Top chart

  • Akcie Unipetrolu za týden posílily o necelá tři procenta. Důvodem jsou lepší než očekávané výsledky, které společnost zveřejnila 19. října. Firma také uvažuje o výplatě vyšší dividendy z letošního zisku.  

  • Průměrné ceny nových bytů v Praze byly na konci září téměř o pětinu vyšší než o rok dříve. Poprvé v historii přesáhly hranici 80 tisíc korun za metr čtvereční, když se vyšplhaly až na 83 150 korun. Důvodem je především to, že poptávka převyšuje nabídku volných nemovitostí. Podle analytika poradenské firmy Colliers International Marka Robinsona může trh zchladit jen růst úroků.

  • Ratingová agentura Moody’s hodnotí výsledek českých voleb jako pozitivní pro ekonomiku. Vláda hnutí ANO podle ní prospěje státnímu rozpočtu a domácímu podnikatelskému prostředí.

  • České automobilky mají nakročeno k rekordu. Sdružení automobilového průmyslu očekává, že z jejich továren letos vyjede celkem 1,4 milionu vozů, o 60 tisíc více než loni.

  • Bývalý evropský komisař pro rozšiřování EU Štefan Füle v pondělí nastoupil do tříčlenné dozorčí rady čínské společnosti CEFC Europe Group.

Krocan, potravinářský obr a technologie bitcoinu

Americká společnost Cargill, která zpracovává a prodává krocany, testuje nové metody pro sledování tohoto tradičního amerického pokrmu od narození zvířete a jeho života na farmě až po doručení masa do regálu v obchodě.

Zajímavé na projektu potravinářského koncernu je mimo jiné to, že krocany monitoruje pomocí technologie blockchain, kterou proslavily virtuální měny jako bitcoin či ethereum. Jde o důkaz, že blockchain může sloužit k různým účelům. Od tradičních databází se blockchain, pro jehož pojmenování zatím neexistuje český ekvivalent, liší hlavně v tom, že jde o chronologický řetězec záznamů, které nelze zpětně změnit nebo smazat. Funguje jako veřejná on-line databáze, účetní kniha (vhodná právě pro bitcoin a další kryptoměny) či registr. Podobně by v budoucnu mohl fungovat třeba katastr nemovitostí. Ale pro názornou ukázku využití blockchainu se vraťme ke krocanům.

shutterstock_272356103.jpg

Cargill nasadil technologii pro sledování údajů o jednotlivých krocanech a krůtách, které prodává pod značkou Honeysuckle White, píše americký deník Wall Street Journal. Kupující získá spolu s produktem unikátní kód, s jehož pomocí lze v on-line databázi vyhledat údaje o tom, na které farmě zvíře rostlo, co jedlo, kdy se dostalo do zpracovatelského závodu, skladu a prodejny. Pro Cargill jde především o reklamní kampaň, která má ukázat, že firma ohledně původu pokrmu nic neskrývá.

Američané jedí krůtí a krocaní maso po celý rok, ale nejvíce se ho zkonzumuje během svátečního oběda v Den díkůvzdání. Bude proto zajímavé sledovat, jak se letošní svátek, připadající na 23. listopadu, odrazí na návštěvnosti tohoto webu a popularizaci využití technologie blockchainu.

Cargill nicméně podle dostupných informací neumožňuje platit za nákup krocanů bitcoinem, jehož hodnota se vyhoupla nad šest tisíc dolarů, což je zhruba 135 tisíc korun. Podle současných i bývalých českých centrálních bankéřů, kteří se ve středu sešli na konferenci Fintech (r)evolution, je ovšem bitcoin cosi jako investiční komodita, nikoliv měna.

Kdo investuje hodně, ale umí říct ne

Finančník Tomáš Klápště se stará zhruba o 15 miliard korun, které podnikatel Tomáš Němec získal prodejem svého podílu v gumárenské společnosti ČGS. Klápště pro Němcovu rodinnou investiční společnost Consilium pracuje od ledna. Záhy ale musel Němcovi, který rád lyžuje, rozmluvit investici do několika lyžařských značek včetně K2, Dalbello a Madshus, jež zhruba za pět miliard korun prodávala americká společnost Newell Brands.

Consilium ještě před Klápštěho příchodem koupilo českého výrobce lyží Sporten a Němec chtěl v oboru dále expandovat. "Nakonec se prodával celý balík a nebylo možné si sáhnout jen na část z toho. Pro nás to bylo moc velké," popsal Klápště jednání s Newellem a dodal, že Consilium už většinu z 15 miliard koruna investovalo. "Během tří let někam vložíme vše," uvedl.

Klápštěho k obezřetnosti vede i chování centrálních bank, které od finanční krize v roce 2008 pouští do oběhu velké množství peněz. Kvůli jejich přebytku rostou ceny firem, které jejich majitelé prodávají a o které má zájem také Consilium.  

Co láká

Investiční společnost Generali Investments CEE a Československá obchodní banka chtějí oslovit movité české klienty s nabídkou realitních fondů pro kvalifikované investory. Jedná se o lidi, kteří si mohou dovolit investovat minimálně milion korun. Generali Realitní fond, který se zaměřuje na rezidenční nemovitosti v Plzni a Brně, je v nabídce od září a chce do poloviny prosince vybrat zhruba 350 milionů korun.

Kromě ročního výnosu tři až čtyři procenta plynoucího z nájmů domů ve vlastnictví fondu mohou investoři vydělat na případném růstu ceny nemovitostí, až fond po čtyřech letech skončí a majetky prodá.

Podobný fond o velikosti zhruba půl miliardy korun chystá také ČSOB. Banka jej hodlá představit do konce roku.

Oba fondy kvalifikovaných investorů spojuje nejen podobná cílová skupina investorů, ale také zdroj, od kterého nemovitosti nakupují. Podle informací HN jde o realitní fondy, které spoluvlastní podnikatel a filantrop Robert Schönfeld z investiční firmy RSBC.

Ačkoliv realitní fondy pro bohaté investory v Česku přibývají, nabídka podílových realitních fondů, do nichž lze investovat i po stokorunách, pokulhává za vývojem trhu v západní Evropě. Tuto díru na trhu zatím v omezené podobě vyplňují digitální technologické platformy, které se zaměřují na spojování jednotlivých investorů pomocí takzvaného crowdfundingu.     

Co lákat má

Zdravá konkurence. Důkazem je lítý boj drogistických řetězců v Německu, kde jsou díky ní ceny často nižší než v Česku. Podle šéfa české sítě německých drogerií dm Gerharda Fischera se tuzemské ceny německým jen tak nepřiblíží. "Momentálně je v oblasti drogistického zboží v Německu zřejmě nejostřejší cenová válka v Evropě vůbec. A zasahuje i do klasických řetězců. To tlačí na snižování cen, které jdou až na hranici," uvedl Fischer.

Na českém drogistickém trhu jsou kromě dm už jen dva další velcí hráči: Rossmann a Teta. Tři jsou přitom zjevně na pořádný konkurenční boj málo. Uvidíme, jestli se něco změní, až všechny tři řetězce spustí vlastní e-shopy, které chystají.

Kdo vyhrává

Právníci alternativní taxislužby Uber se vytáhli. Vrchní soud v Olomouci zrušil předběžné opatření, které zakazovalo Uberu nabízet své služby v Brně. Tamní radnice boj s Uberem ale nevzdává a dál trvá na tom, že americká firma nesplňuje česká pravidla platná pro taxislužby. Uber má podobná trápení také v Londýně. Nicméně v Brně Uber postupuje podle známé strategie dobývání nových trhů, kterou letos popsal britský deník Guardian. Kromě Brna působí Uber ještě v Praze, kde roste navzdory protestům taxikářů s koncesemi. Lepším návodem pro zkrocení Uberu než pouliční protesty a soudní ping-pong však může být estonský přístup. V pobaltské zemi začne platit zákon regulující spolujízdu, a tím pádem i služby nabízené společnostmi jako Uber či estonský Taxify.

Mimo byznys v kině

Filmové plakáty výtvarníka Karla Míška jsou nyní k vidění v pražském kině Světozor. Míškova expozice je pětadvacátým pokračováním cyklu Zlatá éra československého plakátu, který připravila prodejní galerie Terryho ponožky.