Přistoupit na standardní nabídku českého mobilního operátora znamená platit za volání, SMS a internet téměř nejvíc v Evropě. Proto si mnoho Čechů zvyklo při každé změně smlouvy tvrdě vyjednávat. Existují ale i jiné cesty, jak ušetřit – a využít snahy operátorů získávat co nejvíc nových klientů.

Jako modelový příklad může posloužit jedna moravská průmyslová firma, která ještě předloni provozovala jen několik desítek telefonních čísel a dnes jich má více než pět tisíc. Šestkrát víc než má zaměstnanců. I tato relativně malá firma byla pro jednoho z operátorů natolik zajímavá, že jí nabídl prakticky velkoobchodní cenu 20 haléřů za minutu volání, která se po dvou letech výměnou za levnější SMS a internet v mobilu "zvýšila" na 36 haléřů.

"Bohužel podmínky nám neumožňují o této smlouvě hovořit,“ říká manažer firmy. V širokém okolí ale celé rodiny oznamují známým změnu telefonního čísla, která byla podmínkou nového tarifu, a chlubí se voláním za zlomek toho, co platí jejich sousedé bez příbuzného ve firmě. Výrobní firma tak nově rozesílá účty na pět tisíc telefonních čísel a levné volání považuje za jeden z benefitů pro zaměstnance.

Takových firem je v Česku více a záleží jen na jejich vyjednávacích schopnostech a aktivitě zástupců operátora, na jaké ceny se dokážou dostat. Firmy si tak mohou vyjednat podmínky, na které soukromé osoby nedosáhnou, ani když hrozí odchodem k jinému operátorovi.

Firma operátorem

Trend ukazuje i rostoucí podíl firemních zákazníků na celkovém počtu SIM karet v Česku. Lidé zkrátka převádějí soukromá čísla pod křídla zaměstnavatele – svého či někoho z rodiny. Operátoři se jen s obtížemi snaží udržovat klienty na soukromých číslech zvýhodňováním rodinných balíčků. Nikdo ale zatím nepředstavil atraktivní nabídku, která by ukázala, že i soukromá osoba může volat za podobně atraktivních podmínek jako firmy.

Ve Francii se nyní objevil operátor Free Mobile, který nabízí tarif snů. V přepočtu za pětistovku neomezený balíček volání, SMS, MMS a internetu v mobilu. "Nelze hodnotit zaváděcí nabídku operátora, který vstupuje na trh a potřebuje získat tržní podíl,“ brání se srovnání mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podobná nabídka by se ale možná už letos mohla objevit v Česku.

Prostor na zlevnění tu je, i kdyby operátoři plošně zlevnili téměř o polovinu, stále by byli v provozním zisku. Jako drazí vycházejí čeští operátoři i v porovnání s dalšími evropskými zeměmi.

Průlom mají přinést až aukce frekvencí, které chce letos uspořádat telekomunikační úřad.


 

Debata: Stalo se vám, že operátor aktivoval (a následně účtoval) službu, kterou jste si neobjednali?

Podělte se s námi o své zkušenosti s triky mobilních operátorů. Napsat ji můžete do okna níže, nebo na facebookový profil HN Byznys.

Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: