K nejbohatším Čechům nepatří, přesto Jakub Havrlant spravuje miliardový internetový byznys. Šéf investiční skupiny Rockaway jako jeden z mála dokáže uzavírat partnerství s nejtěžšími váhami tuzemského byznysu. Peníze mu dává šéf PPF Petr Kellner, vlastník AC Sparta Daniel Křetínský a také Patrik Tkáč ze slovenské skupiny J&T. A k tomu se ještě může opřít o bohaté čínské investory ze skupiny CEFC, která v Česku stojí třeba za fotbalovou Slavií.

S pomocí miliard od Kellnera, Křetínského a Tkáče Havrlant předloni ovládl dvojku českého e-commerce trhu - Mall.cz - a spolu s ním i srovnávač cen Heureka. S Číňany z CEFC zase loni vstoupil do největší české cestovní agentury Invia.

Havrlant se svou Rockaway zažívá úspěšné roky, jeho nákupní apetit ale ještě zdaleka není u konce. Do své internetové Mall Group letos v létě přidal on-line samoobsluhu Košík.cz.

Cestovní Invia Group se zase loni za podpory Číňanů rozrostla o německou jedničku v oboru - AIDU.

O svém přístupu k podnikání 33letý byznysmen před několika dny promluvil před studenty pražské VŠE, jejíž Klub investorů si ho na akademickou půdu pozval. Zpovídal ho tam ekonomický novinář Petr Skočdopole z webu MotejlekSkočdopole.com.

"Antimonopolní úřad nás s Mallem zbytečně zdržel"

Zlomem v Havrlantově byznysu byla již zmiňovaná předloňská koupě e-shopu Mall.cz a srovnávače cen Heureka. Za ně dohromady zaplatil přes 5,4 miliardy korun, většinu peněz přitom poskytli Kellner, Křetínský a Tkáč. Přesvědčit trojici miliardářů o tom, aby Havrlantovi takto velkou akvizici svěřili, musel být jistě oříšek, jeho skupina Rockaway se do té doby pouštěla jen do středně velkých investic.

O svém partnerství s česko-slovenskou byznysovou elitou Havrlant mluví opatrně a obecně. "Tihle kluci hrajou první ligu v tradičním byznysu, za poslední roky se ale silně posunuli ve znalosti digitálního prostředí," říká šéf skupiny Rockaway, který z pozice ředitele dohlíží i na Mall.cz. Pro úspěšnou spolupráci podle něj bylo klíčové, aby společně "sladili noty".

"Pro mě bylo důležité mít partnery, kteří vědí, co přesně děláme. Pokud máte partnera, který vůbec netuší, co se ve vaší firmě děje, tak to pro vás vůbec nevypadá dobře. Máte sice svobodu, není to ale dlouhodobě příjemné," říká Havrlant.

Kellnerova PPF ani Křetínského a Tkáčova Czech Media Invest prý nefungují jako ustrnulé korporace.

"Jako partneři jsou mnohem živelnější, naše spolupráce se od uskutečnění transakce vyvíjí v různých fázích," povídá šéf Mallu neurčitě a ani z jeho dalších slov není zcela patrné, kdo má v e-commerce byznysu jeho skupiny hlavní slovo.

"Akvizice Mall Group nebyla nejlevnější. Jak často tedy vídáte své partnery v čele s poněkud tajemným Petrem Kellnerem?" ptá se moderátor Skočdopole. "Mluvíme spolu v rozmezí každých 14 dnů až tří měsíců," odpovídá Havrlant.

Když Rockaway v říjnu roku 2015 Mall přebírala, nebyl e-shop v dobré kondici: jeho tržby sice meziročně rostly skoro o třetinu na 6,1 miliardy korun, firma se ale dostala do 130milionové ztráty. Podle Havrlanta za to mohl předchozí vlastník, jihoafrická skupina Naspers, pro niž sám v minulosti pracoval.

"Původní evropský šéf Naspers měl dobrou vizi v konsolidaci byznysu a silných investicích. Ze zdravotních důvodů ale musel odstoupit a po jeho odchodu Naspers přešel do role pasivního investora a přestal se chovat jako stratég," míní nynější šéf e-shopu.

Rockaway se rychle chtěla pustit do uzdravování Mallu, vše ale zkomplikoval český antimonopolní úřad, který o schválení nákupu rozhodoval skoro rok. Na firmu se snášela silná kritika od konkurentů v čele s e-shopem Alza, kterým se vůbec nezamlouvalo, že by se pod jednou střechou ocitl Mall i Heureka. Ta by tím prý ztratila pozici nestranného srovnávače e-shopů. "Mall nebyl v dobré situaci a tohle šetření regulátora mu moc nepomohlo. K žádnému zhuštění moci přitom nedošlo," říká na adresu antimonopolního úřadu Havrlant.

Loni v květnu byl obchod definitivně potvrzen a Rockaway se pustil do založení Mall Group, kam vedle stejnojmenného e-shopu zařadil i svůj internetový obchod s elektronikou CZC. Oba e-shopy sice prodávají bílé zboží, podle Havrlanta ale dává existence více podobných značek pod jedním vlastníkem smysl. "Alza se v byznyse musí posouvat horizontálně a bojuje s naším Mallem na úrovni hraček, plínek nebo parfémů. CZC ovšem zůstává specializace na elektroniku a v tom je jeho výhoda."

Celá skupina Mall by měla pokračovat v silném růstu tržeb, které loni dosáhly 16,5 miliardy korun. Na zisk ale tolik hledět nebude. "Mall Group tenhle rok nejede na ziskovost. Nejde o to, že bychom o ní nemluvili. Pořád ale silně investujeme na všech našich trzích - v Česku, Slovensku, Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku," vysvětluje šéf Rockaway.

Zatímco si ostatní chystají "kapříky", my udeříme

Druhou nohou byznysu Rockaway jsou cestovní agentury v čele s Invií, za kterou za pomoci skupiny CEFC Havrlant loni v únoru zaplatil odhadovaných 1,5 miliardy korun. Také zde začala Rockaway s konsolidací byznysu a své cestovní firmy působící v zemích Visegrádu sdružila pod hlavičku Invia Group.

"V tomhle případě jsme ale přemýšleli obráceným způsobem. Některé části byznysu jsme zvažovali prodat, protože některé části skupiny měly na trhu poměrně dobrou arbitrážní hodnotu. Po tři čtvrtě roce jsme ale narazili na velmi dobrou příležitost v Německu," vypráví Havrlant. Má přitom na mysli koupi zbytků německé skupiny Unister, do níž spadala největší tamní on-line cestovní agentura AIDU a letenkový portál Fluege.de.

Roční obrat obou firem atakoval miliardu eur, po tragické smrti zakladatele Thomase Wagnera ale celá jejich skupina došla až do insolvenčního řízení. Pro řadu silných německých investorů přitom Unister představoval lákavé sousto. "Velcí hráči se ale někdy loni v červnu začali zadýchávat a bylo zjevné, že po čase odpadnou. My jsme do toho agresivně nastoupili někdy v říjnu. Blížil se konec roku a všichni konkurenti řešili hlavně účetní uzávěrky. Jejich nepozornosti jsme proto využili a do konce roku transakci dotáhli," popisuje svou investiční strategii Havrlant. "My říkáme, že uzavíráme takzvané vánoční transakce. Zatímco si ostatní zatím chystají "kapříky", my udeříme."

Za dvojici firem z bývalého Unisteru Rockaway s podporou čínského CEFC odhadem zaplatila asi 140 milionů eur (3,8 miliardy korun). Nákladný nákup si ale Havrlant nemůže vynachválit. "V únoru jsme německé společnosti začlenili pod Invia Group a teď celá skupina dosahuje obratu asi 1,3 miliardy eur a drží si dobrou ziskovost," dodává Jakub Havrlant.