Češi rádi podporují potřebné. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Insight Lab pro neziskové sdružení Fórum dárců. Téměř 50 % lidí si v posledních dvou letech koupilo originální předmět od neziskové organizace, 35 % poslalo alespoň jednu dárcovskou SMS. A téměř 20 % dárců poslalo svůj finanční dar příkazem k úhradě. Více než 50 % dárců navíc uvažuje, že oblíbenou neziskovou organizaci podpoří v charitativní crowdfundingové kampani. Pro 35 % respondentů je důležité, aby je charitativní crowdfundingový projekt zaujal, především nesmí být nudný a musí z něj být zřejmé, že skutečně pomůže potřebným.

Neziskové organizace ve vlastním šetření Fóra dárců z října letošního roku tento trend rovněž podpořily. Jejich donoři nejčastěji posílají finanční dary jednorázovým příkazem k úhradě (78 %), často získávají příspěvky od drobných dárců také prodejem vlastních originálních předmětů (22,4 %). Dlouhodobí (pravidelní) dárci neziskovým organizacím darují finance nejvíce prostřednictvím trvalých (56 %) nebo jednorázových (48 %) příkazů. 18,4 % neziskovek získává pravidelné dary také pomocí dárcovských SMS.

"Tato čísla podporují celosvětové trendy, že i dárcovství se přesouvá do on-line světa, protože i originální předměty neziskových organizací si dárci pořizují velmi často on-line," říká výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Nejčastěji lidé lidé podle průzkumu Insight Lab darují na pomoc nemocným a lidem s handicapem (64,2 %), rádi také podpoří oblast děti, mladí, rodina (37, 1 %), humanitární pomoc a lidská práva (23 %) a životní prostředí, rozvoj regionů a ochranu zvířat (21, 4 %).

Téměř 50 % Čechů uvádí, že je pro ně velmi důležitá osobnost, která neziskovou organizaci zastupuje.

Informace o neziskových projektech hledají nejčastěji v televizi a rozhlase (41,2 %). "Tím se Češi vymykají globálním průzkumům. Například zpráva Global Trends in Giving Report za rok 2017 uvádí, že globálně lidi inspiruje k dárcovství televizní a rozhlasové vysílání jen v osmi procentech," srovnává trendy Šplíchalová.

Přes 30 % Čechů hledá informace také v on-line médiích a na sociálních sítích, 20 % si jde pro informace přímo na weby neziskových organizací a stejné procento věří informacím o neziskových projektech v tištěných médiích.

Češi pochválili neziskové organizace. Podle nich dokážou správně komunikovat se svými dárci (téměř 65 % respondentů) a daří se jim i v komunikaci na sociálních sítích (62 % respondentů).

Ačkoliv 56, 9 % respondentů uvedlo, že negativním výrokům politiků a dalších osobností veřejného sektoru o neziskových organizací nepřikládá žádnou váhu a řídí se vlastním úsudkem, 32, 7 % připouští, že váhu těmto výrokům sice příliš nepřikládá, ale pochybnosti o fungování neziskového sektoru má.

"Naštěstí tento fakt zatím ještě významně neovlivňuje chuť Čechů dávat a pomáhat," vysvětluje výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová. "Dopadá ale na reputaci mnoha dobročinných projektů a české neziskovky musejí kromě pomoci potřebným řešit i tyto problémy."

Nejdůležitější pro dárce je, aby měla organizace výsledky, které skutečně prospívají (49, 4 %), úspěšně realizované projekty s jasně doloženými výstupy (47, 2 %), transparentní financování (30,2 %) a otevřenou komunikaci (21, 7 %). "A téměř 50 % Čechů uvádí, že je pro ně velmi důležitá osobnost, která neziskovou organizaci zastupuje," upozorňuje Šplíchalová.

Fórum dárců v Den dárců 29. listopadu nejen tradičně na Dárcovském summitu představuje žebříčky nadací a nadačních fondů, ale také přináší nová data a trendy v dárcovství v České republice. Letos jako dárek všem neziskovým organizacím a jejich dárcům připravilo unikátní Mapu dárcovství, jež je k dispozici od 29. listopadu na webu Donorsforum.cz, a také zprávu o rozvoji dárcovství z pohledu dárců a neziskových organizací.

Žebříčky Nejlepších nadací a fondů vycházejí ve středu 29. listopadu jako součást Hospodářských novin. Kromě informací, kolik peněz loni nadace a fondy rozdělily potřebným, v něm najdete i řadu článků mapujících tuzemský neziskový sektor.