V pátek začíná druhé kolo kolektivního vyjednávání v automobilce Škoda Auto. Ta je nejziskovějším českým podnikem i největším exportérem. Situace po prvním kole, které proběhlo v úterý, zůstává vyhrocená. Vedení firmy potřebuje, aby v největší možné míře vyráběla i o víkendech, odboráři chtějí hlavně pro zaměstnance s dětmi volné víkendy.

"Zatím jsme obdrželi jen nabídku, která vypadá jako smetí hozené na zem," cituje týdeník Škodovácký odborář šéfa vyjednávacího týmu zaměstnanců Jaroslava Povšíka.

"Z obou stran jsou již vytaženy zbraně. Požádáme o peníze a budeme blokovat atypické směnné systémy. Budeme vyjednávat pracovní dobu a od ledna pak růst mezd," cituje týdeník Povšíka. Ten na dotazy HN neodpověděl, odboráři se dlouhodobě během vyjednávání k situaci nevyjadřují, stejně jako samotná automobilka.

O co jde ve Škodě

Pracovní doba

Po škodovkách je velká poptávka, firma se snaží vyrábět co největší část týdne. Navrhuje proto střídání směn tak, aby zaměstnanci pravidelně pracovali i o sobotách, případně i nedělích. Volno by tak každý týden měli v jiné dny. Odboráři se ale snaží, aby zaměstnanci měli volné víkendy nebo aby o sobotách a nedělích pracovali jen ti, kteří chtějí. Stávající dohoda platí do konce roku.

Mzdy a bonusy

Odboráři chtějí dvouciferný nárůst mezd i větší podíl na zisku firmy v každoročním bonusu. Rozhodnout se musí do konce března.

Odbory tvrdí, že vedením firmy navrhované směny znamenají, že zhruba šestnácti tisícům lidí volná sobota a neděle vyjde jednou za třináct týdnů. Chápou ale, že bez toho firma nyní nemůže stíhat vyrábět. Před rokem ale již na tento systém přistoupili. "Z nezkušenosti jsme svolili zavést to v závodě Kvasiny výměnou za budoucnost a vznik osmitisícového závodu," popisuje.

"Po roce vidíme, jak hrozný je to model, jak velkou zátěží je pro celé rodiny a právě i pro děti našich zaměstnankyň a zaměstnanců," říká předseda odborů v Kvasinách Martin Lustyk.

I když před časem odbory těžily z výrazné podpory německých kolegů, situace se výrazně zhoršila poté, co vyšel najevo požadavek tamních odborářů, aby se Škoda Superb vyráběla v Německu. Povšík v týdeníku popisuje, že se vytrácí spolupráce a němečtí odboráři už ani neodpovídají na dopisy, a Češi se tak vše dozvídají až z médií. "Volkswagen nás postavil na nohy, dal nám velkou šanci, my mu to chceme poctivě vrátit, nesmí nás ale omezovat," ocenil privatizaci Škody v 90. letech před německými odboráři, kteří přijeli do Mladé Boleslavi na setkání. Zaměstnanci Škody Auto chápou, že je Volkswagen kvůli aféře Dieselgate v těžké situaci a potřebuje peníze, nechtějí ale, aby je získal přes levnou českou práci.

Němci se údajně ptali, proč odborářům vadí, že by se vzdali jednoho modelu, když nestíhají vyrábět. Povšík jim ale odpověděl, že by jim nevadilo přenechat jiným například Seat Ateca, který se vyrábí v Kvasinách. "Superb je naše vlajková loď, která utváří náš podnik," dodal. Škoda by podle něj na výrobu Superbu v drahém Německu musela dokonce doplácet. Téma je také na pořadu jednání čtvrteční dozorčí rady firmy.

Odboráři také informují o nepříznivé situaci ve firmě. Pravidelně se objevují připomínky k pracovním podmínkám. Nyní je například tématem chlad, který jde dělníkům na nohy při výrobě Octavií, a firma to přes sliby zatím nevyřešila. Zmíněna je i byrokracie či nedostatečné možnosti rekvalifikací. Častým tématem jsou i potíže s nedostatkem zaměstnanců, případně s tím, že ti noví bez omluvy nepřijdou na směnu.

Zdroj: Volkswagen

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu