Ve videu o sociální firmě Social Trade zvedá Petr Steklý ze země nedopalek a u toho vypráví, jak všechno začalo. "Než byl Social Trade tím, čím je dnes, brali jsme lidi z úřadu práce a nonstop uklízeli, nejčastěji právě 'vajgly' a nepořádek u silnic," vzpomíná. Dnes už se jeho sociální podnik soustředí vedle úklidu veřejného prostoru i na služby pro firmy. "Do 24 hodin dokážeme uklidit kdeco, třeba i stavební pozemek, skladiště nebo dvory," naznačuje. Daří se mu to i díky tomu, že absolvoval akcelerační program Impact First

Sedmatřicetiletý sociální podnikatel a zakladatel obecně prospěšné společnosti Prostor Plus Petr už více než deset let vede v kolínském okrese komunitní projekty stejně jako třeba lesní školky. "Začali jsme se sociálními službami a vzděláváním na školách. Později se soustředili na Romy a jejich místní ghetto, do kterého často jezdila policie a město na to doplácelo. K sociální práci jsme tak přidali i komunitní péči a zavedli jsme například průběžné kontroly úklidu," popisuje Steklý. Určili se osoby, které měly dozor v daných lokalitách na starost a postupně se z nich rekrutovali domovníci placení úřadem práce.

Takto se před čtyřmi lety začala líhnout myšlenka sociální firmy Social Trade, jejíž pracovníci vedle úklidových prací veřejných prostor i firemních areálů zvládnou i pomocné stavební a výkopové práce při rekonstrukci bytů i nebytových prostor. Prostor Plus mezitím paralelně zajistil otevření tří nízkoprahových zařízení, dvou lesních školek a zařídil  psychologickou podporu pro mládež na školách. "K našim rozvojovým aktivitám navíc patří Lepší místo a spravování nadace pro automobilku TPCA, která vyrábí vozy Toyota nebo Peugeot," doplňuje Steklý.

Moderní dispečink

Letos Steklý s odkazem na začátky sociální firmy inicioval kampaň Vajgl, která propojila Social Trade s aplikací Lepší místo. Jejím prostřednictvím můžete posílat fotografie znečištěného místa, které dají pracovníci Social Trade do pořádku.

Lepší Místo

Cestou do práce, na pivo nebo pro děti vidíte, co by se mělo změnit, jenže doma pak máte úplně jiné starosti? Vkládejte tipy okamžitě z mobilního telefonu. Nic vás to nestojí a prospějete svému okolí.

Zní to až idylicky, že? "Vzletné myšlenky se líbí každému, ale zasadit je do praxe a mít všechno ošetřeno, není snadné. Rádi bychom se rozšířili a dostali model Social Trade i na další místa, ale chce to čas," komentuje Petr Steklý, který stojí za nápadem aplikace Lepší Místo, jejímž prostřednictvím můžete nahlásit místa ve veřejném prostoru, které jsou v nepořádku. Pracovníci sociálního podniku je uklidí. Služba zatím funguje v kladenském okrese, ale aktuálně Steklý jedná i s Libercem, Jabloncem, Kladnem a Prahou 7.

Situaci mu ale komplikují například hygienická opatření nebo nečinnost veřejnosti. Na kampaň Vajgl už lidé reagovali a své podněty posílali, cesta ke spolupráci s občany ale trvala bez aktivizační kampaně překvapivě dlouho.

"Všichni jsme do jisté míry líní. Někdo prostě nevěří, že poslat tip a udělat něco pro své okolí trvá opravdu jen 30 vteřin. A spousta lidí se nedívá nikam jinam než do telefonu. Někteří myslí na práci, spěchají nebo vypínají. A pak jsou tu věční kverulanti, kteří si myslí, že to děláme za draho nebo neefektivně. Často se objevuje i názor, že by si všichni měli uklízet své vajgly a odpadky sami," objasňuje Petr všechny stránky věci.

 

Přidanou hodnotou pro samotného občana je fakt, že existuje garantovaný čas úklidu a zvelebené místo vám pracovníci ihned poté nafotí. "Říkám tomu efektivní a moderní dispečink. Systém Lepšího místa je totiž maximálně transparentní - zaznamenává čas, komunikuje s občanem a každý dostane vyrozumění o výsledku úklidu," zmiňuje Steklý. Do aktivit Lepšího místa časem přizval také zastupitele města, kteří se zapojili.

Sociální konkurenceschopnost

Social Trade je aktuálně malá firma o 8 lidech. Přes léto spolupracuje až se 40 pracovníky, ale v zimě počty klesají. Zdálo by se, že jsou nechtěnou konkurencí technických služeb, ale Petr nesouhlasí: "Každá zakázka či podnět od občana vlastně zvyšují jistotu práce. Technické služby navíc zaměstnávají podobné osoby jako my, tedy přistěhovalce, Romy, osoby v exekuci, případně agenturní dělníky. S touto cílovkou přichází i ohromné papírování, ať už kvůli úřadu práce, sociálce nebo insolvencím. Takže když bereme byrokracii na sebe a zařídíme potřebný úklid, snižujeme jim náklady a ulehčujeme jim práci," argumentuje.

Jako bonus přidávají nástroj, kterým může město komunikovat s občany. Aplikace Lepší místo jim zároveň dotváří marketing, protože se stávají společensky odpovědnými. Proč tyto služby nezajišťuje samo město? V Kolíně se o to v minulosti pokusili, nicméně organizační a finanční zátěž byla značná a daňoví poplatníci se bouřili. Kolín proto nechal vše potřebné na Social Trade s tím, že jim platí pouze koordinaci programu. Došlo k win-win řešení s prokazatelnými výsledky.

Z metače řemeslníkem

Social Trade najímá ty, kteří jsou na podpoře dva roky a více a jejichž pracovní návyky jsou na nule. Častokrát jsou ve špatné fyzické kondici, nejsou zvyklí hýbat se a spoléhají na to, že jim práci nikdo nedá. "Zařídíme jim zaměstnání minimálně na půl roku a na úřad je pak vracíme v mnohem lepším stavu. A některé z nich si, pokud máme zakázky, necháváme. Z metače sice šikovného řemeslníka hned tak neuděláme, ale snažíme se je rozvíjet," vysvětluje Steklý.

Aby se u pracovníků po návratu neprojevilo vyhoření, snaží se Petr spolu s kolínským starostou propagovat systém společensky odpovědných zakázek: "Podobný koncept skvěle zafungoval třeba v Anglii. Velkou část Londýna si při Olympijských hrách opravili odpadlíci, kteří vybudovali novou čtvrť z vlastního ghetta. Město je naučilo pracovat, začali se starat se o to, co vytvořili, a investice do dané lokality se vrátily," přibližuje svoji vizi.

Důležitým motivačním prostředkem pro lidi, kteří dlouho nebo dokonce nikdy nepracovali, je hrozba, že se předčasně vrátí na úřad práce a službu u Social Trade nedokončí, můžou přijít o část své podpory. Prostor Plus jim navíc průběžně nabízí rozvojové a exekuční poradenství.

Tak trochu jiná sociální firma

Poskytovat sociální služby a podnikat nemusí být zcela odlišné aktivity. Petr Steklý si to uvědomil až díky účasti v akceleračním programu Impact First. "Měli dvě oddělené služby, Social Trade a Lepší místo, a nevěděli, jak je propojit. Neustále jsme uvažovali v úvazcích sociálních služeb, nikoli jako podnikatelé. Po Impact First začali více přemýšlet o zakázkách, kapacitě pracovních hodin a o hodnotě vykonané práce," vysvětluje. 

"Moc jsme nezkoumali, jaká budou nejvhodnější řešení jednotlivých poptávek a propálili jsme tak spoustu času. Teď už je to jasně dané - oběhneme 20 firem, jestli chtějí, nebo nechtějí posekat trávník a až podle odezvy rozhodujeme o případné koupi nové sekačky. A toto ověřování nápadů a všech možností je klíčovou změnou v naší operativě. Řada sociální podniků to nedělá. Koupí 'bagr' a teprve pak mu shání práci," hodnotí Steklý přínos akceleračního vzdělávání. Kromě toho se naučil umění takzvaného "elevator pitch" a ujasnil si další směřování firmy. Teď shání zakázky od firem, které by ocenily právě efektivní moderní dispečink.