Postupně vás seznámíme s možnostmi, jak firmu na internetu zviditelnit, jak oslovit potenciální zákazníky pomocí e-mailů či jak online aktivity měřit. Představíme možnosti využití sociálních sítí, online reklamy či mobilních telefonů. Závěrečný díl seriálu bude věnován expanzi podnikání do zahraničí a vytvoření vlastního e-shopu.

Všechna témata je možné blíže prozkoumat na stránkách digitalnigaraz.cz. Tam Google ve spolupráci s partnery připravil online vzdělávací program dostupný pro každého, kdo si nechce nechat ujít on-line příležitosti, které na něj na internetu čekají.

Jak začít?

Nejdůležitější je se nebát. Nástroje, které jsou dnes k dispozici, se snadno používají a není složité je získat. Pro řadu firem je však složitější určit si cíl a sestavit si plán. “Kdybychom uměli své cíle hned od začátku posoudit, jasně si stanovit, že toto jsou ukazatele, které musíme sledovat a na ně se soustředit, určitě by to byla pro nás výhoda,” říká Martin Velits, spoluzakladatel obchodu s cyklistickým oblečením Isadore Apparel.

1.     Stanovte si cíle

Cíle má každá firma jiné, proto se nejprve sami sebe zeptejte, proč chcete být online. Pro kadeřnictví je hlavním cílem je ostříhat více lidí, prodat více nadstandardních služeb nebo více nabízených produktů. Ale nejdříve se lidé musí dozvědět, že existuje. Jednoduchou možností je zápis v internetovém adresáři firem, můžete vytvořit web s informacemi o firmě nebo založit stránku na sociálních sítích. Až to vás bude vědět více lidí, začnou se vaše cíle přirozeně vyvíjet a můžete chtít změnit své zaměření tak, aby se z návštěvníků stali platící zákazníci. Postupně můžete svou firmu začít rozšiřovat pomocí investic do online reklamy.

Ať už jsou vaše cíle v digitálním světě jakékoli, vaše priority se budou přirozeně měnit a porostou spolu s vaší firmou. Abyste mohli své cíle splnit, je důležité průběžně měřit, jak si vedete, abyste mohli zjistit, co funguje dobře a co je možné zlepšit.

2.     Připravte si plán

V dnešní době je pro každého snadné zabydlet se na internetu. Jako první asi každého napadne webová stránka, ale může se začít i jinak. Například kadeřnictví je možné zapsat do internetového adresáře firem, jako je Moje firma na Googlu. Když potom někdo hledá kadeřnictví v okolí, firma se ukáže ve výsledcích a není k tomu potřeba ani web. Nebo můžete založit stránku na Facebooku, kde pomocí fotek či videí ukážete, co umíte.

3.     Uzpůsobte web

Při plánování vlastní webové stránky, opět je nejdůležitější stanovit, co od uživatelů na webu očekáváme. Například, aby nám zavolali. V tom případě uvedeme svůj telefon viditelně na každé stránce. Chceme-li, aby navštívili prodejnu, přidáme mapu a instrukce, jak se tam dostanou. Nebo chceme, aby si koupili vaše produkty online, takže vytvoříme e-shop. Existuje celá řada variant, jednoduchých i složitějších, které můžete podrobněji prozkoumat v Digitální garáži.

4.     Měřte výsledky

Jako ve všech oblastech podnikání i u online aktivit je důležité sledovat, jestli vedou ke stanovenému cíli. Naše očekávání by však měla být realistická, protože někdy trvá nějaký čas, než se na internetu zviditelníte. V rámci každého online plánu je důležité měřit, co děláte, a kontrolovat, zda to funguje. Říká se tomu webová analytika a bude se jí věnovat samostatný článek. Pomocí ní zjistíte, jak uživatelé nacházejí vaši webovou stránku a co na ní dělají. Pokud víte, odkud na internetu návštěvníci přicházejí, můžete snáze zjistit, které z aktivit fungují a které nikoli a zda vaše investice do digitálních technologií přinášejí výsledky.

5.     Zůstaňte ve střehu

Svět internetu se neustále mění. Prakticky denně se objevují nové nástroje, technologie a strategie. Dobrý plán by měl proto kromě základních konceptů, které se příliš nemění, obsahovat i jistou předvídavost, která vám umožní udržet krok s novinkami a změnami. Pokud se ve vašem oboru něco změní, měli byste tomu přizpůsobit i svou prezentaci na internetu.