Jeden z největších výpadků v historii českého internetového bankovnictví postihl tento týden UniCredit Bank. Klienti čtvrté největší české banky se už téměř dva dny potýkají s výpadkem klíčových služeb. Někteří z nich se vůbec nemohou přihlásit do internetového ani mobilního bankovnictví, jiným se to sice na několikátý pokus podaří, ale ani poté nemohou odesílat platby, projít si historii účtů nebo zobrazit kreditní karty.

Lidem, kteří mají v UniCredit Bank účet tak například hrozí, že nebudou moci včas uhradit splátky úvěrů. Firemní klienti, jako jsou například e-shopy, nedokážou ověřit, zda jim zákazníci zaplatili a proto pozastavují odesílání zboží.

"Přestaly chodit stavy účtu na email, informace o transakcích na mobil a ani na pobočce nelze zjistit pohyby na vlastním účtu. Situace je velmi frustrující, protože provozuji e-shop a nejsem schopen zjistit, jestli zákazníci už zaplatili převodem objednané zboží, abych ho mohl odeslat," napsal do redakce HN jeden z klientů banky, který si nepřál zveřejnit svoje jméno.

Jedinou možností, jak z účtů v UniCredit Bank nyní převést peníze, je osobní zadání pokynu na pobočce. Banka, která za důvod výpadku služeb označila technické problémy, se už klientům na svém webu omluvila a přestala vybírat poplatky za odesílání plateb na pobočkách.

Služby banky přestaly správně fungovat po plánované víkendové odstávce, jejímž cílem bylo "inovovat interní bankovní systém," jak banka uvedla na svém webu. UniCredit Bank před odstávkou klienty informovala, že platby zadané po páteční 15. hodině nebudou provedeny a další převody bude možné realizovat až v pondělí, až odstávka v ranních hodinách skončí. Ani nyní se ale klientům nedaří převést peníze nebo zjistit, zda už jim zaměstnavatel poslal výplatu. Právě období výplat a s ním spojené vyšší vytížení systémů mohlo podle některých odborníků na bankovní IT problémy ještě prohloubit.

"Vzhledem k aktualizaci interního bankovního systému, o kterém jsme klienty informovali, zaznamenáváme dočasné technické problémy, které ovlivňují dostupnost služeb Online Bankingu a Smart Bankingu. Všechny naše týmy v tuto chvíli velmi intenzivně pracují na vyřešení problému. Našim klientům se omlouváme za způsobené nepříjemnosti," uvedl mluvčí banky Petr Plocek.

Termín, do něhož by měly být služby opět stoprocentně dostupné a spolehlivé, ale mluvčí nesdělil. Zároveň zatím nekomentoval, zda bude banka klienty za způsobené potíže nějak odškodňovat. Svoji nespokojenost nejen s výpadkem služeb, ale i s infolinkou banky, jež byla přetížená, už mnozí klienti vyjádřili také na sociálních sítích a internetových fórech.

Slovenské části banky se podle její mluvčí Zuzany Ďuďákové problémy dotkly jen okrajově. “Kolem úterního poledne se zhruba na hodinu a půl zpomalil chod internetového bankovnictví, služby ovšem dál fungovaly a problém je už odstraněn,” řekla.

Problémy se zadáváním plateb v internetovém bankovnictví měla v Česku naposledy Komerční banka, které v polovině letošního dubna dubna celý den nefungovaly některé digitální služby. Klienti Fio banky zase začátkem května na čas nemohli platit svými kartami ani vybírat z bankomatu. UniCredit naposledy podobně rozsáhlý výpadek postihl v srpnu 2012, kdy bance nefungovalo internetové bankovnictví. Problém se ale podařilo vyřešit za hodinu a půl.

UniCredit Bank na českém trhu začala působit v listopadu 2007. Česká pobočka vznikla spojením finančního ústavu HVB Bank a Živnostenské banky. Počet klientů pouze za Česko banka neudává, podle výroční zprávy za rok 2016 jich ale spolu se Slovenskem měla 650 tisíc. Objem aktiv banky dosahoval k letošnímu 30. červnu po započtení Slovenska 744 miliard korun. Na obou trzích dohromady banka za letošní první pololetí vykázala zisk po zdanění ve výši 4,2 miliardy korun, což je o téměř 800 milionů více než ve stejném období loni.