Ve Škodě Auto v úterý začalo kolektivní vyjednávání a první tématem je pracovní doba. Nebude to jednoduché, firma i zaměstnanci mají odlišné požadavky. Odboráři odmítají povinně pracovat o víkendu, vedení s tím však počítá. Do věci se už vložil i šéf samotného koncernu Volkswagen. Neshody mezi odbory a vedením Škody ohrožují výrobu automobilky, která teď rekordně vydělává, a koncern se bojí, že by kvůli tomu mohl přijít o část peněz.

Škoda míří k novému prodejnímu rekordu. Dobré výsledky české automobilky začínají vadit německým odborářům

Poptávka po vozech Škoda je vyšší, než se čekalo, vedení proto hledá cesty, jak výrobu ještě zvýšit. Proto navrhlo právě takové střídání pracovních směn, že by prakticky všichni dělníci museli do práce čas od času i v sobotu. Volno by jim proto vycházelo na různé dny v týdnu. Odboráři ale chtějí dosáhnou toho, aby o víkendu chodili do práce jen ti, kteří chtějí. Ostatní by pak mohli být doma například s rodinou.

Vedení automobilky zatím na protesty odborářů nedbá a dál pracuje na tom, aby naběhl zmíněný systém náročnějších směn, ve kterém se volný víkend stane výjimečnou událostí. Odbory trvají na tom, že je to nepřijatelné. Dohodnout se musí do konce roku, dokdy platí stávající dohoda o pracovní době. 

Odbory argumentují i tím, že pro Škodu může být náročnější udržet stávající a získat nové zaměstnance, když budou muset počítat s náročným střídáním směn. Šéf Škody Bernhard Maier ještě v říjnu zkoušel odbory přesvědčit. Na svou stranu je ale nezískal. "Tento systém z praktických a humanitních důvodů odmítáme," vyjádřil se po setkání šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.

Když nepochodil šéf Škody, vložil se do toho i šéf celého koncernu Volkswagen Matthias Müller. Škoda nyní hodně vydělává, zisk za první tři čtvrtletí byl rekordní, a německá skupina nechce riskovat, že by o část těchto peněz kvůli omezení výroby přišla.

Jakmile odboráři s vedením Škody najdou kompromis o pracovní době. Začne jednání o mzdách. Podle dřívějších vyjádření jdou zaměstnanci do kolektivního vyjednávání s požadavkem na dvouciferný růst mezd. Budou se snažit získat víc než několikadenní letní stávkou vymohli zaměstnanci v bratislavském závodě Volkswagenu. Tam se dohodli, že mzdy během roku a půl vzrostou o 14 procent. Už nyní jsou mzdy ve Škodě Auto v průmyslu nadprůměrné. S napětím vyjednávání proto sledují i firmy v okolích jejich závodů, i ty budou nuceny svým lidem přidat.

Zdroj: Volkswagen

Pozn.: Údaje za rok 2017 jsou za období leden–září.

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu