Do Prahy v úterý znovu zavítali zástupci společnosti Air Asia. Stále chtějí zjistit, zda pro ně má smysl zavést přímé spojení z Prahy do Bangkoku. Do jihovýchodní Asie zatím stále chybí přímý let. Nabídka cestování s přestupem je ale stále širší. Češi mohou využít lety přes Dubaj, Istanbul, Šanghaj a nově i katarské Dauhá.

Pražské letiště Václava Havla se aerolinie snaží přesvědčit, že pro ni linka má smysl. "Praha určitě má zajímavý potenciál zájmu cestujících, ale zatím není možné nic potvrdit, konečné rozhodnutí je vždy na straně dopravce," říká k jednání mluvčí letiště Marika Janoušková. Aeroliniím nabízí slevy ze svých poplatků a jsou ochotni i přispět na reklamní kampaň na nové spojení. Malajsijská nízkonákladová společnost Air Asia, respektive její dceřiná společnost pro dálkové lety Air Asia X, ale zvažuje i další města regionu.

Letos prodej letenek do Thajska přes portál Letuška.cz meziročně vzrostl zhruba o 40 procent. Celkový počet cestujících už podle odhadů dosáhl 40 tisíc a teoreticky by tak uživil i přímou linku. "K této lince jsem zatím skeptický, konkurence je opravdu silná," míní šéf Letušky.cz Josef Trejbal. Řada Čechů navíc nemíří do Bangkoku ale do thajských letovisek a tam se lze z Prahy dostat s jedním přestupem hned s několika leteckými společnostmi.

Cenová válka lince nepomáhá

Malajci to navíc nebudou mít jednoduché s cenami. S českým trhem výrazně zahýbal překvapivý vstup Qatar Airways. Linka přišla téměř o rok dříve, než se původně plánovalo. "Najednou dali na trh velkou kapacitu, jedno letadlo každý den. A vypadalo to, že mají zájem ji zaplnit za každou cenu," popisuje Trejbal.

V rezervačních systémech se objevily letenky do jihovýchodní Asie s přestupem v Kataru za osm až deset tisíc. To výrazně zvedlo zájem o tento region. Jen Letuška prodávala tisíce takových letenek, další stovky pak směrem do Austrálie a na Nový Zéland. Konkurenti Katarců nenechali jejich nabídky bez reakce a také zlevnili. Nižší ceny jsou sice dobrou zprávou pro české cestující, ale horší zprávou pro ekonomiku případné přímé linky do Bangkoku. Linka Air Asia by ale nemířila jen na cestující končící v Thajsku, návazné lety mají Praze přiblížit i další země regionu, které má firma pokryté hustou sítí levných letů. Dobré spojení nabízí tak například i na řadu ostrovů Indonésie i na Filipíny a samozřejmě do Vietnamu, destinaci, o kterou pražské letiště také usiluje.

Katarci zatím k sobě Čechy nepřilákali

Nová linka z Prahy do katarského hlavního města Dauhá měla za cíl oživit turistický trh v zemi, na kterou dopadly sankce jejích sousedů. Češi tam ale nemíří. "Do samotného Kataru prakticky nikdo nelétá, ta země ještě čeká na své objevení," říká Trejbal. Nic na tom nemění ani to, že do Kataru je k dispozici řada levnějších letenek.

Země zatím čeká na první vlnu odvážnějších cestovatelů, kteří by ji objevili pro ostatní. A ověří, že je tam bezpečno a je tam něco k vidění. Podobné to v minulosti bylo s Vietnamem, kam Češi prakticky nemířili, dnes už je ale populární alternativou k zaplněným thajským plážím.

Katarci v Praze čelí hlavně společnosti Emirates. Ta má zatím u českých cestovatelů lepší jméno. Z Prahy létá největším letadlem světa Airbusem A380 a Dubaj je lákavější místo přestupu či dovolené než Dauhá. Emirates mají přeplněná letadla, do Prahy dokonce přestaly nabízet první třídu, aby se vešlo více sedadel. Očekává se, že do Dubaje začnou v budoucnu létat hned dvě letadla denně.