Evropští pasažéři si od středy mohou rezervovat letenky do Ameriky či Asie i od nízkonákladové společnosti easyJet. Usnadní se jim tak přestupy během dálkových letů. Britské aerolinky sice samy do dálných krajů nelétají, ale spojily se se svými dvěma nízkonákladovými kolegy – norským Norwegian Air Shuttle a kanadským WestJet, kteří vzdálenější destinace v nabídce mají. 

Zákazník putující například z Aberdeenu ve Skotsku do New Yorku s přestupem v Londýně si může celou cestu objednat na jedné webové stránce. V současné době začne svoji cestu se společností easyJet asi 70 milionů lidí, než ale dorazí na druhou stranu kontinentem, musí někde zastavit, tvrdí obchodní ředitel firmy Peter Duffy.

Přesně na tuto část trhu se chce firma zaměřit. "Tím se rozpoutá nová soutěž v oblasti dálkových letů a sníží se tak ceny," citovala agentura Reuters Duffyho.

EasyJet novou službou Worldwide poprvé vytváří konkurenci tradičním leteckým dopravcům, jako jsou Star Alliance, SkyTeam nebo OneWorld, upozornil deník The Financial Times.

Dopravce tímto krokem také předběhl své nízkorozpočtové rivaly, především pak irskou firmu Ryanair. Ta má však podobnou taktiku již delší dobu. Její výkonný ředitel Michael O’Leary se posledních pět let netajil tím, že by propojené dálkové spoje rád zavedl. V současné době jedná o obdobné dohodě s Norwegian.

"Vypadá to, že easyJet vyfoukl Ryanairu krok vpřed. Ryanair sice na stejném konceptu také pracoval a dával o tom daleko více vědět, ale pokrok se mu nepodařil žádný," řekl The Financial Times analytik poradenské společnosti Liberum Gerald Khoo.

Podle něj irskému dopravci dělá potíže především spolupráce s letišti. EasyJet se přes tento problém dostal díky spolupráci s londýnským Gatwickem a jeho službě GatwickConnects, která od roku 2015 pomáhá cestujícím propojovat lety.

Zatím easyJet inovaci dálkových letů provozuje jen na Gatwicku, v budoucnu by ji rád zavedl také v Milánu, Ženevě, Paříži, Amsterodamu a Barceloně. V jednání jsou podle společnosti easyJet i dohody s dalšími společnostmi na Blízkém východě nebo Asii.

Dopravce dále plánuje usnadnit jenom přestupy mezi spoji s jinými aeroliniemi, ale i mezi svými vlastními. Právě na Gatwicku podle listu The Guardian každý rok přestoupí z jednoho letu s easyJet na druhý asi 200 tisíc pasažérů. Než se ale dostanou z jedné paluby na druhou, musí si předtím každou letenku rezervovat samostatně a také si přemístit zavazadlo.