Ryze mužské obory technického zaměření přestávají být s vývojem času ryze mužské. Podle průzkumu auditora soutěže Ocenění českých podnikatelek NSG Morison podniká v těchto oborech celkem 40 procent žen, a to od stavebních oborů až po prodej komponentů pro kamionovou dopravu, či turbíny pro větrné elektrárny. Třicet procent z nich se zaměřuje na výrobní činnost.

Na cenu bylo letos vybráno 11 885 potenciálních kandidátek, z nichž vzešlo 397 semifinalistek s nejlepšími ekonomickými výsledky. Do finále pak postoupilo 47 společností.

 Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že průměrný věk letošních finalistek je 48,2 let, což je o deset let méně než průměr u mužů.

Průměrný věk podnikatelek v rámci průzkumu společnosti

Zdroj: NSG Morison 

Rozdíl je také ve vnímání podnikání. „Pokud ženy podnikají, tak to berou více vážně než muži, což vyplývá z faktu, že pouze čtvrtina obchodních společností vlastněných ženou nevykazuje žádnou činnost, zatímco na celém trhu je to více než 40% společností,“ říká člen představenstva Pavel Fingera a dodává, že „podnikání žen je rovnoměrněji rozloženo mezi kraje, než je tomu u obchodních společností jako celku“.

Kolem sebe ženy, na obchod raději muže

Průzkum dále uvádí, že ženy se v rámci své firmy obklopují častěji ženami. Důvodem je větší spolehlivost a lepší řešení krizových situací. Opačně je tomu v rámci obchodních vztahů, tam raději jednají s muži. 

Současné podnikatelky jsou spíše individualistky, které sami rozhodují o zásadních otázkách. Nedělá jim však problém požádat o radu odborníka nebo si přiznat slabinu. Jsou empatické, až 80 % podniků vlastněných ženami podporuje charitu, a to převážně sociálního charakteru.

V konečném důsledku ale řeší stejné problémy a obávají se podobných věcí jako muži. „Polovina dnešních podnikatelek se nejvíce obává rostoucího daňového a odvodového zatížení, dále korupce či zvyšování cen surovin. Téměř čtvrtina má obavy z neschopnosti financovat další růst své firmy. Naopak podnikatelky mají nejmenší obavy z neangažovanosti svých zaměstnanců či špatné kultury ve své firmě,“ dodává partner poradenské společnosti NSG Morison Petr Šíma s tím, že pro 78 % podnikatelek je do budoucna nejdůležitější strategií udržet si stávající zákazníky, proto polovina z žen sází na budování dobrého jména firmy, zavedení nových služeb či výrobků, ale také si uvědomují nutnost modernizace či investice do technologií.

Dobrou zprávou bezesporu je, že 62 procent firem vlastněných ženami chce v budoucnu nabírat další zaměstnance, z toho skoro polovina více jak 10 procent. Že by se opravdu blýskalo na lepší časy?

Vítězky 6. ročníku ocenění Ocenění českých podnikatelek

MALÁ SPOLEČNOST

1. REVATECH s.r.o. (Eva Hronová)

2. MOVANA, spol. s r.o. (Jarmila Mrázková)

3. DROGERIE CENTRAL s.r.o. - Alena Gergelová

STŘEDNÍ SPOLEČNOST

1. Sunny Canadian International School – Základní škola a Gymnázium, s.r.o. (Alice Štunda)

2. HS Čáslav s.r.o. (Miluše Dvorecká)

3. Soukromá klinika LOGO s.r.o. (Ilona Kejklíčková)

VELKÁ SPOLEČNOST 

1. RI-STAV s.r.o.(Irena Ryšavá)

2. E.M.T. spol. s r.o. (Alena Drašnarová)

3. MAXIMA REALITY, s.r.o. (Marta Slánská)

CENA GE MONEY BANK – VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA

KM – KOV s.r.o. (Renata Klimentová)

CENA ZA VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY – pod patronací CEMI

FORCORP GROUP spol s r.o. (Irena Jelínková)

CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ – pod patronací Allianz

PROBET s.r.o. (Ivana Pospíšilová)

 

Vyzkoušejte si nový portál pro malé a střední firmy - VÍCE O PORTÁLU ZDE

REGISTRUJTE SE ZDARMA - ZDE