V budoucnu už cestující na letištích nebudou muset ukazovat pas ani letenky. Pasažéry zkontrolují kamery a cestování bude ještě pohodlnější, předpovídá Albert Piet van Veen, jak mohou nejmodernější technologie zjednodušit život. Se zaváděním technologických vymožeností má bohaté zkušenosti, do Česka se z Nizozemska přestěhoval před pár měsíci, aby vedl digitalizaci provozních činností a IT v Monetě Money Bank.

Předtím měl na starosti digitální transformaci na jednom z největších evropských letišť Schiphol poblíž Amsterdamu. "Byl to pro mě splněný sen, protože je to obrovské letiště s 65 miliony pasažéry za rok. Mým úkolem bylo nabídnout zákazníkům digitální služby, aby jejich pohyb byl plynulý, jak jen to bude možné," vypráví.

Biometrika je budoucnost

Během jeho působení na letišti zavedl například s kolegy internetové připojení, které je k dispozici na jedno kliknutí pro všechny pasažéry. Ti už nemusí trávit čas zadáváním registračních údajů, aby se připojili k bezplatné wi-fi, jak je to stále na řadě míst zvykem.

Albert Piet van Veen (44)

Pochází z Nizozemska a pracoval v několika zemích světa v bankovnictví, logistice, realitách a telekomunikacích. V Monetě Money Bank má na starosti divizi IT i Centrum sdílených služeb.

Podařilo se mu také zpřístupnit otevřenou API platformu, díky které mohou vývojáři využít otevřená data a přicházet s inovacemi, které zpříjemňují cestování. Jako příklad uvádí on-line mapu letiště. "Pokud chce člověk v současné době v Schipholu koupit kravatu nebo třeba nabíječku, jednoduchá aplikace ho navede do nejvhodnějšího obchodu přímo na trase k jeho odletové bráně," popisuje.

Asi nejcitelnější změnou pro pasažéry bude identifikace podle biometrických údajů, kterou v Schipholu testují. Znamená to, že v blízké budoucnosti by se cestující mohli na letišti pohybovat, aniž by museli u kontrol předkládat osobní doklady či palubní lístky. "Biometrika změní svět a my jsme k tomu udělali malý krůček," domnívá se a přibližuje, jak by to vypadalo.

Člověk by se zaregistroval jen jednou − doma nebo při vstupu na letiště. Letištěm by pak procházel rychleji a snáz. "Stačil by jeho obličej," popisuje van Veen. Kamery cestujícího poznají a kontrola proběhne, aniž by musel personál prověřit totožnost tváří v tvář. "Zatím identifikace podle obličeje funguje pro piloty, ale už v roce 2018 je v plánu zavést terminál s biometrickou kontrolou pro všechny," doplňuje.

Své nadšení pro nové technologie přivezl i do Česka a přemýšlí o jejich co nejširším využití. "V různých zdrojích jsou o mně uložené informace a jejich využití by třeba přesun do jiné země mohlo usnadnit. Kdyby mi někdo řekl: víme, že jste se přestěhoval, a toto je pro vás na míru udělaný balíček služeb na základě toho, co jste dříve využíval, tak bych ho nejspíše využil," říká van Veen. I v bankovním sektoru vidí šanci pro biometriku. Zjednodušit služby může třeba identifikace pomocí otisků prstů při placení on-line.

"Když před lety skupina ING představila identifikaci pomocí otisků prstů, mnozí říkali, že to v žádném případě nebude fungovat," vysvětluje s tím, že lidé bývají k novinkám nedůvěřiví. "Lidé si často představují situace, které mohou nastat s pravděpodobností jedna k milionu. Vidí rizika místo výhod a větší bezpečnosti," domnívá se.

Češi vyhledávají kamenné pobočky

Pro českou Monetu Money Bank plánuje v oblasti digitalizace spoustu nových počinů. "Chceme, aby byla Moneta digitálním lídrem," prohlašuje. V bance si proto nově zákazníci mohou založit přes internet účet nebo čerpat osobní či živnostenskou půjčku. "Je to snazší a jednodušší než v Nizozemsku, kde se musí stále předkládat spousty dokumentů," dodává.

Z prvních dojmů je přesvědčený, že Češi jsou novým věcem otevřeni. Kamenné pobočky finančních institucí však podle van Veena vyhledávají častěji než Nizozemci. Proto by manažer chtěl, aby lidé zjistili, že stejně dobré služby mohou získat on-line, a to dokonce levněji, protože banka ušetří za provoz poboček.