Pojišťovny začínají sčítat první škody po vichřici Herwart která v neděli zachvátila Česko. Na odhady celkových škod je podle nich brzy, ale některé z nich situaci vnímají podobně jako po orkánu Kyrill před deseti lety. Šlo o dosud největší kalamitu způsobenou větrem a pojišťovny jen za poničený majetek klientům vyplatily 2,2 miliardy korun.

Podle pojišťoven je odhad celkových škod nyní obtížný. "Klienti se teprve rozkoukávají a počet nahlášených škod bude přibývat," říká říká Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny. Mnozí lidé pojišťovnám škodu ani nahlásit nemohli kvůli výpadku elektřiny nebo se v neděli nedovolali na klientské linky.

"Nedělní vichřice bude mít významný dopad na počet a objem pojistných událostí majetkového pojištění, které pojišťovny řeší, nicméně je třeba počkat na první vyhodnotitelné informace z průběhu hlášení škod, nyní je jakákoliv kvantifikace nedělní větrné bouře předčasná," říká Petr Jedlička, hlavní analytik České asociace pojišťoven.

Podle informací z významných pojišťoven však počet nahlášených škod v pondělí ráno šel do tisíců.

"K dnešnímu poledni máme nahlášeno bezmála 3000 škod za více než 70 milionů korun, říká mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Znamená to, že během dopoledne se nahlášené škody už zdvojnásobily. Největší tuzemská pojišťovna zatím nejvíce škod eviduje ze Středočeského a Ústeckého kraje. "Kolegové v tuto chvíli pracují na odhadu škod. Na jeho základě budeme schopni říct, zda se víkendová větrná smršť dá srovnat s řáděním orkánu Kyrill, který udeřil v České republice před deseti lety," řekla Buriánková.

Druhá největší pojišťovna na trhu Kooperativa v současné době registruje téměř už 2340 škod zhruba za 90 milionů korun. "Nicméně odhadujeme, že hlavně v pondělí a úterý budou nahlášené pojistné události přibývat v řádu stovek. Celkově škody budou několikanásobně vyšší," řekl Milan Káňa, mluvčí Kooperativy.

Se stomilionovými škodami počítá i Allianz. Její klienti už nahlásili přes 2500 pojistných událostí a pojišťovna očekáváme, že další tisíce se jí ozvou. "Kromě poškozených domů, kterým vítr zdevastoval střešní krytinu, jde také o několik set automobilů, na něž spadly větve, nebo dopadl různý materiál," popisuje nejčastější případy z nedělní vichřice Václav Bálek, mluvčí Allianz.

Také Kooperativa zaznamenala nejvíce škod ze Středočeského kraje a Ústeckého kraje "Prozatím největší nahlášenou škodu registrujeme u klienta v Osečku, kde vichřice strhla celou střechu z místní sklárny. Navíc střecha spadla na příjezdovou cestu, kterou zablokovala. Odhad výše škody je 3 miliony korun," říká Káňa.

Česká podnikatelská pojišťovna uvedla, že první škody z vichřice zaregistrovala už v neděli a celkem šlo zhruba o 150 klientů.

Pojišťovny tvrdí, že posilují provoz infolinek a tým techniků, kteří budou s klienty škody prohlížet a připravovat potřebné doklady na jejich proplacení. "První prohlídky jsou naplánovány již na pondělí. Posílen byl i tým operátorů na call centru, takže by klienti neměli mít problém s telefonickým nahlášením škody," říká Káňa. Zároveň připomněl, že klienti technika mohou požádat o výplatu zálohy na pojistné plnění. "Záloha může být až 50 procent z předpokládaného pojistného plnění. Tuto zálohu klienti obdrží do několika dnů, aby mohli začít opravovat poškozený majetek. Po ukončení likvidace pojistné události jim pouze doplatíme zbytek pojistného plnění," dodal Káňa.

Podle mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renaty Čapkové se řada činností a služeb, které jinak běžně společnost zajišťuje, dočasně pozastavila. "Všichni se primárně věnujeme právě obsluze pouze poškozených klientů. Ještě před osmou hodinou ráno se například na infolince tvořily fronty, ale nyní již takřka nejsou," tvrdí Čapková.
Pojišťovny zároveň vyzývají klienty, aby k nahlášení škod využívali jejich internetové stránky.

"Již během víkendu jsme podnikli potřebné kroky, aby od pondělního rána byly k dispozici na hlavní stránce našeho webového portálu dostupnější směrování na on-line hlášení pojistné události. Je to pro klienty jedna z dalších možností, jak škodu nahlásit, a to bez front a čekání," říká například Čapková.

Regiojet nabízí vrácení plného jízdného

České dráhy hlásí, že většinu spojů už se podařilo po vichřici Herwart obnovit. Provoz je nyní omezen na 12 tratích. Cestující ale mohou využít náhradní dopravu.

Lidé s nevyužitými doklady je mohou v úterý vrátit, případně na ně do půlnoci cestovat. "V reakci na předpovědi meteorologů České dráhy předem posílily tým dispečerů, vlakových čet, dozorčích přepravy a částečně také strojvedoucích. Do práce tak o víkendu mimořádně nastoupily desítky zaměstnanců navíc," popisuje Pistorusová.

Výjimečně také mohou zákazníci národního dopravce počítat s odškodněním za zpoždění vlaku, které se běžně nevyplácí, pokud je na vině počasí.

"Cestující, kteří cestovali o více než dvě hodiny déle mohou počítat s vrácením poloviny jízdného, pokud jeli alespoň 190 kilometrů nebo zaplatili za jízdenku minimálně 200 korun," říká mluvčí národního dopravce Radka Pistorusová.

Dodává také, že lidé, kteří dorazili do cílové stanice s minimálně hodinovým zpožděním, mají nárok na odškodnění, pokud cestovali více než 380 kilometrů nebo zaplatili za jízdenku 400 korun. Nazpět dostanou čtvrtinu jízdného.

Zákazníci společnosti RegioJet mohou za pondělního zpoždění očekávat i vrácení plného jízdného. Ať už jeli vlakem nebo autobusem. Kompenzace se bude odvíjet od délky zpoždění. "Nemusí o nic žádat. Do tří pracovních dnů načteme zákazníkům peníze zpět na účtenky, případně si mohou odškodné sami vyzvednout," popisuje mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj a dodává, že na kompenzace padnou stovky tisíc korun.

V průběhu neděle se ale železničáři potýkali s popadanými stromy, případně s poškozením železničního vedení kolem Olomouce nebo na Slovensku na trase mezi Bratislavou a Kúty.