Prima, druhá největší komerční televize v Česku, zvyšuje na příští rok ceny reklamního prostoru na svých kanálech v průměru o deset procent. Reaguje tím na rostoucí poptávku zadavatelů reklamy - prodejců spotřebního zboží, potravin nebo internetových obchodů, kterým se daří v době silného hospodářského růstu.

Navýšení oznámil ve středu na setkání s novináři Ladislav Dianiška, obchodní ředitel Media Clubu, divize, která pro skupinu prodává reklamu. Prima bude také více uplatňovat některé příplatky, například když si zákazník vyžádá konkrétní pozici v reklamním bloku či pokud se propojí s dalším klientem ve spotu a podobně.

"Nedá se říci, že by stávající inzerenti výrazně navyšovali svoje investice do reklamy, ale nacházejí se noví inzerenti. Nedá se ani říci, že to jsou hlavně zahraniční inzerenti nebo čeští - je to podle mne spíš taková směs," řekl Dianiška. Ředitel Media Clubu také řekl, že částí nových inzerentů jsou například internetové obchody, které v minulosti spíš začínaly s on-line a rádiovou reklamou.

Za letošní rok bude mít podle manažerů Primy skupina asi sedmiprocentní nárůst prodaných ratingových bodů sledovanosti, takzvaných GRPs.

Česká ekonomika letos podle odhadů Mezinárodního měnového fondu roste o 3,5 procenta. Lidé mají vyšší platy, víc utrácejí a to se přelévá do hospodaření firem, které tím pádem také víc utrácejí za reklamu. Manažeři Primy tvrdí, že mají v současnosti reklamní prostor ve vysílání prakticky vyprodaný, a mohou si tedy dovolit zvyšovat ceny. Ty se zvyšovaly o deset procent už před rokem na rok 2017.

Nová strategie po odchodu MTG

Švédská mediální společnost Modern Times Group (MTG) letos prodala svůj poloviční podíl v Primě za více než tři miliardy korun. S odchodem švédského akcionáře získali přes své firmy v Primě kontrolu podnikatelé Ivan Zach a Vladimír Komár, přičemž Zachova skupina GES byla v Primě polovičním akcionářem už předtím. Vlastníci Primy tedy pracují na propojení byznys se skupinou rozhlasových stanic ovládaných Zachovým holdingem. Tato nová prodejní politika se už naplno projevuje právě v cenové strategii na příští rok.

Prima také upravila poměr zastupovaných stanic v reklamním prodeji ve společných balíčcích, aby lépe vyhověla zacílení na diváky. "V budoucnu chceme k plánování kampaní klientů přistupovat více efektivně a kreativně napříč všemi mediatypy. Dokážeme navrhnout multikanálovou strategii od televize přes rádia, tištěná média, on-line, HbbTV, až po eventy, a zasáhnout tak více než 99 procent ekonomicky aktivní populace," řekl Dianiška.

Prima také představila motivační slevy pro inzerenty. Klienti, kteří uzavřou objednávku kampaní na rok 2018 do 15. prosince, budou mít zvýhodnění.

Media Club, který pro skupinu Prima prodává reklamu, pokrývá prodeje nejen pro televizní stanice, ale i pro on-ine a tištěné časopisy a pro rozhlasové stanice ze sítě Radio United Services, hudební stanice skupiny Óčko, kanály Skupiny Barrandov, komediální stanici Prima Comedy Central a dětský kanál Nickeloden a další. Díky nové smlouvě s mediálním zastupitelstvím Atmedia přibudou i další kanály zastupované touto firmou.

Marketing i cestou nového časopisu

Prima od konce roku také spouští svůj druhý časopis - Prima Zoom. Měsíčník bude stát necelých 20 korun a vyjde na konci listopadu v nákladu 40 tisíc. Pro první dvě čísla bude dominantním zadavatelem reklamy UPC.

Projekt si firma už vyzkoušela na pilotním výtisku v červnu, ve spolupráci s Lidovými novinami. Ty ale ve společném vydávání časopisu nechtěly pokračovat.

"Čtenářský zájem tam je a projekt má i komerční potenciál. Jsme schopni jen z prodaného nákladu dosáhnout takových čísel, aby se projekt zafinancoval," řekl HN Aleš Pýcha, ředitel marketingu Primy.

Podle Pýchy je vydávání časopisů sázka na momentální "fenomény", například trend zájmu lidí o vaření (o vaření je také Fresh, už existující časopis Primy), o kutilství a podobně. "Nám časopis Prima Zoom dává smysl i z hlediska marketingu. I kdyby ten titul skončil jen na nule, tak pro nás to pořád dává smysl," dodal Pýcha.