Průmyslový skandál okolo falšování údajů o kvalitě komponentů společnosti Kobe Steel se rozrůstá. Podle posledních informací už zasáhl i klíčovou ocelářskou divizi. Ještě ve čtvrtek přitom ředitel Kawasaki, jehož společnost je třetím největším výrobcem oceli v Japonsku, něco takového popíral.

Problémy s dodávkami a kvalitou produktů z oceli by mohly podle expertů znamenat pro Kobe Steel největší problém, a to jak z hlediska reputace u obchodních partnerů (zejména z řad automobilek a výrobců pneumatik), tak z hlediska finančních dopadů. Ocelové dráty dodávané ocelářskou divizí Kobe Steel se využívají například při výrobě vysoce odolných kordů přidávaných pro zpevnění do pneumatik.

Navíc podle agentury Reuters produkty od japonské korporace využíval i jeden z největších výrobců dopravních letadel na světě, firma Boeing. 

V případě Boeingu Reuters s odkazem na své zdroje uvádí, že to strojírenský koncern nepovažuje za záležitost, která by měla negativně ovlivnit bezpečnost letadel, pro Kobe Steel to ale může i tak znamenat další náklady na odškodnění. Není vyloučeno, že se Boeing pro jistotu rozhodne komponenty dodané od Kobe Steel vyměnit.

Informace o falšování údajů se poprvé objevily na veřejnosti na přelomu tohoto a minulého týdne, kdy společnost Kobe Steel oznámila, že její kontroloři falšovali údaje o pevnosti a trvanlivosti některých komponentů a součástek z hliníku a mědi. Následně se problém rozšířil na díly ze železa.

Výkoný ředitel Kobe Steel Hiroja Kawasaki na páteční tiskové konferenci oznámil, že firma postižené odběratele odškodní, zatím prý ale žádné žádosti v tomto směru nedorazily. Je ale pravděpodobné, že obchodní partneři stále zjišťují rozsah problému.

Zatím žádný neoznámil, že by komponenty s horší než deklarovanou kvalitou znamenaly problém pro bezpečnost finálních produktů. Vyšetřování napříč všemi divizemi probíhá i uvnitř Kobe Steel, zkoumají se certifikáty o kvalitě produktů až deset let nazpět.

Poškození odběratelé

Výrobky Kobe Steel odebíralo okolo 500 firem z celého světa, včetně těch nejznámějších. Komponenty se používaly v letadlech, autech, a dokonce i v raketách. Mezi odběratele japonské firmy patří kromě Boeingu třeba automobilky Toyota, Nissan, Honda, Subaru, koncerny Mitsubishi a Kawasaki či železniční společnosti Central Japan Railway nebo West Japan Railway. Dále patří mezi postižené firmy i Panasonic, Toshiba a údajně i americký výrobce procesorů Intel.

Například společnost Tepco, která v Japonsku provozuje jaderné elektrárny, potvrdila, že odebrala výrobky od Kobe Steel, ale nepoužila je. I tak ale provádí kontrolu všech svých zařízení. Vyšetřování probíhá i v evropském výrobci letadel Airbus. Ten sice nepatřil mezi přímé odběratele, ale zkoumá, zda skandál nezasáhl některé z dodavatelů součástek a dílů.

Naopak evropské automobilky Daimler a PSA popřely dřívější informace japonského deníku Nikkei, že by mezi odběratele patřily i ony.

Akcie se propadly

Podle výkonného ředitele Kobe Steel je momentálně důvěryhodnost společnosti na nule. Zatím nebyl v souvislosti se skandálem nikdo propuštěn, interní vyšetřování se však podle Kawasakiho soustředí na desítky zaměstnanců.

Negativně zareagovali na skandál investoři. Ti se už od pondělí ve velkém zbavovali akcií a jejich cena se tak propadla v porovnání se závěrem minulého týdne o zhruba 40 procent. Tržní hodnota firmy na burze tak klesla z přibližně 500 miliard jenů pod 300 miliard (100 jenů = 19,45 koruny).kobesteel