Nápad založit firmu věnující se e-learningu dostal ještě jako student VŠE na stáži v německé výrobní firmě, kde působil jako projektový manažer. Zaváděl a vytvářel školení pro německé dodavatele automobilového průmyslu. Dnes se pětadvacetiletý podnikatel Jan Komrska živí tvorbou online školení, která jsou šitá na míru českým, ale i německým výrobním firmám. 

Jan Komrska (25)

Absolvent VŠE. Letos na jaře založil společnost SimpleJohn, která se se zabývá e-learningem a školením na míru výrobním firmám. Nápad online vzdělávacích programů podpořil svou investicí úspěšný broumovský podnikatel Jan Školník. Firma školí pracovníky českých i německých firem a v plánu má expanzi na Slovensko. 

"Média i univerzita informují výhradně o úspěšných podnikatelích, kteří měli skvělý nápad a dokázali ho perfektně zrealizovat. Já nikdy neměl pocit, že můj nápad je geniální a ani jsem si nebyl jistý, jestli ho dokážu přivést k životu. Nemám ambici změnit svět a dlouho mi trvalo, než jsem přijal fakt, že předmět mého podnikání může být docela všední. A že pro úspěch bude stačit, když se najdou lidé a firmy, kterým dokážeme pomoci," říká jednatel společnosti SimpleJohn.

Nevzdal se a získal investora

Nejtěžší bylo pro Komrsku přesvědčit sám sebe, že to s podnikáním myslí vážně, že pro něj není jiná cesta. "Bylo obtížné to nevzdat hlavně před samotným založením firmy. V té době jsem měl velmi slušně placenou práci v Německu a věděl jsem, že když odejdu a začnu rozjíždět vlastní byznys v Česku, na určitou dobu mi výrazně klesne životní standard. Navíc jsem několik měsíců neúspěšně hledal parťáka z okolí lidí, kterým důvěřuji, což bylo dost demotivující," popisuje Komrska. 

Po návratu do Česka se ale rozhodl tématu dál věnovat a napsal o něm i diplomovou práci. V rámci školní prezentace "Malé a střední podniky" se setkal s Janem Školníkem a domluvili se na spolupráci. Školník se rozhodl do projektu investovat a v dubnu letošního roku byla založena firma SimpleJohn, v níž má šedesátiprocentní podíl. 

"Na úplném počátku jsem měl představu, že mi budou stačit vlastní úspory a z následně vydělaných peněz budu firmu pomalu budovat. Ta představa byla absurdní. Na rozjezd jsme potřebovali technické vybavení, kvalitní kameru a software. Vzhledem k tomu, že výrobní firmy obvykle sídlí mimo velká města, potřebovali jsme auto, abychom mohli zákazníky oslovit a spolupracovat s nimi. Pomoc našeho investora byla nepostradatelná, investice se pohybovala v řádech statisíců. Díky ní se nám podařilo firmu nastartovat," komentuje Komrska.

Kromě Komrsky chod firmy živí i Anetu Lačevovou, která je zodpovědná za marketing, PR a design školení. "Momentálně se soustřeďujeme na výrobní firmy, ale spolupracujeme například i s firmou v oblasti bankovnictví. Naše služba spočívá v tom, že zákazníci mají své know how v dané specializované oblasti a my dodáváme know how v oblasti tvorby e-learningového školení. Naším úkolem je zpracovat podklady a manuály, které nám zákazník dodá, v takové formě, aby bylo školení srozumitelné a zaměstnanci se naučili vše, co potřebují k bezvadnému výkonu své práce," popisuje Lačevová.

Zvažují další expanzi 

Mezi klienty SimpleJohn patří výrobní firmy v České republice a také německé společnosti Beinbauer Automotive a Mehler Texnologies. "Existují i projekty, které realizujeme čistě online, nezávisle na zemi, ve které zákazník sídlí. Momentálně pracujeme například pro firmu ve Francii. Jedná se o projekty s menší přidanou hodnotou na naší straně, avšak stále je to pro nás velmi zábavné," popisuje Komrska.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Firma počítá i s další expanzí. "V současné době působíme v Česku a Německu, oběma zemím věnujeme podobné množství času. Rádi bychom se postupem času dostali i na Slovensko. Tyto tři země chceme obsluhovat na osobní bázi a udržovat blízký kontakt se zákazníky. Máme zde velký prostor k růstu," odkrývá plány Komrska.

SimpleJohn si klade za cíl maximální srozumitelnost. Pracovník si po absolvování školení musí být vždy jistý, co a jak má dělat. Každý pracovní postup firma demonstruje interaktivně s podporou instruktážních videí a názorně ukazuje každodenní situace přímo z konkrétních provozů. Dvouminutové video bývá jasnější a časově úspornější než desetistránkový manuál. Jedno školení trvá maximálně 10 minut. Půlroční vzdělávací program o 20 školeních tak zabere pouze 3,5 hodiny čistého času. Online školení fungují na elektronické platformě, jejímž dodavatelem je rakouská firma Badergruber & Partner GmbH, která má s e-learningem patnáctileté zkušenosti.

Když školení nenudí...

SimpleJohn se zaměřuje především na školení pracovních postupů a procesů, bezpečnosti práce, měřicí techniky, práce se softwarem a onboardingu. Konzultant spolupracuje s podnikovými odborníky a provádí je celým procesem od uchopení klíčových témat po tvorbu samotného obsahu.

Ve firmě nepůsobí průmysloví inženýři, ale díky zkušenostem z výroby se umí ptát na správné otázky z pohledu "běžného pracovníka" a pro každé školení vybírat pouze podstatné informace. Pracovníci tak neztrácejí čas studováním irelevantních či příliš detailních materiálů.

Každý pracovník má vlastní login a školení realizuje, když k tomu má prostor v pracovní době. V případě poruchy stroje, případně čekání na materiál se pracovník vzdělává a firmu to nestojí žádný zaměstnancův čas. Školení obsahují testovací otázky, které musí pracovník správně zodpovědět. Poté získává certifikát a potvrzuje, že školení absolvoval osobně. "Testovací otázky na základě obsahu školení buď vymýšlíme my, nebo společně s odborníkem z firmy zákazníka," dodává Lačevová.

SimpleJohn nabízí také odborné konzultace v oblasti e-learningu a vzdělávání. Vizí společnosti je umožnit přístup manuálních pracovníků ve výrobě k celoživotnímu vzdělávání. "Chceme podpořit globální konkurenceschopnost evropských firem a jejich zaměstnanců," uzavírá Komrska.