Počet nákupů na internetu stále roste. Zákazníci už v e-shopech nekupují pouze elektroniku a oblečení, ale i velké množství věcí běžné spotřeby. Pro internetové prodejce se s neustále rostoucí konkurencí zvyšuje i důležitost správného nastavení přepravy zásilek. Podle Pavla Včely, ředitele české pobočky celoevropského balíkového přepravce společnosti GLS, jsou na českém trhu trendy, které nejsou zcela obvyklé a ve svém důsledku mohou znamenat pro e-shopy komplikace či vyšší náklady. Jedním z těchto trendů je například nesprávně podávaná nabídka dopravy zdarma. 

Své o tom ví i majitelka internetového obchodu s hračkami Dráček.cz Michala Loudínová. "Jeden rok jsem se zapojili do akce cenového srovnávače Heuréka 'Den dopravy zdarma'. Tušili jsme, že nám to moc nepřinese, ale vyhověli jsme přání našich zákazníků. Ve finále sice přišlo více objednávek, ale na levné zboží. Na akci jsem prodělali, ale byla to cena zkušenosti. Už alespoň víme, že nabízet dopravu zdarma postrádá ekonomický smysl," říká Loudínová. 

1) Nenabízejte dopravu zdarma

Doprava zdarma je častým reklamním sloganem, ve skutečnosti ji ale v mnoha případech zákazník zaplatí vyšší cenou zboží. Doprava zdarma je zároveň velký bič na e-shopy i přepravní společnosti. Pokud se pro ni rozhodnete, musíte počítat s tím, že vás zaměstná mnohem více, než očekáváte.

Její kontraproduktivita spočívá v nežádoucích nárazech v celém logistickém řetězci. Někteří zákazníci totiž provedou i během několika hodin více objednávek za sebou a už neřeší, že e-shop musí zaplatit za každou zásilku zvlášť. Pokud si je zákazník vědom, že musí dopravu zaplatit, s rozmyslem udělá jednorázový komplexní nákup. Právě nepředvídatelné chování zákazníků může znamenat prudké zvýšení nákladů v neprospěch prodejce, nebo dokonce prodloužení lhůt pro dodání balíků.

2) Cena přepravy není třešinkou na dortu

"Podle kvalifikovaných odhadů přibližně každý druhý zákazník opustí nákupní košík, jakmile se dostane na kalkulaci dopravy," říká Včela. Nakupující je totiž v posledním kroku objednávky překvapen cenou dopravy a košík, kam si naskládal všechny vybrané položky, opouští.

Tento problém je možné řešit například výrazným infoboxem na hlavní stránce e-shopu, kde se zákazník dozví cenu přepravy ještě během vybírání zboží. "V ideálním případě by měl mít e-shop propracovaný systém, který by sčítal váhu přidávaných položek. Po objednání jednoho produktu by se zákazníkovi zobrazovalo oznámení, co vše je možné dále přidat, aniž by se zvýšila cena za dopravu, popřípadě že už má dopravu zdarma," uvádí Včela z GLS Česká republika.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se