Budoucímu premiérovi Andreji Babišovi se rozšiřuje jeho byznysové impérium o nový obor. Babišovy stamiliony zamířily překvapivě do letectví. Společnost Hartenberg, která spravuje Babišovy peníze a letos ji kvůli zákonu o střetu zájmů formálně vložil do svých svěřenských fondů, koupila polovinu v opravnách letadel Avia Prime. Firma má hangáry v Polsku a ve Slovinsku a její obrat přesahuje miliardu korun.

Obchod HN potvrdil šéf Hartenbergu Jozef Janov, cenu odmítl říct. Podle zdroje HN blízkého jednání se ale pohybovala mezi půl a tři čtvrtě miliardou korun.

"Je to zajímavá firma, každý rok roste dvouciferně," řekl HN Janov, který Babišovy miliardy spravuje spolu s Liborem Němečkem, členem představenstva Agrofertu zodpovědným za nákupy firem a financování skupiny. "Letecký průmysl roste a čekáme, že bude růst i v budoucnu. Zároveň v odvětví působí relativně málo firem," říká Janov. "Naší výhodou je, že máme v Polsku a ve Slovinsku stovky zaměstnanců a jsme levnější než západní konkurence, protože náklady na mechanika tvoří asi dvě třetiny všech nákladů. Aerolinkám se tedy často vyplatí zaletět do Polska na servis letadla," vysvětluje Janov.

Avia Prime zastřešuje dvě opravárenské firmy − polskou Linetech a slovinskou Adria Airways Tehnika. Avia Prime zaměstnává celkem zhruba 700 lidí a hlavní základnu má na letišti Jasionka u Řešova. Hangáry má také v Katovicích a ve slovinské Lublani. Servisuje letadla značek Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier a ATR pro 70 aerolinek, převážně z Evropy. Mezi zákazníky patří aerolinie od velkých hráčů typu Lufthansa, Swiss či British Airways přes nízkonákladové EasyJet, Wizz Air nebo Enter Air až po menší aerolinky. Svá letadla u firmy servisuje i český Travel Service.

Od fastfoodu do Aviation Valley

Linetech je členem sdružení polských leteckých firem Aviation Val­ley podle vzoru Silicon Valley. Firmy této organizace se soustřeďují především ve východní části Polska kolem města Řešov, kde je tradiční zázemí polského leteckého průmyslu. Přes 150 firem v této organizaci zaměstnává zhruba 24 000 lidí. V Řešově má také Linetech jednu ze svých hlavních základen, kde mimo jiné servisuje Boeing ­Dreamliner polských státních leteckých linek LOT.

750 mil. Kč

je podle zdroje blízkého jednání přibližná cena, kterou Hartenberg zaplatil za polovinu leteckých opraven Avia Prime.

Polské letecké firmy naříkají, že nemají dostatek mechaniků. Linetech spolupracuje se dvěma středními školami v Řešově a Mielci, jejichž studentům nabízí praxi a slibuje si, že z nich získá nové zaměstnance.

Firmu založil v roce 2008 Piotr Kaczor s bratrem Wojciechem, v roce 2010 otevřela první opravny ve Varšavě a Katovicích, k nimž se později přidaly Gdaňsk, Vratislav, Krakov a Řešov. Právě hangár v posledně jmenovaném městě označuje Kaczor za nejmodernější zařízení svého typu ve střední a východní Evropě.

Piotr Kaczor má za sebou kariéru v byznysu s rychlým občerstvením. Než založil letecké opravny, které podle jeho slov vycházejí z vášně jeho bratra pro letadla a létání, působil v PepsiCo nebo ve firmě, která ve východní Evropě řídila sítě rychlého občerstvení jako KFC či Pizza Hut.

Šéf Hartenbergu Janov HN řekl, že Avia Prime chystá expanzi − a to jednak stavbou nových hangárů, protože ty současné jsou plně obsazené opravovanými letadly, tak případným nákupem dalších firem z oboru.

V Česku jsou největšími opravnami Czech Airlines Technics, spadající pod státní Český Aeroholding, a ostravský Job Air, vlastněný Jaroslavem Strnadem, Alexejem Beljajevem a Michalem Lazarem.

Janov označil nákup polovičního podílu v Avia Prime za finanční investici, což znamená, že firmu bude nadále řídit současné vedení a Babišovy peníze zamíří na další rozvoj.

Špatné vztahy s Poláky

Vstup do letectví je u Babiše překvapivý − Agrofert působí zejména v chemii, potravinářství, kromě toho hraje v regionu důležitou roli také v lesnictví nebo v médiích. Babišovy investice mimo Agrofert pak skrze Hartenberg mířily zejména do zdravotnictví. Během pár let Babišův investiční tým v čele s Janovem a Němečkem vybudoval jednoho z největších hráčů v umělém oplodnění v Evropě. Zároveň investoval do zdravotnických zařízení, provozuje například velkou polikliniku v pražských Modřanech.

Další neobvyklostí této investice je nákup za stamiliony v Polsku, kam se Babišovi dlouhá léta nedařilo proniknout. Navíc s Poláky měl Babiš v minulosti špatné obchodní vztahy, a to už od dob privatizace Unipetrolu zhruba před 15 lety. Babiš nejprve firmu v roce 2001 zprivatizoval zhruba za 12 miliard korun, ale pak ji státu vrátil s tím, že je drahá. Druhý prodej zhruba za 15 miliard přišel v roce 2004 a skupinu získal PKN Orlen. Babiš polské firmě pomáhal a měl za to dostat přislib, že získá některé dceřiné firmy. To se ale nestalo.

Agrofert podal na PKN Orlen v souvislosti s tím čtyři žaloby. Uspěl ale jen s jednou z nich, když v roce 2009 musel Orlen zaplatit pokutu zhruba 2,5 miliardy. Po polské rafinérské skupině ale Babiš požadoval přes 20 miliard korun.

Babiš pak dlouhá léta opakovaně kritizuje polské potraviny.

Kdo má naopak v Polsku dobrou pověst, je Jozef Janov. A to ze svého dřívějšího působení v investiční skupině Penta. V Polsku se mu už podařilo pro Babiše koupit předního výrobce rýžových a kukuřičných placek Good Food. Spolu s investicemi do výroby už Hartenberg vynaložil na tuto firmu přes mi­liardu korun.