Sběratelé ročně investují do uměleckých děl až 65 miliard dolarů. "Z toho 50 miliard připadá na díla Moneta, Picassa nebo Koonse," říká s nadsázkou Jozef Barta, výkonný ředitel technologické platformy ARTSTAQ, která má ambici vyřešit problém nedoceněných děl mladých umělců. ARTSTAQ se snaží definovat standardy obchodu a objektivním ratingem přispět ke správnému hodnocení děl. Snaha o podporu mladých umělců a kvalitních galerií na rozvíjejících se trzích navíc dává projektu i silný sociální rozměr.

Ihned po uvedení se o platformu začala zajímat globální média. Projekt v sobě zahrnuje tři různé technologické platformy pro BigData, Rating a Art Exchange. Zároveň zajišťuje provoz dvou globálních burz s uměním, artex500.com a bolsaarte.com, kde se s díly přímo obchoduje. "Jsme technologická firma, která propojuje zájmové skupiny z oblasti umění, jejichž společným cílem je vyřešit zásadní problém na trhu s uměním, kterým je jeho netransparentnost," vysvětluje Barta, podle kterého to mladí umělci nemají na dnešním trhu s uměním vůbec snadné. 

"Každý investor do umění dnes ví, kolik stojí obrazy Františka Kupky. U děl mladých umělců ale tápou sběratelé i sami autoři. Ohodnotit jejich práci je nesmírně těžké," líčí komplikace trhu zkušený sběratel, který se snaží o zajistit objektivní hodnocení děl a definovat standardy obchodu s nimi.

Obraz jako výhodná koupě

Přestože je platforma oficiálně spuštěná jen pár měsíců, obsahuje už díla z Latinské Ameriky nebo Střední Evropy a nyní směřuje na hlavní západoevropské trhy. Zaměřit se chce především na Velkou Británii, Německo a Švýcarsko. "S naším řešením cílíme především na bonitní klienty, třeba ty, kteří využívají služeb privátního bankovnictví. Ze statistik totiž víme, že 97 procent takových klientů opomíjí investice do umění. Přitom jsou si vědomi, že diverzifikované investiční portfolio je pro ně nezbytností. Umění ale nerozumí. K tomu, aby mohli učinit kvalifikované investiční rozhodnutí nemají dostatek informací. Proto do výtvarných děl raději neinvestují. A právě to chceme změnit," popisuje Barta, který deset let pracoval jako šéf UniCredit Bank na Slovensku. Zároveň upozorňuje na to, že v situaci, kdy se hroutily finanční trhy, se cena uměleckých děl téměř neměnila. Umění tak představuje relativně bezpečnou investici.

Analytici podle něj doporučují vložit do umění minimálně pět procent aktiv. ARTSTAQ si klade za cíl zprůhlednit a zjednodušit cenotvorbu dosud neznámého umění, což zboří bariéru ostychu a nedůvěry do něj investovat. Platforma má podobu klasického akciového rozhraní, aby se v ní klienti zvyklí na burzovní obchody vyznali. Zakoupená díla si dokonce nemusí ani fyzicky přebírat. "Většina kupujících dílo nechává v depositu, nebo dílo vrací zpět k prodeji," popisuje Barta chování investorů na prodejní doméně ARTSTAQ.

Unikátní řešení vymyslel člen pražského Impact Hubu Roman Komárek, který stojí za všemi strategickými rozhodnutími ARTSTAQu. Rozjezd projektu nebyl vůbec jednoduchý. Jen IT řešení se vytvářelo přes dva roky. "Museli jsme zpracovat ratingové vzorce, ale také tradingové rozhraní a aplikovat náročné bezpečnostní a platební technologie," nastiňuje Barta, s čím se musel start-up na svém rozjezdu poprat. 

V září loňského roku získala platforma investora, který nyní financuje kompletní provoz. Na podzim si proto start-up konečně mohl dovolit zaměstnat první kurátory. "Pro naši databázi hledáme pouze špičkové galeristy. A popravdě, hlásí se tolik umělců, že je nezvládáme ani zařazovat. Aktuálně máme registrovaných zhruba 50 jmen a dalších 60, kteří se chtějí naším prostřednictvím dostat na globální trh, evidujeme na čekací listině. Ty, které zařadíme, musí ale mít potenciál úžasného růstu. Pečlivě si je proto vybíráme," zdůrazňuje Barta. 

Byznys postavený na provizích 

Podobně jako v aukčních síních hradí kupující pouze provizi za uskutečněný obchod. Nečekají ho žádné poplatky za registraci. "Nesložitější částí našeho systému jsou ratingy, přesněji algoritmy pro vytváření hodnocení. V reálném čase sledují a porovnávají všechny dostupné artikly a přiřazují jim adekvátní cenu vzhledem ke konkurenci. Do hodnocení ale vstupují i měkká data v podobě životopisu umělce, seznamu jeho výstav a dalších údajů z katalogů. Každý výtvarník, který naším prostřednictví nabízí svá díla, navíc prošel hodnocením minimálně tří nezávislých kurátorů, což jen potvrzuje to, že nabízíme jen skutečně progresivní a kvalitní umění, nikoli nějaké zátiší z Karlova mostu," vysvětluje Barta.

V ARTSTAQ si zakládají na reálném řešení problémů a neustálé aktualizaci dat v real-time režimu. Za revizi dat je zodpovědný daný kurátor či galerista, ale rating se neustále mění díky porovnávání se zvětšujícím se vzorkem umělců. Platforma je zajímavá i tím, že záznamy obsahují jedinečné penzum informací včetně autorských explikací. "Podobné řešení na světě neexistuje. Našli byste aukční online portály nebo e-shopy, ale my přicházíme s úplně novým modelem. Jsme hrdí na to, jak špičkoví galeristé, umělci a kurátoři s námi spolupracují. Stejně jako my vidí férovost navrženého řešení," zdůrazňuje Barta a dodává: "Máme šanci obnovit tradici galerijní kultury ve střední Evropě a věříme, že se z mnohých investorů stanou sběratelé."

ARTSTAQ sídlí v Londýně a v Praze, IT centrum má v Brně a tým se postupně rozrůstá i do Kyjeva a Varšavy.