Česko zaostává za Evropou v mobilních platbách. Zatímco v České republice mobilní telefon k on-line bankovnictví a každodennímu placení využívá 67 procent lidí, v Evropě je to 77 procent. Vyplývá to z průzkumu kartové společnosti Visa.

Celkem 50 procent české populace a 62 procent Evropanů kontroluje svůj zůstatek nebo se přihlašuje k dalším službám prostřednictvím bankovní aplikace. V roce 2015 mělo aplikaci pro mobilní bankovnictví 29 procent dotázaných Evropanů a sedm procent ji použilo pro správu svých peněz.

Takřka polovina (47 procent) Čechů již použila některou z digitálních peněženek (například PayPal), službu card-on-file, kterou využívají například Amazon či Uber, nebo mobilní platební služby, jako jsou Apple Pay, Android Pay či Samsung Pay.

V Evropě alespoň jednu z těchto služeb vyzkoušelo 68 procent osob, což je o pět procentních bodů více než v minulém roce.

Službu Android Pay by podle zástupců Visy měly začít nabízet banky v Česku v blízké době. Termín spuštění však závisí na domluvě konkrétních bank a jejich partnerů. Společnost Google nechtěla termín spuštění uvedené služby komentovat.

Zhruba 40 procentům českých spotřebitelů slouží k nákupům chytré telefony, tablety nebo nositelná elektronika. V případě Evropanů je to 48 procent.

V čele digitalizace plateb stojí mladí lidé ve věku od deseti do 34 let. V Česku v této věkové skupině používá mobilní placení 75 procent osob, v Evropě 86 procent. Tato skupina také výrazně častěji využívá on-line bankovnictví. V Česku činí rozdíl v jeho používání proti celkovému věkovému průměru sedm procentních bodů, v Evropě pak osm procent.

Za důvody odrazující od využívání digitálních plateb označili čeští spotřebitelé obavy o soukromé údaje (47 procent) a zabezpečení plateb (66 procent). Dlouhodobě těchto pochybností ubývá. V roce 2016 strach o soukromí označilo jako bariéru vůči placení mobilním zařízením 51 procent Evropanů a letos 46 procent.

Pochybnosti o zabezpečení plateb klesly z 65 na 59 procent.