Značkové prodejny se stavebnicí Lego platí za hravé místo, děti si zde mohou stavět modely a ani taková návštěva nemusí nutně skončit nákupem. Něco podobného by podle nového šéfa Datartu Tomáše Balíka mohlo a mělo fungovat i u elektra.

"Prodejny by lidem měly nabídnout víc zážitků a emocí. Chceme, aby si lidi zapamatovali, že u nás byli," říká. "Inspirací je nám právě Lego. V našem podání by mělo jít o různé předváděčky s možností si věc vyzkoušet a podobně," dodává Balík. Výhledově by tak na prodejnách mělo být možné třeba otestování vysavače v provozu nebo si lidé uvaří kávu či vyžehlí košili.

DATART V NOVÉ STRUKTUŘE

Kamenné prodejny s elektrem − byť lidé stále více nakupují přes internet − podle Balíka pořád mají své místo. A konkrétně Datart jim stále věří. Ostatně skrze ně realizuje většinu prodejů a zároveň nyní investuje do jejich dalšího rozšiřování.

Prodejen Datartu v Česku a na Slovensku je nyní přes pět desítek. Letos se otevřely nové například v Jablonci, v Olomouci, v Českých Budějovicích nebo v Jihlavě či v Trenčíně. "Do konce roku otevřeme velké prodejny v Brně, v Martinu a také dvě menší v Praze," vypočítává Balík s tím, že jsou připravené i další nové lokality pro příští rok.

Tomáš Balík (43)

V Datartu působí 10 let, donedávna byl ředitelem nákupu. V listopadu nahradil na postu generálního ředitele Datartu zakladatele a někdejšího spolumajitele Pavla Bádala. Balík je absolventem VŠE, dříve pracoval také pro tabákový koncern Philip Morris.

Lidé na webu produkty studují, sbírají o nich informace, prodejnu ale podle zkušeností Datartu potřebují. I proto, že často funguje jako místo pro vyzvednutí internetové objednávky.

Víc telefonů i kvůli zadní kapse

Potřeba věc fyzicky vyzkoušet je zřejmě nejrozšířenější u kategorií, jako jsou fotoaparáty nebo mobilní telefony. "Chytré telefony jsou asi největším tahounem prodejů. Mimo jiné i proto, že na ně lidé nejsou tolik opatrní jako dřív a často se rozbijí třeba tak, že si na ně lidé sednou, když je nosí v zadní kapse," pozoruje Balík. Zajímavou rostoucí kategorií jsou podle něj také profesionální kuchyňské spotřebiče, což má souviset s boomem zájmu o kvalitní gastronomii. A vůbec se prý daří prodávat vše, co má návaznost na zdravý životní styl, typicky třeba mixéry pro přípravu takzvaného smoothie.

Řada velkých e-shopů a prodejců elektra se snaží nabízet zákazníkům co nejširší sortiment. Počet dostupných produktů tak může mnohde přesahovat sto tisíc výrobků. "My jich máme v nabídce našeho e-shopu asi 20 tisíc. Pokud je na trhu k mání 900 modelů žehliček, my z nich vybereme nějakých 150, které musí uspokojit každého. Zakládáme si na odborném poradenství a i prodavači se ve výrobcích musí vyznat," popisuje Balík.

Aby v Datartu vybrali ty správné modely, které lidi zajímají, podle nového šéfa řetězce jdou zásadní investice na sběr a analýzu takzvaných velkých dat. Aby se následně dala účinněji cílit reklama a další marketingové akce.

Po předešlých letech nemalých ztrát se Datartu daří. Ve finančním roce 2016/2017 firmě vzrostly tržby o pět procent na 5,8 miliardy korun a třetí rok po sobě uzavřela účetnictví v černých číslech.

Co bude dál

Minimálně do konce letošního roku by se na nastavené strategii Datartu nemělo nic měnit. Nijak to zatím neovlivní ani před několika týdny Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže "orazítkované" spojení Datartu se skupinou HP Tronic. "Plně se soustředíme na vánoční sezonu. Proces integrace pak bude probíhat v příštím roce," poznamenává Balík. To potvrzuje i ředitel HP Tronic Daniel Večeřa: "Vánoční sezona je klíčovým hospodářským obdobím pro obě společnosti. Integrace bude téma příštího roku." Dokončena má být v druhé polovině roku 2019.

Jak konkrétně se spojení firem projeví, zatím zřejmé není. HP Tronic a Datart každopádně společně plánují obsadit pětinu trhu prodejů elektrospotřebičů. HP Tronic má momentálně 80 prodejen Euronics, provozuje také e-shopy jako Kasa.cz či Hej.sk. Společně s obchody Datartu a jeho e-shopem vznikl hráč s tržbami kolem 15 miliard korun.

Pro srovnání, ty úplně největší plnoformátové e-shopy, tedy ty, které se nezaměřují jen na elektro, ale na širší sortiment, mají obrat jen nepatrně vyšší. Alza loni utržila 17,4 mi­liardy korun. U Mall Group přesáhl loňský obrat 16 miliard korun.