převzali, takže škoda nebyla veliká.

Vzpomenete si na nějaké další případy, kdy se zrovna nedařilo podle představ? 

Když se na Svět zdraví dívám zpětně, musím říci, že jsme ze začátku stříleli na mnoho zajíců najednou. Nejlepší je vypilovat jednu službu do naprosté dokonalosti a pak k ní postupně přidávat další. Ze začátku jsme tuto chybu dělali. Je opravdu velmi důležité důkladně proškolit všechen personál dříve, než začnete nabízet novou službu. Což v našem objemu už zabírá hodně času. 

Dalším příkladem takové slepé uličky bylo zavedení služby mikroskopického vyšetření krve. Přestože tato služba byla pro naše klienty přínosná a velmi žádaná, museli jsme ji z portfolia služeb vyřadit, protože jsme narazili na problémy se státními orgány. Ty dosud nemají jasno, jak k tomuto "vyšetření" přistupovat, zda to je, či není zdravotnická služba. Nechtěli jsme proto bojovat s větrnými mlýny a rozhodli se počkat, až bude stanovená legislativa.

Co je vlastně podstatou Světa zdraví a jaké další služby nabízíte? 

Jsme odborníci na výživu. Pomocí unikátní metabolické diagnostiky KNT sestavujeme individuální výživové plány jak pro klienty s nadváhou, tak pro sportovce, děti, diabetiky nebo klienty, kteří chtějí naopak přibrat. To je ten základ. Diagnostika KNT je pak doplňována základní diagnostikou skladby organismu. Hodně žádaná je i služba vyšetření míry stresu a stavu cév. Dále nabízíme biochemický rozbor krve, který vyhodnocuje Vědecko-lékařská rada Světa zdraví s přímým vlivem na finální sestavení vhodného stravovacího plánu pro klienta. Nově zavádíme několik genetických vyšetření. V portfoliu máme od samého začátku i potravinové doplňky. Dříve jsme se na vývoji produktů podíleli společně s výrobci. Nyní máme na centrále dva odborníky, kteří mají vývoj produktů a služeb na starosti, a je to zcela v jejich kompetenci. Náklady na vývoj našich potravinových doplňků a potravin se pohybují v řádech statisíců.

Vyvíjíme doplňky stravy podle přání našich klientů, které se neprodávají v obchodech nebo v lékárnách, jsou tedy unikátní svým složením. Například cereálie Smart snack a tyčinky Nat bar jsme připravili na přání našich klientek, aby měly vhodné svačinky do kabelky. Našimi poradnami prošly desetitisíce klientů, takže zpětná vazba na kvalitu produktů je opravdu vypovídající. 

Jaké máte vize do budoucna?
Jeden směr je, že se chceme rozšiřovat do zahraničí. Logicky jsme byli nejdříve na Slovensku a nyní otevíráme trh v Polsku, kam jsme se dostali až teď po čtyřech letech. V Polsku máme nyní tři poradny a předpokládám, že jejich počet vzroste. Poláků je hodně, takže tam může být klidně 200 poboček. Polský trh je odlišný. Je jako český před třemi lety. U nás jsou lidé v oblasti zdraví a zdravého životního stylu pravděpodobně vzdělanější a jsou zodpovědnější k vlastnímu zdraví. Polákům je to více jedno, ale věřím, že i jim to brzy dojde. Přijde mi, že si ještě zcela neuvědomili vztah mezi vlastní péčí (a i investicí) a kvalitou zdraví. 

Pokud najdeme výborného master franšízanta, je jedno, jestli otevřeme poradny například v Makedonii nebo v jiných zemích bývalé východní Evropy. Záleží to vždy na něm. O smyslu a kvalitě našich služeb jsem přesvědčen a věřím, že jsou potřebné a žádané všude.

Chceme lidem více pomáhat, aby se cítili dobře. Proto jsem také investoval do Zdravé potraviny, což je nezisková organizace, která označuje potraviny logem "Čteme etikety za vás". Když jdu do obchodu, chci na první pohled vidět, jaké potraviny jsou zdravé. Chci, abychom byli nejenom hubení, ale také zdraví.

Uvažujete i o prodeji firmy?

Nabídky na prodej přišly, ale když vás něco baví, neuvažujete o prodeji. Firmě se daří a mě ji baví budovat. O prodeji nepřemýšlím.

Zaměřujete na zdravý životní styl. Udržujete si rovnováhu i v osobním životě?
Řekl bych, že firmu jsem si udělal pro sebe. Protože nejsem fanatik zdravého životního stylu, snažím se spíš sladit věci, které jsou příjemné a zároveň vhodné pro moje tělo. Svět zdraví je pro mě jako firma ideální. Myslím, že jsem standardní člověk. Mám období, kdy víc hřeším a období, kdy žiju naopak zdravěji.

Jak se vám podařilo sladit podnikání s rodinou?
Naplňuji jeden z poměrně častých podnikatelských scénářů. V průběhu vytváření Světa zdraví se mi rozpadlo první manželství. Jednou z příčin bylo určitě to, že jsem se příliš věnoval práci. Ale zase se otevřely jiné obzory, dalo mi to jiné možnosti.