Na přelomu tisíciletí se zpěvačka Lady Gaga projevovala extrovertně, s touhou neustále šokovat. V novém dokumentárním filmu Five Foot Two, který pro internetovou videotéku Netflix natočil Američan Chris Moukarbel, nastavuje druhou tvář. Ve stominutové obrazové koláži účinkuje drobná jedenatřicetiletá dívka bez make-upu a svých proslulých bizarních obleků z hovězího masa či nafukovacích chobotnic.

Film vznikal vloni, kdy Gaga dokončovala album a připravovala se na vystoupení v přestávce Super Bowlu, tedy finále ligy amerického fotbalu. Nepřináší žádné bulvární a vlastně ani výrazně emotivní scény. Zpěvačku zachycuje v období, kdy se dějí pro ni podstatné věci: dokončuje desku Joanne pod vedením producenta Marka Ronsona a překonává dvě bolesti − tu psychickou, způsobenou rozchodem, a tu fyzickou, danou nově diagnostikovanou fibromyalgií, chorobou vyvolávající bolesti svalů či hlavy.

Film střídá záběry ze studia: když Gaga přehrává akustickou verzi své písně Million Reasons, jako by byla v jiném světě. A pak jsou tu setkání s fanoušky či rodinou. Gaga hovoří o nechuti nadále šokovat podivným oblečením. Ukazuje, jak vznikají její videoklipy, odhaluje, kolik lidí celý projekt zvaný Lady Gaga zaměstnává.

Dojde i na zábavné momenty − když zpěvačka vtipně mluví o tom, jak se cítí v přítomnosti kolegyně Beyoncé, nebo když v obchodním domě inkognito strká svou novou desku do předních přihrádek a jednu prolomí.

O albu vydaném vloni v říjnu Lady Gaga mluví jako o nejosobnějším, které kdy nahrála. Inspirovala ji otcova sestra Joanne, talentovaná umělkyně, která zemřela v osmnácti letech na následky kožního onemocnění lupénky. Moment, kdy Gaga z mobilního telefonu pouští titulní píseň babičce, tedy Joannině matce, je působivý. Babička zareaguje vstřícně, zpěvačka se rozpláče. Je poznat, jak důležité pro ni to přijetí je.

Dokument začíná a končí záběrem na scénu z vystoupení na Super Bowlu, což je jeden z nejsledovanějších amerických televizních pořadů. Gaga si prý nikdy nedávala životní cíle, Super Bowl by však mohl být jedním z nich. Odpovídá tomu i její náhlý důraz: jestliže dosud působila jako zranitelná součást obřího týmu řečeného Haus of Gaga, teď na kolegy poprvé zvyšuje hlas. Dává najevo, kvůli komu se celý cirkus děje.

Teprve v minulých týdnech média informovala, že zpěvačka trpí chronickou zatuhlostí svalů i kloubů a že kvůli fibromyalgii omezí kariéru. Dokument Five Foot Two téma otevírá naplno. Gaga bolestí brečí, dostává injekce, polonahá sedí u lékaře, kde jí stylistka popisuje následující mediální vystoupení. Kamera je zpěvačce tak blízko, že jsou vidět i póry na tváři.

V nejvypjatějších momentech Gaga leží v posteli a snaží si od bolesti ulevit s pomocí fyzioterapeutky. Tehdy dokument Five Foot Two připomíná nedávný film Nepoznaný o zpěvákovi Richardu Müllerovi: zatímco ze sálu odcházely tisícovky lidí, Müller se v šatně na lehátku zkoušel dostat z návalu deprese.

Gaga: Five Foot Two
Režie: Chris Moukarbel
Film je k vidění na internetové platformě Netflix.

Na začátku filmu Gaga u přípravy oběda naťukává rozchod se snoubencem Taylorem Kinneym. Padne nenápadná věta: "Ve vztahu se musíte posouvat společně." Zpěvačka, oblečená do tepláků, vypadá jako prototyp nejlepší kamarádky. "Dobrá rada" ale zároveň zní jako smutné přiznání, že kvůli exponovanému životu popové hvězdy lásku nezvládla.

"Můj milostný život se úplně zhroutil. Když jsem prodala deset milionů desek, ztratila jsem Matta. Pak jsem jich prodala třicet milionů a ztratila Lukea. Natočila jsem film a ztratila Taylora. Pokaždé se mi to vrátí. Už potřetí mám kvůli byznysu zlomené srdce," říká později.

Lady Gaga je pod dokumentem podepsaná jako producentka. Dalo by se tedy mluvit o kalkulu, výsledný formát si jistě dobře pohlídala. Možná že ji film chtěl představit jako obyčejnou zranitelnou dívku. Coby upozornění na málo známou nemoc je užitečný. Ve výsledku si ale divák kromě pohledů do soukromí odnese hlavně informaci, že i hvězdy mají své starosti a nejistoty − nic, co by předtím nevěděl.