Wonder Woman se stala přesně tím, co hollywoodské studio Warner Bros. a jeho komiksová dcera DC Comics potřebovaly − filmem, který si oblíbili jak diváci, tak kritici. S celosvětovými tržbami téměř 900 milionů dolarů a pochvalnými recenzemi se Warnerům konečně podařilo přijít se snímkem, jenž ve všech ohledech snese srovnání s plejádou úspěšných komiksových postav (namátkou Iron Man, Thor, Strážci galaxie), které do kin posílá disneyovský Marvel Entertainment. Na úspěchu dvouhodinového příběhu o krásné amazonce Dianě, která za první světové války opustí bájný ostrov antických ochránkyň a vydá se do světa lidí bojovat se zlým bohem Aresem, se přitom výrazně podíleli i čeští filmoví odborníci. Přes rok na něm pracovalo 120 grafiků z pražského trikového studia UPP, dodali na 350 záběrů pro několik desítek scén. Mimo jiné na svých počítačích kompletně vymodelovali kulisy historického Londýna nebo německé letiště a továrnu, kde vznikají zákeřné bojové plyny.

"Když jsme před lety začali dělat pro velké hollywoodské produkce, naší hlavní devízou byla cena. Dobrá kvalita za výbornou cenu. To se už ale posunulo. Jsme sice pořád o trochu levnější, ale je to spíš jen takové plus. Hlavní důvod, proč se na nás obracejí, je kvalita. Jsme definitivně v první lize," vypráví spoluzakladatel UPP a jeho většinový vlastník Vít Komrzý. Důležitou roli ale i nadále hrály investiční pobídky pro filmaře, kdy stát vrací štábům část nákladů zpět. "Natáčení Wonder Woman probíhalo v zahraničí, naše angažmá podpořily maďarské pobídky prostřednictvím naší budapešťské kanceláře."

Když Komrzý v sídle společnosti v pražských Vršovicích, kde už firma postupně zabírá dva činžáky včetně vnitrobloku, hovoří o tom, že se UPP definitivně stalo součástí světové trikové extraligy, má kromě Wonder Woman po ruce další důkaz. Tým UPP se podílel i na možná nejočekávanějším filmu letošního roku: pokračování legendární sci-fi Blade Runner 2049. "Dělali jsme asi 150 záběrů včetně scén s Harrisonem Fordem," chlubí se ředitel firmy a dodává, že klíčovou postavou je v těchto projektech jeho společník Viktor Müller, který vede v UPP divizi vizuálních efektů.

Pražské studio, jež se v menší míře kromě triků věnuje i filmové postprodukci a reklamní tvorbě, nyní zaměstnává zhruba dvě stovky lidí. To je nárůst o 50 procent během posledních pěti let. Ne všichni jsou kmenoví zaměstnanci, něco jsou externisté, jež si UPP najímá na jednotlivé zakázky. Když dojde na spolupracovníky, jak Komrzý svým lidem říká, je to velmi podobná písnička jako u jiných podnikatelů: "Hledat lidi je nesmírně těžké. Natáčení filmů se hodně změnilo, vznikla úplně nová místa. Máme tu pozice jako 3D modelář, 2D kompozitor, supervizor vizuálních efektů, 3D animátor… Jsou to technické a zároveň kreativní obory."

Ačkoli už se na FAMU, písecké filmové akademii či zlínské Baťově univerzitě snaží tyto moderní profese vyučovat, v UPP se rozhodli raději víc spoléhat na sebe a před rokem spustili vlastní vzdělávací středisko. "UPP akademie je vlastně takový tréninkový program na tři až šest měsíců. Je určena mladým lidem, kteří už sice mají nějaký základ, ale jsou bez zkušeností. Ti nejšikovnější pak přecházejí do našeho týmu," pochvaluje si "domácí výchovu" Komrzý.

Konkurence ze světa

ILM

Zřejmě nejslavnější trikové studio na světě, které v 70. letech založil George Lucas, když vznikaly jeho Hvězdné války. Industrial Light & Magic se v roce 2012 stalo součástí společnosti Disney, když hollywoodské studio koupilo skupinu Lucasfilm, do níž ILM patřilo. Studio má na kontě filmy jako E.T. – mimozemšťan, Zpátky do budoucnosti, Jurský park nebo Piráti z Karibiku. Za triky dostalo několik desítek Oscarů.

Double Negative

Londýnská firma je největším specialistou na vizuální efekty v Evropě, zaměstnává na tisíc lidí. Vznikla v roce 1998, podílela se třeba na sérii o Harrym Potterovi nebo podobně jako UPP na Wonder Woman či Blade Runnerovi 2049.

MPC

Společnost Moving Picture Company vznikla v Británii v polovině 70. let, dnes je součástí francouzského koncernu Technicolor. Pobočky má po celém světě. Vyráběla scény třeba do velkofilmu Kniha džunglí.

I přes trable s nabíráním zaměstnanců, což je při rekordně nízké nezaměstnanosti starost většiny českých podnikatelů, ale přední evropská triková firma nemá důvody ke smutku − od roku 2012 stouply její tržby skoro o 50 procent a znásobil se jí i zisk. Nemalou měrou se na tom podílela budapešťská filiálka, kterou UPP rozjelo už před devíti lety, protože kvůli štědrým maďarským pobídkám pro filmaře se na jih od českých hranic přesunula řada hlavně amerických produkcí. "Centrála je pořád v Praze, pracuje tady i většina lidí," upozorňuje dvaapadesátiletý Komrzý. Loni byl souhrnný obrat české i maďarské UPP kolem 400 milionů.

Od Pilaře k Zemeckisovi

Kořeny jeho společnosti sahají až do první poloviny 90. let. Ačkoli je Komrzý původní profesí stavební inženýr, ještě před rokem 1989 se oženil s dcerou legendárního českého výtvarníka Radka Pilaře, který ho inspiroval světem filmu. Právě ve spolupráci s autorem Rumcajse či postavičky Večerníčka postupně pronikal do trikařského řemesla. Po Pilařově smrti v roce 1993 se s několika kolegy rozhodl založit firmu, s níž by navázal na to, co s tchánem po revoluci začali jako jedni z prvních zkoušet − počítačovou animaci. "Nevěděli jsme, jaké si dát jméno. Tak nějak náhodou jsme vymysleli mezinárodně znějící Universal Production Partners," směje se Komrzý při vzpomínce, kde se vlastně vzala zkratka UPP.

Od té doby prošla jak jeho společnost, tak celý obor zásadní proměnou. S ohledem na to, že pro Wonder Woman modelovali historický Londýn, pro snímek Muž na laně Roberta Zemeckise zase kreslili Manhattan ze 70. let a ve Smrtonosné pasti 5 měnili ulice Budapešti na Moskvu, se nabízí otázka, kdy se začne definitivně všechno natáčet v ateliérech před zelenou stěnou. Na ni pak umělci z UPP nebo z jejich slavné konkurence Industrial Light & Magic, založené tvůrcem Hvězdných válek Georgem Lucasem, dokreslí všechno ostatní.

"Hned tak to ještě nebude. Když můžete maximum věcí natočit v prostředí, kde se děj odehrává, je to vždycky nejlepší. Ekonomicky to ovšem často nejjednodušší není. Natáčet v Paříži u Notre Dame není možné měsíc. Právě pak přicházíme na řadu my," vysvětluje Komrzý. "Kolegové ta místa ale musí objet. Všechno, co se modeluje, musí vycházet z konkrétních referencí. Něco najdete na internetu, ale většinou potřebujete specifická místa, zvláštní úhly a pak je nejlepší jet na místo s foťákem a kamerou a natočit si to. Třeba u Muže na laně jsme kromě Paříže modelovali i Manhattan, dostali jsme i referenční záběry z helikoptéry. Jenže pokud chce režisér zachovat autenticitu 70. let, zjistíte, že se toho hodně změnilo, a musíte jít i do archivu," dodává.

Seriálový boom

Práce na vysokorozpočtových filmech, jako byla Wonder Woman, Velká čínská zeď nebo Blade Runner, sice pořád poutá hodně pozornosti, ale do popředí se teď dostávají i velké televizní projekty, často také s poměrně vysokým rozpočtem. To souvisí obecně s trendem posledních let, kdy se ze seriálů stalo špičkové zboží, v němž účinkují slavní herci a na jehož výrobě se podílejí nejlepší scenáristé či režiséři. Pražský tým UPP si díky tomu letos vysloužil už svou šestou nominaci na prestižní cenu Emmy − bylo to za triky pro seriál Génius o životě Alberta Einsteina. Ten pro stanici National Geographic natočilo studio 20th Century Fox a podstatná část vznikala v Praze.

V přípravě jsou přitom další velké věci. "Letošek hodnotím jako nejlepší rok naší kariéry. Když pominu velké hollywoodské filmy, dělali jsme kompletní postprodukci televizní série Knightfall, za Einsteina jsme dostali nominaci na Emmy. Studio Fox už roztáčí pro National Geographic další sérii o Picassovi a kolegové jsou právě teď v Paříži a ve Španělsku, aby pak mohli začít modelovat. Dokončili jsme také velký projekt v produkci Ridleyho Scotta pro americkou kabelovou stanici AMC, jmenuje se The Terror," líčí Vít Komrzý.

Zvláště u posledně zmíněné spolupráce hýří podnikatel nadšením. Jde o sérii inspirovanou úspěšným sci-fi hororem spisovatele Dana Simmonse, která pojednává o britské lodi na polární výpravě z poloviny 19. století. Jejím cílem bylo objevit severní cestu do Číny, opancéřované plavidlo ale na několik let uvázlo za polárním kruhem, jeho posádka byla odsouzená ke kanibalismu a ke všemu se střetla s neznámým monstrem. "Celé natáčení proběhlo v relativně malém ateliéru v Budapešti a my jsme tady v Praze vyrobili na počítačích polární scenerii, 360 stupňů polární krajiny," směje se Komrzý.

V posledních letech se mění způsob sledování filmů, na což reagují velcí internetoví hráči. UPP spolupracovalo na filmu Milada o Miladě Horákové, který spoluprodukoval Netflix, pro Amazon Studios zase v pražských kancelářích vznikají záběry do první řady temného seriálu Carnival Row. Díky němu byl nedávno v Praze k vidění známý americký herec Orlando Bloom.

Domácí kino

Že v UPP milují filmy, je zřejmé. V prostorech pražské centrály je i kinosál pro 55 lidí, kde se kromě pracovních projekcí občas pořádají promítání i pro zaměstnance a přátele. Jak ovšem společnost roste, přestává soukromý biograf stačit: "Teď už si pronajmeme velký sál v multiplexu, abychom se tam všichni vešli. A zapíjet úspěchy už musíme taky spíš v baru. Jinak bychom se nevešli."

Na české filmové scéně ovšem UPP zastává významné místo nejen kvůli kvalitě svých trikových kouzelníků. Na řadě filmů, které v Česku vznikají, se firma podílí i jako koproducent. Komrzý vysvětluje, že některé domácí projekty těžko hledají finance a vybrané z nich studio podpoří. Naposledy se takhle díky jeho pomoci podařilo dotáhnout a do kin přivést loutkovou sci-fi grotesku o cestě sovětského psa do vesmíru Lajka. "Je to zajímavý projekt. Byl bych rád, kdyby lidé ocenili energii, která se do toho vložila. Ten film vznikal přes osm let," hodnotí Komrzý výsledek úsilí Aurela Klimta, který se divákům představil v premiéře před 10 dny.

Logo UPP ovšem lze najít u spousty jiných filmů, které k sobě v nedávné době připoutaly pozornost − třeba poslední dílo Jana Svěráka Po strništi bos, diskutovaný dokument Víta Klusáka Daliborek nebo loňská adaptace pohádky Pavla Šruta Lichožrouti.

"Máme pořád chuť dělat nové věci. Baví nás i po těch více než 20 letech," shrnuje Komrzý aktuální náladu mezi podílníky UPP, kterých je celkem pět (kromě něj a Müllera, ještě vedoucí reklamní divize Jan Malíř, vedoucí postprodukčních služeb Ivo Marák a finanční ředitel a Komrzého bratr Petr). V minulosti se už objevily i nabídky na odkup společnosti některým ze zahraničních konkurentů, nic takového ale prý zatím není na pořadu dne: "Aktivně nic nepodnikáme, takže zatím to není aktuální. Ale nabídky tu byly a do budoucna nevylučuji, že se staneme součástí něčeho většího."