Řada odvážlivců v raných devadesátých letech naskákala do neprozkoumaných vod podnikání. Někteří z nich utonuli jen několik kroků od břehu, jiným přistál záchranný kruh, ale jsou i tací, kteří usilovně a někdy i s přidanou zátěží šlapali vodu. Do poslední skupiny plavců se zařadila i Jaroslava Valová. Společně s manželem začala podnikat v pro ni zcela cizím oboru - prodeji keramiky a obkladů. Bylo jí 44 let, když založili společnost Siko. Dnes tato energická šedesátiosmiletá dáma předává otěže exekutivního řízení svým synům.

Jaroslava Valová (68)

Pochází z Dobříše u Prahy, ale většinu života tráví v jihočeských Čimelicích, kde je i hlavní sídlo rodinné firmy Siko. Podnikat začala společně s manželem v roce 1991 ve svých 44 letech.

Do chodu firmy hned na začátku zapojila i své tři děti, syny Víťu a Tomáše a dceru Janu. Po čtyřech letech společného podnikání se s manželem rozvedla. I ve svém věku stále zastává funkci generální ředitelky a je mediální tváří společnosti. To by se do konce letošního roku mělo změnit. Završen by totiž měl být dlouhý proces generační výměny.

(Ne)sametová revoluce

Na nákup prvního kamionu s obkládačkami a sanitárním zbožím padly veškeré rodinné úspory, včetně vkladních knížek dětí s nastřádanými drobnými částkami od babiček za vysvědčení. Na bankovní úvěr tehdy manželé Valovi nedosáhli. "Všechny prostředky skončily u zprostředkovatele, od kterého jsme získali první předražené zásoby," vzpomíná zakladatelka.

První prodejnu otevřeli v pronajatém prostoru o rozloze 40 m2 v roce 1991 na náměstí v jihočeských Čimelicích. Prodejním prostorem se ale zejména v závěru pracovního týdne stával i chodník před prodejnou. Vystrčený záchod totiž upoutal pozornost nejednoho vozu s pražskou poznávací značkou mířícího za víkendovým pobytem na jih Čech. Zprvu možná tato netradiční marketingová technika vzbuzovala na tvářích pasažérů údiv a úsměv, ale brzy projíždějící auta začala zastavovat, jejich pasažéři nakupovat a sdílet svoji zkušenost dál.

O společnosti Siko

Rodinná firma s 24letou tradicí, založená v roce 1991 manželi Valovými. Specializuje se na prodej koupelnového a kuchyňského vybavení, nově i interiérových a exteriérových dveří. Obrat firmy překročil v loňském roce 2,5 miliardy korun. Působí na českém a slovenském trhu. Zaměstnává přes 600 lidí a má za sebou řadu ziskových let.

"Velcí výrobci museli vzít tento zájem na vědomí a již po půl roce fungování jsme se dostali mezi jejich přímé odběratele," říká Valová. Už po roce od založení otevřel švagr majitelky pobočku na podobném principu v Kralicích na Moravě.

Návrat syna vizionáře spustil expanzi firmy

V roce 1993 se po dvouletém pobytu ve Spojených státech vrátil starší syn Víťa Vala. Postřehy a zkušenosti, které získal v Americe, chtěl hned uvést v život. "Nadchl se myšlenkou franšízového konceptu rozvoje. Byli jsme možná jednou z prvních českých firem, která začala budovat partnerské prodejny na bázi licenční smlouvy. Fakticky rozpohyboval expanzi firmy," říká Valová. Dva roky od jeho návratu počet poboček rozrostl díky partnerským prodejnám na 11.

Role vizionáře staršímu ze synů zůstala. Je otcem koncepčních a strategických rozhodnutí, která posunují firmu vpřed. Operativní řízení je zase z velké části na bedrech mladšího z bratrů - Tomáše Valy. To Víťa přišel například s nápadem oslovit developerské firmy. Od roku 2007 proto Siko začalo s nimi intenzivně navazovat vztahy a hlásit se do jejich výběrových řízení na dodavatele sanitární techniky a obkladů v různých realitních projektech. Firma se i díky tomu stala jedničkou na trhu vybavení do koupelen. Logickým krokem se proto jevilo obohatit nabídku i o kuchyně, které Siko zařadilo v roce 2011. Dnes v některých prodejnách nabízí i dveře.

Posledním větším počinem Víti je prosazení vybudování zatím největšího firemního showroomu na pražském Zličíně, jehož brány se veřejnosti otevřely v roce 2013. Stavba, na které Siko spolupracovalo s architektkou Evou Jiřičnou, přišla firmu na více než 100 milionů korun.

Když vzestup střídá pád

Ne vždy se ale firmě dařilo, přišly i velmi složité chvíle. Semínko první krize - té manželské -, bylo zaseto v roce 1995. Prosperující firma přerostla rozměry obývacího pokoje rodinného domu, odkud ji majitelka stále řídila. Na "zelené louce" v Čimelicích si majitelé nechali postavit firemní základnu se sklady o rozloze 3000 m2. Počin ale financovali bankovním úvěrem na 22 milionů korun. Stres ze zadlužení a vysoké pracovní nasazení si vybralo svoji daň v podobě krachu manželství.

Životní krizi se dosavadní generální ředitelce podařilo ustát jen díky podpoře dětí a širší rodiny, i když za cenu jistých obětí. "Syn Tomáš musel přerušit inženýrská studia, ke kterým se již nevrátil, a místo toho se začal naplno věnovat chodu firmy. Právě na něm v té době spočívala podstatná tíha podnikání. Dcera Jana a sestra pomohly především lidsky, oba synové podnikatelsky," vzpomíná Valová.

Po každé bouřce se ale vyčasí. Úvěr se stále dařilo splácet a tak netrvalo ani dva roky, co rodinná rada rozhodla o další investici na dluh. Siko koupilo a přestavělo prodejnu v Brně. Nový úvěr svou hodnotou dokonce převyšoval ten původní, ale ambice syna Víti expandovat do prvního krajského města byla silnější. Tehdy ovšem vláda Václava Klause v rámci úsporných opatření navýšila úroky z úvěrů a zejména mladší syn Tomáš pak trávil bezesné noci vypočítáváním, kolik palet zboží musí firma prodat, aby byla schopna zaplatit alespoň úroky.

Že risk je zisk se potvrdilo až v novém miléniu, kdy se firma opět na popud Víti začala rozrůstat do maximálního počtu krajských měst i za cenu vysokých cen pronájmů ploch v obchodních centrech. Siko se díky tomu stalo celorepublikovým hráčem.

Dnes má v Česku na 42 vlastních, ale i partnerských prodejen. Od roku 2010 působí i na slovenském trhu, kde má aktuálně devět prodejen. V březnu k nim přibude ještě prodejna v Nitře a v dubnu další v Trnavě. Vstup na další zahraniční trhy Siko zvažuje, ale prioritou zůstává stabilizace pozice na stávajících trzích.

Sloupek partnera

Partnerem příběhů úspěšných českých podnikatelů je Microsoft.

Výkonnější zaměstnanci a lepší spolupráce jsou dva nejčastěji zmiňované přínosy využívání cloudových technologií mezi českými firmami (Náskok díky technologiím, 2014). Když jsme se firem ptali, podle čeho si vybírají dodavatele cloudové služby, uvedlo více než 80 % respondentů kompatibilitu se stávajícími řešeními a zkušenost se spoluprací s dodavatelem. Následovaly velmi dobrá reputace a kvalitní zákaznická podpora. Cloudové ceny jsou na rozdíl od tradičního IT velmi výhodné - není třeba investovat do objemné infrastruktury a "škálujete", tedy pronajímáte, si tolik IT, kolik potřebujete, a platíte jen za to, co používáte. Pro společnost, která působí v desítkách míst po celé republice a stabilně roste, je tak cloudové řešení jako Office 365 ideální z hlediska potřeb zaměstnanců i firmy.

Martin Hruška, manažer pro malé a střední firmy, Microsoft  

Recept na úspěch?...

Úspěch firmy stojí na několika pilířích. Podstatou je myšlení jejích zakladatelů, kteří veškerý zisk reinvestují zpět do rozvoje firmy. Neobklopují se luxusem jen proto, že mohou, raději hledají cesty, jak si zajistit pozici jedničky na trhu. Kladou si ambiciózní cíle a postupně je i naplňují. Mají dlouhodobou vizi. K tomu, aby firmu udrželi v chodu i po další generace a zabezpečili své potomky, zvažují založení nadace nebo svěřeneckého fondu.

Podstatou úspěchu je i neustálá snaha vnímat potřeby svých zákazníků. Základ přístupu "zákazník je vždy na prvním místě" položila Jaroslava Valová dříve, než stačil zaschnout její podpis na žádosti o živnostenské oprávnění. Kvůli pár metrům obkladu, které klient poptával, vážila cesty nákladním vozem k výrobcům, kde procházela i ty nejtemnější kouty skladů, aby našla přesně to, co si klient přál. Siko je tu i dnes pro všechny typy zákazníků. Pro ty, kteří hledají jednoduché funkční řešení na chatu až po náročné klienty, kteří rozhodně nemají hluboko do kapsy. Právě těm je určena nabídka studia Elite Bath v showroomu na Zličíně.

… služby zákazníkům

Spokojenost zákazníků - ze segmentu B2C i B2B - nesouvisí jen s šíří nabídky, ale i s dalšími službami, od montáže, kompletní realizace projektu přes pohodlný výběr a ověření dostupnosti zásob prostřednictvím e-shopu, až po vyřízení reklamace on-line. Pro developery má Siko navíc vyvinutou platformu komunikace s koncovými zákazníky, kteří si jejím prostřednictvím zadávají klientské výběry a mnohé další.

Posledním větším technologickým počinem bylo po několikaměsíční přípravné fázi spuštění nového webu na platformě Sitecore v říjnu 2014. Cílem implementace bylo jednak zlepšit zákaznickou zkušenost, zjednodušit, zrychlit a zpřehlednit nákupní proces a získat informace o chování a potřebách cílových skupin zákazníků.

Společnost se stále rozrůstá i co do počtu zaměstnanců. Ke konci letošního roku by se jejich počet měl vyšplhat až na 650. S tím roste i potřeba jejich efektivního řízení, které by vedlo ke zvýšení jejich produktivity.

K tomu má přispět i společnost Microsoft se svým produktem Office 365. "Řešení od společnosti Microsoft jsme zvolili kvůli škálovatelnému prostředí bez nároku na vlastní infrastrukturu. Office 365 obsahuje funkcionality, které nám pomohou zvýšit produktivitu našich zaměstnanců. Díky službě Lync se usnadnila komunikace mezi nimi a za pomoci technologie SharePoint zase správa sdílených dokumentů," říká Zdeněk Křenek, IT ředitel ve společnosti Siko.

"Prostředí Microsoftu je pro naše zaměstnance navíc důvěrně známé, proto přechod do cloudového řešení neklade žádné nároky na uživatele," uzavírá Křenek.