Je vzrušující, co všechno se můžete o svém byznysu na internetu dozvědět díky webové analytice. Jak se ale v hromadě dat neutopit? Držte se svých cílů, ty vás navedou. Představte si, že jste majiteli penzionu. Jedním z cílů vašich aktivit na internetu je přimět návštěvníky, aby si na vašem webu rezervovali ubytování. To vás přece živí! Nástroj pro webovou analytiku vám umožní nejen měřit počet rezervací, ale poskytne i důležité statistiky o akcích, k nimž dojde před rezervací a po ní, a to ve všech fázích cesty zákazníka.

Správně využívaná webová analytika se může stát základem vašeho podnikání na internetu. Umožňuje totiž měřit výkon libovolného typu online marketingu, ať už využíváte reklamy ve vyhledávání či obsahové reklamy, sociální sítě, nebo e-mailový marketing, případně jakoukoli kombinaci. 

Od návštěvníků vašeho webu toho můžete očekávat spoustu: například zadání objednávky, zobrazení cesty do obchodu nebo vyplnění kontaktního formuláře. Tyto cíle se označují jako konverze. Konverzní poměr pak vyjadřuje, kolik z návštěvníků webu některý z vašich cílů naplnilo. Nástroje pro webovou analytiku umožňují zjistit, zda se konverzní poměr mění podle toho, odkud návštěvník přišel, zda už na vašem webu byl nebo jaké zařízení použil.

"Zpočátku pro mě bylo nejvíc vzrušující vidět, co právě lidé na naší stránce dělají. Postupně jsem se naučil skutečně měřit kanály, akvizice, odkud lidé přicházejí a vidět celou cestu zákazníků," říká pro Digitální garáž Martin Velits, spoluzakladatel obchodu s cyklistickým oblečením Isadore Apparel.

Metriky a dimenze

Existuje mnoho nástrojů webové analytiky, které poskytují různé údaje. Začněme s metrikami. Metrika může být cokoli, co se dá počítat, například počet unikátních návštěvníků nebo čas strávený na určitém webu. Dva typické příklady prodejního webu: můžete měřit, kolik peněz vyděláváte, případně kolik zboží prodáváte. Pokud je vaším cílem, aby uživatelé četli obsah vašeho webu, můžete měřit počet přečtení příspěvku na blogu nebo dobu strávenou čtením.

Všechny metriky se analyzují pomocí tzv. dimenzí, kterými lze slovně popsat to, co sledujete. Může jít o typ zařízení, prohlížeč, který návštěvník používá, geografickou oblast a podobně. Když všechny metriky rozčleníte pomocí dimenzí, můžete získat velmi konkrétní data, například na kterých zařízeních je nejsnazší provést konverzi u některého z vašich cílů nebo v jaké denní době navštěvuje váš web nejvíc lidí.

Digitální garáž

Digitální garáž je rozsáhlý vzdělávací program, který se zaměřuje na rozvoj digitálních dovedností. Jeho hlavním pilířem je online platforma digitalnigaraz.cz, kterou doplňuje série školení a workshopů ve spolupráci s partnery.

Platforma nabízí na jednom místě rychlý vhled do světa internetu a online marketingu ve formě srozumitelných videí. 23 témat je rozděleno do 89 lekcí, jejichž náročnost postupně stoupá, takže si v ní to své najdou začátečníci i pokročilejší uživatelé. Každý, kdo úspěšně projde celým kurzem, získá certifikát uznávaný organizací IAB Europe. Ten potvrzuje získání pokročilých digitálních dovedností v oblasti online marketingu a zejména studentům může pomoci při hledání zaměstnání.

Hledá se ubytování

Uveďme si konkrétní příklad cesty, kterou zákazník prochází. Dejme tomu, že jste majitelem penzionu. Někdo se za tři měsíce chystá do Olomouce a hledá, kde se ubytovat. Nejprve zřejmě na internetu zadá vyhledávací dotaz "penziony v Olomouci". Ve výsledcích se mu zobrazí weby spousty penzionů, jako je ten váš. Až narazí na váš web, může se třeba podívat na ceny, prohlédnout si pronajímané pokoje, přečíst si recenze.

V této fázi cesty zřejmě ještě není připraven rezervaci zadat. Může si vás poznamenat a pokračovat v hledání, nebo se přihlásit k odběru newsletteru, aby mu neunikly propagační akce. To značí, že jste na správné cestě. O dva týdny později tomuto uživateli zašlete nabídku 10% slevy z běžné ceny. Uživatel už se zřejmě trochu porozhlédl, ale zatím si nic nerezervoval, a právě váš e-mail ho k tomu přiměje. Kliknutím na e-mail se vrátí na váš web a tentokrát zadá rezervaci.

Samotná data nestačí

Chcete-li analytické nástroje co nejlépe využít a získat přehled o aktivitách uživatelů na svém webu, abyste jej mohli adekvátně vylepšit, stanovte si v každé fázi cesty zákazníka jasné, konkrétní a měřitelné cíle. Pak budete moci měřit, jak se vám je daří plnit, a odhalíte případné překážky.

Řekněme, že jste si stanovili cíl získat pro penzion alespoň 50 rezervací měsíčně. Z nástroje víte, že některé uživatele mate váš rezervační systém, kvůli kterému web opouštějí i zainteresovaní potenciální zákazníci. To jistě není dobré, ale je to cenná informace. Říká vám totiž, co byste měli napravit. A to je to hlavní.

Samotné údaje nejsou k ničemu, pokud nevedou k žádné akci. Stanovte si tedy cíle, měřte své pokroky a získané údaje využívejte k dalšímu rozvoji firmy. Pokud se chcete o analytických nástrojích dozvědět více, Digitální garáž nabízí šest videí s příklady, které vám napoví, jak je využít pro vaši firmu.