Německému Volkswagenu, majiteli zdejší Škody Auto, se letos docela daří bez ohledu na značnou zátěž spojenou s emisním skandálem. Koncern za leden až září dosáhl provozního zisku 13,2 miliardy eur, což představuje meziroční růst o 17,4 procenta, a to při růstu tržeb o 6,8 procenta na 170,9 miliardy eur. Vyplývá to z páteční zprávy společnosti, která zvýšila dodávky zákazníkům proti stejnému loňskému období o 2,6 procenta na zhruba 7,8 milionu aut (včetně nákladních).

Volkswagen teď žádné změny ve Škodě Auto nechystá, popírá mluvčí VW informace o přesunu části výroby do Německa

"Dosažené výsledky jsou velice působivé. Posilují důvěru zákazníků v naše značky po celém světě," komentuje šéf VW Matthias Müller.

K solidním hospodářským výsledkům nadále výrazně přispívá Škoda Auto, jež za leden až září zvýšila prodej vozů o 15,5 procenta na 700 tisíc a provozní výsledek zlepšila o 28,3 procenta na 1,2 miliardy eur (30,8 miliardy korun). Na tom se podle koncernové zprávy výrazně podílel prodejně velice úspěšný model Kodiaq.

Volkswagen táhne dolů dieselgate

Hospodaření Volkswagenu mohlo být mnohem lepší, nebýt neblahých důsledků emisního skandálu. Koncern koncem září ve zvláštní zprávě sdělil, že během třetího čtvrtletí (července - září) musel ve svém účetnictví vytvořit další rezervu, tentokrát 2,6 miliard eur.

To těžce poznamenalo výsledky za třetí kvartál, kdy se provozní výsledek meziročně propadl skoro o polovinu na 1,7 miliardy eur. Mimořádná položka (2,6 miliardy) přirozeně ovlivnila i čísla za leden až září, kdy upravený provozní zisk fakticky činí 10,6 miliardy eur (loni to za stejné období bylo 8,6 miliardy eur).

Uvedená čísla nezahrnují provozní zisk, jehož v Číně dosáhly společné podniky zřízené Volkswagenem s tamními partnery. Jde o sumu 3,3 miliardy eur.

"Výsledky za prvních devět měsíců skýtají větší naději, že celý letošní rok dopadne dobře," míní Frank Witter, finanční ředitel Volkswagenu. Podle něj si koncern vytvořil silný základ, na němž může dále budovat. Je také důležité, že disponuje volnou hotovostí (čistou likviditou) 25 miliard eur, což Witter hodnotí jako "dostatečný finanční polštář".

Přitom se ale musí mít na zřeteli, že z koncernu kvůli emisnímu skandálu jenom v tomto roce odteče 14,5 miliardy eur. Z páteční zprávy rovněž vyplývá, že Volkswagen bude ještě dlouho pociťovat negativní dopady emisního skandálu, který propukl v září roku 2015 v USA. "Budeme si muset ještě hodně odpracovat a vynaložit značné úsilí," dodává finanční ředitel Witter.

Zdroj: Volkswagen

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu