Špatný rok pro luxusní značky je zřejmě definitivně zapomenutý. Do Evropy opět proudí turisté, kteří za drahé zboží rádi utrácejí, pryč jsou i obavy z brexitu nebo klesající poptávka v Číně. Za luxusní zboží letos lidé po celém světě podle společnosti Bain & Company utratí až 259 miliard eur, což je o čtyři procenta více než před rokem.

Rekordní tržby a zisky však zatím počítají jen francouzští výrobci luxusu, italské firmy ztrácí. Čistý zisk největšího hráče na trhu, francouzské společnosti Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), vzrostl v první polovině letošního roku o více než čtvrtinu na 2,3 miliardy eur. Ještě lépe si vedla další francouzská značka Kering. Výdělek společnosti se za prvních šest měsíců roku zvýšil dokonce o 77,6 procenta na 825 milionů.

Italské módní značky naopak za francouzskou konkurencí zaostávají. Výrobce luxusních kabelek a obuvi Prada v prvním pololetí vydělal jen 115,7 milionu eur - to je o 18 procent méně než loni. O více než 15 procent klesl zisk také další italské společnosti Salvatore Ferragamo.

"Italské módní firmy ztrácejí svůj tržní podíl hlavně v kategorii obuvi a koženého zboží," myslí si analytik RBC Capital Markets Rogerio Fujimori. Italské značky zaostávají hlavně proto, že jejich majitelé v minulosti zanedbali investice do internetové reklamy nebo e-shopů. Kromě toho se jim nepodařilo dostatečně zareagovat ani na změnu trendů v odvětví.

To se nyní největší italská módní společnost snaží změnit. Na milánském týdnu módy značka představila nové kabelky. Na rozdíl od jejich dosavadních konzervativních modelů jsou ozdobeny komiksovými motivy a pokryty kovovými hroty. Šéf společnosti Patrizio Bertelli zároveň oznámil plán rozšířit nabídku internetového obchodu, více se chce zaměřit i na populární tenisky.

Podle odborníků jsou ale problémy Prady hlubší. Kabelky od milánské značky jsou dražší než od konkurenčních značek. Klesá také zájem zákazníků o její prémiové zboží, protože ho firma už nevyrábí přímo v Itálii.

V potížích je také další tradiční značka Ferragamo. Předchozí nevýrazné výsledky prodejů si před rokem vyžádaly změnu ve vedení společnosti. Nový výkonný ředitel Eraldo Poletto se bude muset vypořádat s tím, že předchozí šéf upřednostnil vyšší zisky před investicemi do rozvoje značky. Poletto začal tím, že vyměnil vedení firmy a najal nové designéry. I přes výrazný propad zisku může firmu z Florencie těšit, že příjmy v prvním pololetí meziročně mírně vzrostly.

Nedaří se ani módní skupině Giorgio Armani. Zisk společnosti se v loňském roce snížil o 12,4 procenta na 271 milionů eur. V lednu pak zakladatel značky Giorgio Armani prohlásil, že letošní rok bude zřejmě podobně komplikovaný jako ten předchozí.

I mezi italskými značkami se najdou výjimky. Dařilo se například módní značce Gucci, jejíž zisk v první polovině roku narostl o téměř 70 procent. Její mateřskou společností je však francouzský konglomerát Kering.

Analytik banky HSBC Antoine Belge si nicméně nemyslí, že by za problémy značek mohlo to, jestli jsou italské nebo francouzské. "Je to spíše otázka vedení firmy a jeho ochotě a odvaze prosadit podstatné změny," říká Belge.

Společnost

Růst čistého zisku v % (1.pol.2017)

Růst tržeb v % (1.pol.2017)
Kering (Francie) 77,6 28,2
LVMH (Francie) 25,8 14,7
Prada (Itálie) -18,4 -5,5
Salvatore Ferragamo (It) -15,4 1,1