V předchozím díle našeho seriálu jsme se věnovali tomu, jak přivést do své firmy zákazníky pomocí vyhledávání. Je dobré znát ale i další nástroje, které by vám v tom mohly pomoci. Jedním z nich je také email a jeho využívání k oslovování zákazníků. Jedná se o jednoduchý a levný on-line marketingový nástroj, který je určitě dobré nepodcenit. Ve výukovém programu Digitální garáž se mu věnuje celá kapitola, ale přibližme si alespoň základní principy.

Digitální garáž

Je rozsáhlý vzdělávací program, který se zaměřuje na rozvoj digitálních dovedností. Jeho hlavním pilířem je online platforma digitalnigaraz.cz, kterou doplňuje série školení a workshopů ve spolupráci s partnery.

Platforma nabízí na jednom místě rychlý vhled do světa internetu a online marketingu ve formě srozumitelných videí. 23 témat je rozděleno do 89 lekcí, jejichž náročnost postupně stoupá, takže si v ní to své najdou začátečníci i pokročilejší uživatelé. Každý, kdo úspěšně projde celým kurzem, získá certifikát uznávaný organizací IAB Europe. Ten potvrzuje získání pokročilých digitálních dovedností v oblasti online marketingu a zejména studentům může pomoci při hledání zaměstnání.

1. Nespamujte, ale mailujte

Pod pojmem e-mailový marketing bychom si neměli představit spam a otravné reklamy, jinak řečeno nevyžádaný obsah. Naopak účinný e-mailový marketing pracuje s vlastními daty a kontakty, které získává například na svém vlastním webu. A co je důležité, zákazníci tyto osobní údaje poskytují firmě dobrovolně, například za nějakou protihodnotu.

Pomocí dobře zvoleného obsahu a formy a vhodně sestaveného seznamu příjemců je možné efektivně pracovat s loajalitou vašich zákazníků a zároveň je podněcovat k interakci. Je navíc pravděpodobné, že e-mail využívá naprostá většina vašich klientů a velká část z nich přímo z mobilu, který má téměř nepřetržitě u sebe. To vše jsou důvody, proč se nad využitím e-mailového marketingu alespoň zamyslet.  

 

2. Vytvořte si kvalitní databázi kontaktů

V předchozím odstavci jsme mluvili o získávání kontaktů na osoby, které chcete svými e-maily oslovit. Jak ale tyto kontakty získat? Můžete začít tak, že o ně požádáte. Při rozhovorech s vašimi zákazníky můžete nabídnout slevu a akční nabídky, pokud vám poskytnou svou e-mailovou adresu. Na své webové stránky můžete přidat formulář, který návštěvníky přiměje k registraci. Online formuláře, kterými se zákazníci přihlašují k odběru, by měly požadovat co nejméně informací. Existují nástroje, které vám ze sesbíraných údajů vytvoří přehlednou databázi kontaktů. Pokud o svých zákaznících máte nějaké informace, můžete je využít k třídění zákazníků do seznamů, abyste posléze mohli reklamu lépe zacílit. Dále by zákazníkům mělo být umožněno, aby se mohli kdykoliv odhlásit z odběru vašich emailů.

3. Využijte dostupné nástroje

Jak vám budou nástroje e-mailového marketingu dále nápomocny? E-mailové šablony vám umožňují vytvořit vzhled e-mailů, který se bude hodit k vaší značce. Šablonu lze v podobných e-mailových kampaních použít vícekrát. Nezapomeňte, mnoho lidí si čte e-maily v mobilech. Dbejte na to, aby vaše zprávy byly uzpůsobeny i pro zobrazení v mobilu.

V nástrojích e-mailového marketingu se před odesláním zprávy můžete podívat, jak se zobrazí v různých zařízeních. Další skvělou funkcí je možnost naplánovat, kdy se vaše e-maily odešlou. Můžete je odeslat hned nebo můžete vybrat pozdější datum a čas. Nástroje e-mailového marketingu umožňují dokonce sledovat, co lidé dělají, když zprávu dostanou nebo třeba to, kdo klikl na odkaz v ní obsažený. Odkazy obvykle vedou na vaše webové stránky, tím pádem pak můžete sledovat, co tito lidé dělají, když se na web dostanou: například, zda si přečtou článek nebo nakoupí.

4. Buďte poutaví a přesvědčiví

Tvorba konkrétních e-mailových kampaní má také svá pravidla. V první řadě je důležité, co vepíšete do předmětu zprávy. To rozhoduje o tom, jestli příjemce váš e-mail otevře nebo jej rovnou smaže.  Předmět by měl být stručný a jednoduchý, snažte se jím vyjádřit nejhodnotnější a nejrelevantnější informace ve zprávě. Neměl by obsahovat slova jako "zdarma", "sleva" nebo "upozornění", aby příjemci nespadl rovnou do spamu. Text e-mailu by pak měl být také krátký a k věci a zároveň přesvědčivý a poutavý.

Dobré je přidat i odkaz na podrobnější článek nebo webové stránky. Odkazy by měly obsahovat výzvu k akci, příjemce by měl vědět, proč by se měl o odkaz zajímat, co mu to přinese. Poslední věc, kterou je třeba přidat, jsou odkazy ve spodní části zprávy, které příjemcům umožní odhlásit odběr, změnit předvolby zpráv a aktualizovat své kontaktní údaje. Na stránkách Digitální garáže naleznete další tipy a příklady i konkrétní doporučení, nad čím se při přípravě e-mailové kampaně zamyslet.

S každou další e-mailovou marketingovou kampaní získáte více poznatků o tom, co funguje a co ne. Naučíte se vytvářet stále lepší a efektivnější kampaně a databáze vašich kontaktů se bude zvětšovat.