Efektivní, snadné a nenákladné řešení, jak obsadit pracovní pozici vhodným kandidátem, je využít referencí a kontaktů svých stávajících zaměstnanců. Inzerát s pracovní nabídkou můžete šířit prostřednictvím sociálních sítí mezi své zaměstnance, ti pak dále mezi své kontakty a jejich známé. Řetězení se může zastavit u vámi hledaného kandidáta.

Šíření inzerátu si můžete usnadnit pomocí on-line nástroje pro personalistiku na sociálních sítích. První nástroj tohoto druhu ve střední a východní Evropě je webová aplikace Jobote, vyvinutá mladým českým programátorem Tomášem Horáčkem. Jak se v jeho hlavě zrodil tenhle zdánlivě banální nápad, který zefektivní nábor zaměstnanců a ušetří firmě náklady, si můžete přečíst zde.

Jak celý systém funguje?

HR specialista vaší firmy jednoduše publikuje v systému Jobote pracovní inzerát, ve kterém popíše volnou pozici a požadavky na kandidáty. Současně uvede nabízenou odměnu za doporučení kandidáta, který uspěje ve výběrovém řízení.

HR specialista následně rozešle zaměstnancům firmy e-mail, ve kterém je umístěn link s pracovním inzerátem. Zaměstnanec na odkaz z e-mailu klikne a vytvoří si unikátní Jobote link, který sdílí se svými známými na sociálních sítích.

Ti poté mohou odkaz s pracovní nabídkou dále jedním kliknutím sdílet mezi své známé a přátele. Sdílení zpravidla probíhá na Facebooku, Twitteru, či LinkedInu, ale je možná i integrace s dalšími sociálními sítěmi.

Uchazeč, který projeví zájem o danou pracovní pozici, vyplní své údaje a přihlásí se do výběrového řízení. HR specialista má o přihlášených uchazečích přehled v administračním rozhraní systému Jobote. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Systém automaticky páruje doporučené kandidáty právě se zaměstnanci, kteří sdíleli danou pozici. Díky tomu nemusí HR oddělení nadále evidovat tuto informaci. V případě, že je doporučený kandidát přijat, náleží zaměstnanci finanční odměna, jejíž výši a podmínky výplaty stanoví firma. Většinou je odměna zaměstnanci vyplacena až po úspěšném přestání zkušební doby nového zaměstnance. 

Cena řešení

Jobote může dle tvůrců řešení ušetřit až 70 procent nákladů vynaložených firmou na najímání zaměstnanců. Dříve si Jobote za službu účtoval provizi za již dohozeného zaměstnance, který navíc v dané firmě úspěšně přečkal zkušební dobu. Nyní si ale účtuje měsíční paušál odstupňovaný podle toho, kolik inzerátů může skrz tento nástroj personální oddělení vyslat mezi svoje zaměstnance.

„Rozhodli jsme se k tomu hlavně kvůli vylepšení a zpřehlednění cash flow. Teď jsme totiž na platbu museli často čekat několik měsíců,“ zdůvodňuje celou operaci Horáček.

Doporučení uchazeči zpravidla setrvají ve firmě déle než ostatní úspěšní kandidáti. Statistika společnosti Jobote hovoří téměř o 1,5násobku doby, již ve firmě strávili zaměstnanci, kteří byli najati prostřednictvím personální agentury, a nikoli přes doporučení na sociálních sítích. 

Komu je tento nástroj určen?

Tohoto HR nástroje mohou k zefektivnění procesu najímání zaměstnanců využít jak velké, tak střední podniky. Mezi klienty se však vyskytují i malé IT podniky s méně než deseti zaměstnanci.

Počet klientů brněnského start-upu postupně narůstá. V současnosti jich má Jobote přibližně 80. Většinou se jedná o společnosti podnikající v oblasti IT, obchodu, ale i bankovnictví. 

Služeb Jobote využívají například personalisté v Air Bank a Home Creditu, ale i v české Lufthanse či nově v uničovském Unexu.

Konkurenční služby 

Na českém i zahraničním trhu funguje několik konkurenčních služeb, například Jobvite, Yesgraph, Startupjobs, Referstar či Jobs.cz. Výhodou Jobote je oproti konkurenčním produktům velká provázanost se sociálními sítěmi, která zaručuje rozšíření inzerátu mezi cílovou skupinu kandidátů.

Je totiž více než pravděpodobné, že vaši stávající zaměstnanci mají mezi svými známými přátele stejného vzdělání a kvalifikace, kterou ve firmě vyžadujete. Proces hledání vhodného kandidáta se tak může významně zjednodušit a zkrátit.