Automobilový průmysl čeká kvůli novým limitům emisí EU radikální změna. Na elektřinu nebo na vodík bude muset jezdit minimálně třetina aut. Následkem toho klesne prodej vozů se spalovacími motory. Výrobci i jejich dodavatelé mají přitom na přípravu jen pár let.

Šéf Škody Auto Bernhard Maier ve středu v reakci na Bruselem navrhované emisní cíle řekl, že automobilka bude muset znovu přehodnotit své plány. Dosud plánovala, že v roce 2025 bude každá čtvrtá škodovka jezdit na elektřinu. Možná to nebude stačit. Změna se bude týkat také jejich dodavatelů. "Pro úspěšné zvládnutí vstupu do éry výroby elektrických vozů je úzká koordinace s dodavateli naprostou nezbytností a je v zájmu jak finálních výrobců, tak dodavatelů," popisuje mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Pro automobilky jsou navrhované limity výzvou, i když Evropská komise částečně ustoupila jejich tlaku. Emise skleníkových plynů osobních aut a dodávek se podle jejího návrhu nebudou muset do roku 2030 snížit tak, jak se původně předpokládalo.

Omezení skleníkových plynů

Pařížská dohoda

K postupnému omezování emisí plynů, které způsobují globální oteplování, se zavázalo 195 zemí před dvěma lety v rámci takzvané Pařížské dohody. Ta navazuje na závazky Kjótského protokolu a nastavuje cíle pro období po roce 2020. Přijatá opatření by měla postupně snížit vliv člověka na globální klima i omezit závislost civilizace na fosilních palivech. Doprava je jedním z největších "producentů" skleníkových plynů.

Životní prostředí

Limity pro emise oxidu uhličitého nemají spojitost s emisemi škodlivých látek, jako jsou oxidy dusíku či oxidy síry. Ty v Evropě upravují emisní normy Euro. Pravidla pro skleníkové plyny a škodlivé látky se tak stanovují nezávisle. Plnění obou norem se ale ověřuje při stejném testu. Ten je nově náročnější a měl by více odpovídat reálnému provozu.

Zmírnění předpisů se podařilo prolobbovat přes kvótu, podle které v roce 2030 mělo mít třicet procent aut prodávaných v Evropě čistý pohon, tedy hlavně elektřinu či vodík. Z této povinnosti se nově stalo pouze doporučení. Klíčové pro automobilový průmysl je ale to, že EU odmění ty, kteří tolik čistých aut prodávat budou. Výrazně jim zmírní požadavek na průměrné emise oxidu uhličitého u všech jejich vozů.

"Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," popisoval opatření místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Odhaduje, že výroba průměrného auta bude kvůli složitějším technologiím o tisíc eur dražší než dnes.

Výrobci, kteří nebudou prodávat alespoň 30 procent čistých aut, budou muset mít průměrné emise CO2 ve výši 66,5 gramu. To odpovídá spotřebě necelých tří litrů benzinu. Ti, kteří podíl čistých aut splní, dostanou úlevu a bude se jich týkat mírnější limit 71,2 gramu, zhruba o čtvrt litru benzinu více. Bonus je kompromisem na půl cesty mezi požadavky EU a automobilek. Ty ale ustupovat nechtějí. "Současný návrh je velmi agresivní," říká šéf sdružení evropských výrobců aut ACEA Erik Jonnaert a trvá na čísle 76 gramů, které podle něj výrobci spíše zvládnou.

Kdo limity nesplní, bude platit pokuty za každý gram navíc. To by pak auta v nabídce prodražovalo. Například za nejprodávanější české auto současnosti, naftovou Škodu Octavia, by musel výrobce platit pokutu přes sto tisíc korun, pokud by navrhované předpisy pro rok 2030 platily již dnes.

Automobilky se bez minimálně 30 procent čistých aut, která sníží průměr emisí všech vozů v nabídce, pravděpodobně neobejdou. Snižování spotřeby naráží na fyzikální limity, navíc se zpřísňuje způsob měření. Ten má více odpovídat reálnému provozu, a je proto náročnější na výkon motoru. Zákazníci rovněž více kupují módní, ovšem těžší vozy SUV, jež mají vyšší spotřebu, a tedy i emise.

Na trhu dnes nejsou žádná sériově vyráběná auta s pouze spalovacím motorem, která by měla takto nízkou spotřebu. Dostanou se na ni pouze vozy, která si pomáhají elektromotorem a dobíjením ze zásuvky. Tento směr je proto pro automobilky nejzajímavější.

Český autoprůmysl situaci vidí stejně jako evropská asociace ACEA. "K dosažení požadovaných ambiciózních výsledků je třeba zásadní nárůst podílu vozidel na alternativní pohony," říká ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Podle něj tomu bude muset pomoci vláda, aby rychle vznikla potřebná infrastruktura, případné aby se objevily různé formy podpor či dotací na nákup ekologických vozů, aby o ně lidé stáli.

Elektroaut a hybridů s možností dobíjení ze zásuvky se nyní v Česku prodají stovky ročně. Jejich prodeje se musí do konce příští dekády zvýšit minimálně na desítky tisíc vozů.