Automobilka Audi zruší v Německu do roku 2025 na 9500 pracovních míst. Chce ušetřit miliardy eur a přizpůsobit výrobu éře elektromobilů. V oblasti elektromobility a digitalizace proto naopak dalších 2000 pozic vytvoří. Firma, která v závodech v Ingolstadtu a Neckarsulmu nyní zaměstnává zhruba 61 tisíc lidí a celosvětově má asi 90 tisíc pracovníků, to uvedla ve svém úterním sdělení.

Díky restrukturalizaci by dceřiná společnost koncernu Volkswagen, kterému patří i česká Škoda Auto, chtěla ušetřit šest miliard eur (153 miliard korun). Provozní marže by tak měla zůstat v rozmezí devět až 11 procent.

Některých luxusních automobilů Audi se dotkl dieselový skandál z toku 2015, v jehož ohnisku se ocitl mateřský Volkswagen. Od té doby firma výrazně zaostává za svými konkurenty Daimlerem a BMW. Náklady na urovnání skandálu se vyšplhaly na miliardy eur. Přestože se ve společnosti v uplynulých sedmi letech vystřídalo šest vývojových ředitelů, prodej vozů stále klesal. Znovu do zisku má společnost díky užší spolupráci s Porsche a VW dostat její příští šéf Markus Duesmann, který se funkce ujme v dubnu příštího roku.

Ve třetím čtvrtletí se provozní zisk Audi meziročně zvýšil o tři procenta na 938 milionů eur (bezmála 24 miliard korun). Automobilka nicméně od července do září prodala méně vozů než loni za stejné období a očekává, že letos na trh dodá jen neznatelně více vozů než v roce 2018.

Mateřský koncern Volkswagen před časem oznámil velké změny ve vedení firmy. Generálním ředitelem a předsedou představenstva Audi se od 1. dubna stane padesátiletý Markus Duesmann. Nahradí Nizozemce Brama Schota, který byl do funkce potvrzen teprve na počátku letošního roku.

Duesmann během své kariéry prošel četnými posty u německých konkurentů Audi. Zprvu u Daimleru­-Benz ve Stuttgartu, kam nastoupil hned po studiích jako konstruktér, později zakotvil v bavorském BMW. V jeho představenstvu, kde seděl do loňského července, odpovídal za nákup a síť dodavatelů.

"Hlavním Duesmannovým úkolem bude dostat Audi znovu na technologickou špičku," uvedl šéf Volkswagenu Herbert Diess.

Ten byl stejně jako Duesmann členem představenstva BMW, a to v letech 2007 až 2014.