Internetové vyhledávače v průběhu posledních 26 let zásadně ovlivnily svět podnikání. Všechny fungují na stejném principu – na základě vyhledávacího dotazu porovnávají poptávku se svým katalogem webových stránek a ukazují ty nejlepší shody. Představíme vám dva různé postupy (SEO a SEM), jak se ve vyhledávání zviditelnit. Obě metodiky mají svá specifika a je nutné jim věnovat dlouhodobou pozornost. 

Skvělým příkladem, jak může inzerce a optimalizace webových stránek ve vyhledávání pozitivně ovlivnit váš byznys, je česká firma Fresh bedýnky. Polovinu rozpočtu vyhrazeného pro marketing využívá právě pro inzerci na internetu a díky správnému využití systému AdWords zaznamenala výrazný nárůst tržeb. Ve Fresh bedýnky totiž věděli, že jejich cílová skupina jsou uživatelé vyhledávače Google.

Aby vás lidé při vyhledávání našli

Optimalizace pro vyhledávače (Search Engine Optimization – SEO) pomáhá vyhledávačům lépe pochopit, co nabízíte. SEO je nikdy nekončící proces sestávající z několika kroků. Prvním je tvorba plánu. Ze všeho nejdřív byste se měli zaměřit na klíčová slova, tedy zjistit, co vaše potenciální zákazníky zajímá. V případě, že se firma zabývá rozvozem čerstvého ovoce a zeleniny z farem, budou to pravděpodobně bioprodukty nebo dovážka čerstvé zeleniny každý týden. K průzkumu klíčových slov můžete využít nástroj Trendy Google.

"Naše SEO vlastně dotváří česká příroda, protože ta má nějaké sezonní rytmy. To nejlepší SEO pro nás je, když lidé hledají jednotlivé plodiny a my ty plodiny, třeba jahody, máme k dispozici jen od května do června. Naše SEO je tak neustále aktualizované, protože máme vždy dostupné jiné zboží a lidé se zároveň po jahodách mnohem víc dívají v době, kdy je sezona jahod," říká zástupce firmy Fresh bedýnky.

S výběrem klíčových slov vám pomohou také související témata. Nabízí se například vegetariánské diety. Na svém webu pak můžete publikovat vegetariánské recepty, které pomohou zlepšit vaši pozici ve výsledcích vyhledávání. Pokud na váš web neodkazují žádné jiné stránky, zvažte spolupráci například s foodblogery, kteří vás pak mohou v některém z příspěvků zmínit. Při plnění cílů SEO si nezapomeňte stanovit priority a řešte nejprve položky, které slibují největší přínos. Více podrobností o SEO se dozvíte v Digitální garáži.

Jak tomu ještě více pomoci

Vaši práci na optimalizaci pro vyhledávače můžete ještě podpořit reklamou ve vyhledávání – Search engine marketing (SEM). Pokud se podíváte na stránku s výsledky vyhledávání, pak v hlavní části uvidíte tzv. organické výsledky, za které se nic neplatí. Výsledky v pravé a horní části jsou placená reklama. Poznáte je podle žluté značky nebo popisku "Sponzorováno". SEM vám umožňuje použít tento prostor na oslovení potenciálních zákazníků, kteří vyhledávali slova a fráze související s vaším podnikáním. SEM má oproti standardní reklamě jedno významné unikum. Funguje na principu PPC (pay per click) a inzerent za ni platí jen v případě, že na ni uživatel skutečně klikne.

Marketing ve vyhledávačích využívá principu aukce. Jako v případě většiny aukcí nejdříve zadáte cenovou nabídku, která ovlivní vaši úspěšnost. V aukci však není důležitá pouze ta, ale i to, zda je vaše reklama relevantní. Úspěch v aukci tedy určuje konkurenceschopná cenová nabídka a vysoká relevance reklamy.

I v případě SEM hrají klíčová slova velmi důležitou roli. Představte si, že zaměstnáváte svatebního fotografa. Na své aktualizované webové stránky nyní chcete nalákat nové návštěvníky. Pokud vás jedno kliknutí na reklamu vyvolanou klíčovým slovem "svatební fotograf Kolín" stojí v průměru 50 korun a přinese vaší firmě 1000 korun, pak jste určitě zvolili vhodné klíčové slovo. Pokud ale v průměru na jedno kliknutí získáte jen 25 korun, bude třeba přistoupit k úpravám. Této situaci ale můžete předejít – vyberte klíčová slova pečlivě tak, aby výstižně popisovala vaše produkty nebo služby a byla skutečně relevantní pro vaši firmu. 

Jak tedy vlastně psát reklamu pro vyhledávač, aby uspěla? Abyste vynikli nad konkurencí, je třeba vytvořit něco jedinečného. V SEM má rozhodující roli relevance. Pokuste se reklamu napsat tak, aby se co nejvíce shodovala s hledaným výrazem. Dalším způsobem, jak upoutat pozornost, jsou časově omezené nabídky nebo benefity pro zákazníky. Například "Získejte 25% slevu na fotokoláž". Dobré jsou pro reklamu také výzvy jako "prohlédněte si" nebo "kupte si" – je dokázáno, že lidé reagují, když dostanou konkrétní pokyny. Více tipů, jak co nejlépe využít marketing ve vyhledávání, rovněž naleznete v Digitální garáži.