Finálovou prezentaci programu Impact Hub 100-day Challenge uvedla Vendula Váchalová jednoduše: "Představte si, že vám maličkost za 250 korun dokáže zachránit cennost v hodnotě až stovek tisíc." Přesně taková maličkost scházela takřka v 8 tisících českých rodinách, v nichž vyrůstají děti s diagnostikovanou nedoslýchavostí. Jejich naslouchátka stojí několik desítek i stovek tisíc a u malých dětí hrozí jejich ztráta. Řešením, aby k tomu nedocházelo, jsou záchytné Vendsy klipy.

"Začalo to v listopadu 2014, kdy můj syn, který se narodil se středně těžkou nedoslýchavostí, dostal ve svých pěti měsících svá první sluchadla. Ani tak malým dětem ale pojišťovny pomůcky neproplácí a stojí minimálně 30 tisíc korun. Sháněla jsem pro ně záchytné šňůrky, aby je nemohl ztratit, ale dozvěděla jsem se, že si je můžu leda tak objednat z Ameriky. Tak jsem se rozhodla je vyrobit sama,"ohlíží se zpátky Vendy a dodává: "Vůbec jsem vlastně nezamýšlela podnikat. Dovedl mě k tomu až program 100-day Challenge, díky kterému jsem si uvědomila, že by z toho podnikání skutečně mohlo být."

Když byla Vendy mladší, vyráběla šperky. Zručnost jí nechyběla, stačilo proto sehnat jen správný materiál a zbytek prý byl hračka: "Dva měsíce jsem hledala dodavatele speciálních, zdravotně nezávadných gumiček, které budou držet na sluchadlech a kochleárních implantátech. Ale pak už to šlo samo. Viděla to první, pak druhá maminka a šeptandou se to šířilo dál. Když jsem si navíc udělala Facebook, zájem se ještě zvýšil," vzpomíná začínající podnikatelka.

Mentor ji přiměl podnikat

Zlomová byla ale konference TEDx v Praze, kam se Vendy přihlásila do soutěže T-Mobile. Její příběh nadchnul odbornou porotu, která podpořila Vendy vstup do programu 100-day Challenge. "To byl první moment, kdy mě napadlo, že bych se tím mohla živit. A můj mentor, Petr Vítek, mě v tom během akcelerace jen utvrdil," dodává Vendy.

Ve skutečnosti se jí do akceleračního programu moc nechtělo, dokonce ani nechtěla zprvu podnikat. "Mám malého, musela jsem si pro něj shánět hlídání, nerada cestuji a do Prahy je to pro mě šest hodin… Rozhodla ale hned první schůzka s Petrem´, který mi v rychlosti udělal zajímavé propočty. Zařekla jsem se, že do toho půjdu ne na 100, ale na 200 procent. A vyplatilo se," říká rozhodně Vendy, která vítězstvím získala podporu Impact Hubu na další tři měsíce.

Otevřeně přiznává, že samotný program byl velmi náročný. Bez podpory rodiny by ho zřejmě nezvládla. Nicméně nechtěla to vzdát a úspěchy se dostavily velmi záhy. "Nejdřív jsme se zkusili prosadit v Německu a Polsku. Paradoxně jsou to země, ve kterých mé klipy doteď nenajdete. Na druhou stranu mám za sebou první zásilky do Ghany, Francie, Ruska, Kanady, Ameriky, Velké Británie, Chorvatska, Srí Lanky, Maďarska, Brazílie, Kypru a Malty, takže to asi úplně nevadí," směje se akční maminka.

Nespornou výhodou Vendsy klipů je fakt, že mohou zabránit ztrátě také kochleárních implantatů, jejichž cena se šplhá do stovek tisíc. A potenciální cílová skupina je překvapivě početná. Na světě žije aktuálně 55 milionů nedoslýchavých a neslyšících dětí do 18 let. Klipy navíc mohou sloužit také seniorům, kteří si svá naslouchátka nedovedou ohlídat, nebo aktivním sportovcům.

Nechce jen podnikat, ale hlavně pomáhat

Vendy nemyslí jen na zisk, ceny drží nízko. Ví, jaké jsou možnosti rodiny s takto postiženým dítětem. Proto také sponzoruje vybrané dětské dny a komunikuje i s nadacemi a dětskými domovy. Příležitostně navíc pořádá workshopy, kde si děti s rodiči mohou vyrobit vlastní klipy. Díky různorodým motivům si vybere kousek třeba s oblíbenou postavičkou nebo si na šňůrku navleče vlastní jmenovku, díky čemuž má pak ke klipu a kompenzační pomůcce trochu pozitivnější vztah.

Klipy zatím stále vyrábí po večerech v obýváku, ale objem zakázek brzy přeroste její možnosti. "Myslím na to. Na Social Business Breakfast v Impact Hubu jsem se naposledy radila o možnosti patentu. Protože mé klipy nemusí z legislativního hlediska splňovat žádné speciální atesty, neměl by být problém zaregistrovat si je a vytvořit průmyslově užitný vzor. Jednou bych také ráda založila chráněnou dílnu, kde by mohli pracovat neslyšící," odhaluje svůj velký sen Vendy, která aktuálně řeší rozšíření sortimentu.

Vyvíjí speciální designové polepy na sluchadla a kochleární implantáty, které by mohli jako stylový doplněk ocenit také adolescenti nebo dospělí. Postupně tak může změnit nejen každodenní praxi rodičů, ale i všech neslyšících a nedoslýchavých.