Největší český e-shop Alza vyvinul vlastní systém nákupu na splátky. Pro členy Alza Premium od pondělí internetový obchod nabízí službu nazvanou Třetinka. Zákazníci si mohou nakoupit zboží za třetinu jeho ceny a zbytek doplatí do tří měsíců. Podle finančního ředitele Alzy Jiřího Ponrta firmě na trhu chyběla možnost vyššího platebního komfortu, který by nebyl zatížený úvěrem či navýšením.

"Chceme maximálně vyjít vstříc našim zákazníkům při pořízení zboží, dává jim to tak možnost nakoupit třikrát více dárků nebo nezatěžovat jejich rozpočet," říká Jan Sadílek, šéf on-line marketingu Alzy k tomu, proč se firma rozhodla pro bezúročné splátky.

Společnost v oznámení o zavedení služby uvádí, že pokud zákazník do tří měsíců nezaplatí zbytek dané částky, bude muset zboží vrátit na základě individuální dohody o narovnání. To bude probíhat tak, že si Alza vezme z již zaplacené třetiny poplatek za pronájem a zbytek peněz zákazníkovi vrátí. "Pokud dojde ke ztrátě či úplnému rozbití daného zboží, tak zákazník doplatí zbytek ceny," říká Sadílek.

Alza novou službu rozjíždí před Vánocemi i před nákupním svátkem Black Friday, které patří k nejvytíženějším obdobím roku. Zároveň e-shopům tato doba generuje až třetinu celoročních příjmů. Podle Jana Vetyšky, šéfa Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje on-line prodejce, jde mezi českými internetovými obchody o neobvyklou službu.

Při běžném nákupu na splátky Alza využívá služeb bývalého Cetelem, nyní Hello bank. Na dotaz, zda by v budoucnu Třetinka mohla tento způsob nahradit, Sadílek říká, že se jedná o odlišné služby, které mají své zákazníky.

E-shop systém nákupu na splátky nabízí nejdříve členům svého programu Alza Premium, kteří si měsíčně platí například za dopravu zdarma, prodlouženou záruku nebo přednostní výdej zboží. Následně ji nabídne VIP zákazníkům a do konce roku by Třetinku mohla využívat většina zákazníků.