On-line nakupování již vyzkoušel každý druhý Čech a každý čtvrtý Slovák. Třicet procent z nich nakupuje na internetu bez obav, vyplývá z průzkumu portálu Heureka.cz a nákupní galerie Aukro.

“Tento podíl je zachován mimo jiné díky rostoucím pozitivním zkušenostem s nakupováním on-line, které vyzkoušelo více než 97 % uživatelů internetu a každý druhý obyvatel České republiky,“ říká Tomáš Hodboď, manažer portálu Heureka.cz.

Přibližně čtyřicet procent internetových uživatelů má ale zároveň strach, že bude muset své internetové produkty složitě reklamovat. Deset procent uživatelů se zase bojí vyšších cen za dopravu. Podle Hodbodě si proto až pětina uživatelů vyzvedává své zboží osobně v prodejně, aby si nemuseli platit za dopravu a předešli případné ztrátě zboží, která může po cestě nastat.

V porovnání s loňskem o pět procent stoupl počet uživatelů, kteří před nákupem na internetu hledají hodnocení elektronického obchodu, ve kterém chtějí nakoupit. Celkem těchto služeb využívá třetina internetových uživatelů.

Webové tržby rostou

Podle odhadů se tržby e-shopů v loňském roce pohybovaly kolem 33 miliard korun, o šest miliard korun víc než v roce 2009. Třetinu z toho prodejci utržili během vánočních svátků.

Například internetový obchod s výpočetní technikou a elektronikou Alza.cz je toho zářným příkladem. Za loňský rok si Alza.cz zvýšila tržby o 34 procent na 5,608 miliardy korun

“V roce 2011 se dá očekávat další nárůst prodeje, především díky většímu počtu nákupů spokojených zákazníků,“ řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.